Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förlust vid konvertering från sRGB till Adobe RGB (1998)?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag undrar om min bild tappar färginformation och blir sämre i tryck om jag har konverterat färgprofilen i Photoshop från sRGB till Adobe RGB (1998)?

Jag skickade en tiff-bild direkt från fotografen (Adobe RGB (1998)) till tryckeriet, fick ett fint provtryck. När jag sedan gjorde originalet (ett collage av ett antal tiffar i en PS-fil) var färgprofilen sRGB - vilket ledde till att den riktiga produkten fick helt fel färger.

Jag undrar därför om jag kan konvertera mitt PS-original från sRGB till Adobe RBG (1998) och skicka på tryck. Eller måste jag börja om från scratch med en PS-fil som har rätt färgprofil från början, och där jag lägger in alla tiff-bilderna (och frilägger en massa...) på nytt.

Jag läste en post där man rekommendera att konvertera från sRGB till Adobe RGB, men det var vid import från digitalkamera, så jag är osäker på om det här är samma sak!

Tack på förhand!

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-02-11 21:40

Finns ingen anledning att konvertera den på det hållet eftersom sRGB är en mindre färgrymd än AdobeRGB. Om du fick olika färger beror det på att tryckeriet inte kan hantera färgprofiler på rätt sätt.

Beroende på hur labbet tolkar profilen, så kan det räcka med att bara konvertera den, men eftersom du har gjort collaget i sRGB så har du krympt färgrymden redan och en konvertering tillbaka kan inte ge tillbaka dessa. Däremot (beroende på hur tryckeriet tolkar) så är det möjligt att slutresultatet blir tillräckligt bra om du bara konverterar den. Men lika bra som provtrycket blir det inte

Tack!

Tack för ett otroligt snabbt svar! Och hmm, det var ungefär det jag misstänkte... Men då lutar det nog åt att jag kör konverterat Adobe RGB ändå och hoppas att det blir tillräckligt bra i alla fall - jag har inte de timmarna som det skulle krävas för att göra om det från scratch...

Men men, då har man lärt sig en läxa i alla fall!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-11 23:21

Trolign så var tryckeriets konvertering inställd på att gå från AdobeRGB oavsett vilken RGB som kom in. Om tryckeriet har ställt in på att använda inbäddade profiler (för den var väl inbäddad) så spelar det ingen roll om du kör sRGB eller AdobeRGB, det ska konverteras till CMYK och få rätt utseende ändå.

Sen är det ju inte säkert att provtrycket du fick visar rätt heller...

Janne

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-11 23:26

Sen kan man prata med tryckarn och se till att han drar på lite i färgerna, så det ser ut som provtrycket. (om det är offset)

För webb så är ju skillnaden att om jag lägger upp mina bilder i AdobeRGB så får dom för mycket färg...(men dom blir bra för tryck.)

konverterar jag till sRGB så blir dom bra på nätet..

Ursprungligen av jurassic579:

konverterar jag till sRGB så blir dom bra på nätet..

Det är ju bara för de stackarna med Windows som kör IE som saknar färghantering.

Ursprungligen av Sweet_112:

Det är ju bara för de stackarna med Windows som kör IE som saknar färghantering.

Fast det var ju samma sak med firefox tills för något år sedan..

Ursprungligen av jurassic579:

Fast det var ju samma sak med firefox tills för något år sedan..

Ja, nu är det bara "lilla" microsoft som inte lyckas bygga in färghantering i IE. De har väl inte tillräckligt många anställda?

1
Bevaka tråden