Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fota interiörbilder, tips?

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tjena!

Har tänkt att fota några interiörbilder på min lägenhet (för en annons) och vill självklart ha så stiliga bilder som möjligt.
Nu är det ju dock så att jag är en glad amatör. Vad ska jag tänka på vid mitt fotande? Jag har en Nikon D40 med 18-55-objektivet, och ett stativ. Några filter. Har jag ett bättre utgångsläge om jag lånar ett 200-objektiv?
Jag antar att jag inte ska fota med den inbyggda blixten? Är det att slänga upp på stativet och hoppas på bra bilder eller?

Tacksam för alla tips och råd!

Mvh Claes

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-12-30 10:59

Ett tips är att inte bara ta översiktsbilder med vidvinkel. Försök inte få med så mycket som möjligt, utan ta också några bilder med kort tele / normal där man får en känsla av djup i bilden, ungefär som när man fotograferar fjäll på avstånd och använder tele för att komprimera innehållet.

Prova t.ex. att ta genom flera rum. Öppna dörrarna och hitta intressanta vinklar. Fotografera även i midjehöjd, i dagsljus och med stativ förstås. Ta bort störande detaljer, var uppmärksam på vad som kommer i skärpa och inte. Ibland kan något oskarpt i för eller bakgrund vara effektfullt, ibland inte.

Tack så mycket för tipsen, precis sånt jag vill ha!

Vad tror du/ni om utrustningen? Är en D40 med 18-55 bättre eller sämre än ett 200mm-objektiv?

Ursprungligen av blackheim:

Tack så mycket för tipsen, precis sånt jag vill ha!

Vad tror du/ni om utrustningen? Är en D40 med 18-55 bättre eller sämre än ett 200mm-objektiv?

200mm är ett tele. Det är för fåglar på 50m bort. Ingen nytta alls för interiörbilder.
Så lite mm som möjligt, då får du vidvinkel.

Tänk dig ögats synfält motsvarar ungefär 35mm (på en digitalkamera), under 35=Vidvinkel, över går du mot först porträtt (ca85-100), sedn över i tele (+200mm)

Ursprungligen av Goflorp:

Tänk dig ögats synfält motsvarar ungefär 35mm (på en digitalkamera))

Vad baserar du detta på ? Är det allmänt kännt eller din åsikt ?

Tycker det låter lite högt, tycker jag ser bredare än kameran gör med 35mm...

Ursprungligen av LCR:

Vad baserar du detta på ? Är det allmänt kännt eller din åsikt ?

Tycker det låter lite högt, tycker jag ser bredare än kameran gör med 35mm...

Man brukar i de flesta fotolitteraturer anse att 50mm (vilken ju också kallas för Normalobjektiv) avbildar världen med ungefär det synfält som ögonen tillsamans ger ( gäller för 24x36, fullsensor)
.
Om man då räknar om för digitalkameror som inte har fullsensor, hamnar du på ca 35mm.
Jag ville göra det enkelt för mannen.

Ursprungligen av Goflorp:

Man brukar i de flesta fotolitteraturer anse att 50mm (vilken ju också kallas för Normalobjektiv) avbildar världen med ungefär det synfält som ögonen tillsamans ger ( gäller för 24x36, fullsensor)
.
Om man då räknar om för digitalkameror som inte har fullsensor, hamnar du på ca 35mm.
Jag ville göra det enkelt för mannen.

Jag menade inte det som kritik, utan har alltid trott/tänkt att det
motsvarade kortare än 35mm/50mm...

Tack så jättemycket för alla tips! Ni är ju sjukt snabba på att svara iallafall, sånt gillar vi!
Ska skjuta några bilder i eftermiddag, jag visar er sen så ni får ge kritik!

Tack igen!

/Claes

Ursprungligen av blackheim:

Tack så jättemycket för alla tips! Ni är ju sjukt snabba på att svara iallafall, sånt gillar vi!
Ska skjuta några bilder i eftermiddag, jag visar er sen så ni får ge kritik!

Tack igen!

/Claes

Du kan ju lägga dem på ett flickRkonto ? kan det vara ngt skoj?

Ursprungligen av LCR:

Jag menade inte det som kritik, utan har alltid trott/tänkt att det
motsvarade kortare än 35mm/50mm...

