Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fota interiörbilder, tips?

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tjena!

Har tänkt att fota några interiörbilder på min lägenhet (för en annons) och vill självklart ha så stiliga bilder som möjligt.
Nu är det ju dock så att jag är en glad amatör. Vad ska jag tänka på vid mitt fotande? Jag har en Nikon D40 med 18-55-objektivet, och ett stativ. Några filter. Har jag ett bättre utgångsläge om jag lånar ett 200-objektiv?
Jag antar att jag inte ska fota med den inbyggda blixten? Är det att slänga upp på stativet och hoppas på bra bilder eller?

Tacksam för alla tips och råd!

Mvh Claes

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-12-30 10:59

Ett tips är att inte bara ta översiktsbilder med vidvinkel. Försök inte få med så mycket som möjligt, utan ta också några bilder med kort tele / normal där man får en känsla av djup i bilden, ungefär som när man fotograferar fjäll på avstånd och använder tele för att komprimera innehållet.

Prova t.ex. att ta genom flera rum. Öppna dörrarna och hitta intressanta vinklar. Fotografera även i midjehöjd, i dagsljus och med stativ förstås. Ta bort störande detaljer, var uppmärksam på vad som kommer i skärpa och inte. Ibland kan något oskarpt i för eller bakgrund vara effektfullt, ibland inte.

Tack så mycket för tipsen, precis sånt jag vill ha!

Vad tror du/ni om utrustningen? Är en D40 med 18-55 bättre eller sämre än ett 200mm-objektiv?

Ursprungligen av blackheim:

Tack så mycket för tipsen, precis sånt jag vill ha!

Vad tror du/ni om utrustningen? Är en D40 med 18-55 bättre eller sämre än ett 200mm-objektiv?

200mm är ett tele. Det är för fåglar på 50m bort. Ingen nytta alls för interiörbilder.
Så lite mm som möjligt, då får du vidvinkel.