Det är faktiskt kortare, den siffra jag har är 22 mm. Fast det är inte helt trivialt att jämföra synen med en kamera eftersom vi flyttar blicken och lägger ihop våra synintryck från en kontinuerlig videoström.

Ursprungligen av Samuel K:

Det är faktiskt kortare, den siffra jag har är 22 mm. Fast det är inte helt trivialt att jämföra synen med en kamera eftersom vi flyttar blicken och lägger ihop våra synintryck från en kontinuerlig videoström.

Men man kan titta rakt fram och observera ganska långt ute i periferin
utan att flytta blicken.

Ursprungligen av LCR:

Men man kan titta rakt fram och observera ganska långt ute i periferin
utan att flytta blicken.

No shit, Sherlock!

Men det perifera seendet är inget man använder för att skapa den högupplösta bild vi uppfattar, till det har vi foveala seendet med sin bildvinkel på någon enstaka grad. Periferin använder vi under hyfsade ljusförhållanden till att indikera vart vi behöver styra uppmärksamheten, och för att över huvud taget kunna göra några egentliga observationer långt ute i periferin måste man i förväg ha sett vad som finns där. Så även om våra egna "kameror" är vidvinkliga används de inte alls som vanliga kameror, och alla jämförelser med sådana blir därför ganska haltande.

Vidvinkel är det som gäller. Hellre 18mm än 200mm (Tele)
Kameran i Hörn. Blända ner ett par steg (5,6 eller 8 för skärpans skull)
Kan du få upp kameran ca 1,5m över golvet är det bra.

A-läget är oftast lätt jobba med, du ställer bländare, kameran tiden. Använd gärna Exponeringskompensationen (en liten knapp märkt +/-) . Minus gör bilden mörkare, plus ljusare.
Ett fönster och ljus ute kan lura kamerans ljusmätare så att rummet blir kolmörkt, men allt utanför fönstret blir perfekt.... Om man då justerar Exp.komp. mot + så ökar man ljuset i rummet, utanför fönstret kan det bli utfrätt.

Det går att justera på andra sätt men exp komp brukar vara det lättaste sättet på de flesta kameror att gå förbi programmen.

Man kan också fota när det INTE är extremt ljust ute, så att rutorna fräter ut allt...

Ta sedan in bilderna i ex iPhoto, ofta får kameran fnatt med färgerna (vitbalansen),
Kameran vill gärna veta vad som är vitt, för alla andra färger beräknas ur detta.
Ta upp justeringsläget i iPhoto (Redigera), klicka på (Justera). klicka på den lilla pipetten och klicka på ngt som är VITT. KLick, nu ser du hur färgerna förändras till det bättre - om din kamera gjort fel.

När du känner dig nöjd, tryck på (Kopiera) längst ner i rutan. Då sparas det du gjort.
Markera nästa bild, redigera igen. Då kan du klicka på det du sparade med (Kopiera) nyss. Inte alltid det blir bra, man får ha lite känsla...

Passa på att beskära bort saker i hörnen, kolla runt kanterna på bilderna. Halva ljusstakar etc. (Kan du flytta den) Om man vill kan man lägga på mängden färg med kanske 10% - smaksak.

Fick också lära mig av min fru att INNAN man tar bilderna städar man som attan. Plocka undan allt löst. Stäng allt (Dörrar, garderober, byrålådor etc), plocka undan löst (kläder, saker). Du skall avpersonifiera ditt hem, bort med foton på byråer etc.
Köparen vill kunna tänka sig sina EGNA saker där.
Blommor i en vas är inte fel.
Du kommer säkert på egna sätt att "piffa upp".

Tja, synfältets bredd är väl inget absolut, det varierar nog rätt mycket från person till person. Men normalen på 50 delat med 1,5 blir 33.33 vilket vi nog kan kalla 35mm..

Snygg avatar du ligger inne med förresten, är det Fritz ?

Ursprungligen av Goflorp:

Snygg avatar du ligger inne med förresten, är det Fritz ?

yup, my next tattoo

Ursprungligen av LCR:

yup, my next tattoo

http://www.99.se/1516116-post31.html

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-12-30 12:17

Vidvinkel är huvudregeln för interiör, men om man bara ställer sig i hörnen på rummen och tar översiktsbilder i huvudhöjd blir det väldigt tråkiga "informationsbilder". Går ned på knä, skruva till kort teleläge, variera, komponera. Det är bara att titta i inredningstidningar hur de gör.

först såg det ut som att du hade äpplet på överkroppen, på högersidan av bröstkorgen... haha. men nu ser jag. grymt snyggt äpple. jag har själv funderat på ett, men ett mer stiliserat isf.

Försök att hålla kameran parallellt med golv och väggar så att alla vertikala linjer verkligen blir vertikala och inte "störtar" in eller ut ur bilden. Gäller i synnerhet om du lånar ett vidvinkligare objektiv. Försök få tag på 12 eller 14 mm för riktigt "storslagna" bilder (=mäklarbilder som får rummen att se större ut än vad de är).

Prova att göra ett panorama (lås exponeringen först) och montera i Canons PhotoStitch eller Photoshop.

Tänd alla myslampor men släck tråkiga lysrör. Glöm inte att tända i de rum som syns genom öppna dörrar. Tänd levande ljus. Flytta krukväxter från andra rum för att "gröna till" tråkiga hörn/fönster. Göm undan sladdhärvor (en annan anledning att inte använda blixt - allt som annars inte syns i mörkret under hyllor och bord lyfts fram i all sin rörighet).

Ta kort på fm/em då ljuset ute balanseras mot det inomhus = inga svarta eller kritvita fönster.

Se till att inte exponera för mörkt - det skall se ljust och fräscht ut. Återigen - använd inte blixt om du inte har en lös, stor blixt som kan studsas mot väggar och tak för ett mjukare ljus än pang-på-rödbetan-blixten som sitter inbyggd i kameran.

Till sist - se till att ha byxorna på om hemmet har speglar http://www.ridiculent.com/2005/08/selling-table-on-ebay.html
http://bp0.blogger.com/_bMmCEn74dGc/R8bjCf__OtI/AAAAAAAAABU/6mdyWlNN0uk/s1600-h/ebay.jpg

Försök att hålla kameran parallellt med golv och väggar så att alla vertikala linjer verkligen blir vertikala och inte "störtar" in eller ut ur bilden. Gäller i synnerhet om du lånar ett vidvinkligare objektiv. Försök få tag på 12 eller 14 mm för riktigt "storslagna" bilder (=mäklarbilder som får rummen att se större ut än vad de är).

Prova att göra ett panorama (lås exponeringen först) och montera i Canons PhotoStitch eller Photoshop.

Tänd alla myslampor men släck tråkiga lysrör. Glöm inte att tända i de rum som syns genom öppna dörrar. Tänd levande ljus. Flytta krukväxter från andra rum för att "gröna till" tråkiga hörn/fönster. Göm undan sladdhärvor (en annan anledning att inte använda blixt - allt som annars inte syns i mörkret under hyllor och bord lyfts fram i all sin rörighet).

Ta kort på fm/em då ljuset ute balanseras mot det inomhus = inga svarta eller kritvita fönster.

Se till att inte exponera för mörkt - det skall se ljust och fräscht ut. Återigen - använd inte blixt om du inte har en lös, stor blixt som kan studsas mot väggar och tak för ett mjukare ljus än pang-på-rödbetan-blixten som sitter inbyggd i kameran.

Till sist - se till att ha byxorna på om hemmet har speglar http://www.ridiculent.com/2005/08/selling-table-on-ebay.html
http://bp0.blogger.com/_bMmCEn74dGc/R8bjCf__OtI/AAAAAAAAABU/6mdyWlNN0uk/s1600-h/ebay.jpg

Holy Moses !:">

Definitionen av ett normalobjektiv brukar vara att det är lika långt som diagonalen i bilden. sqrt((23,7^2) + (15,7^2)) = 28,4285068

Det vill säga att normalen för en Nikon D40 är ca 28 mm.

Jag fotograferar mycket interiörbilder. För ändamålet använder jag tre objektiv. En ordentligt vidvinklig zoom (motsvarar 12-24 mm), ett makro för detaljbilder och ett kort teleobjektiv (mots. 50 mm) för bilder med kort skärpedjup.

Innan jag köpte min vidvinkelzoom var jag begränsad till en mer normal brännvidd. Förr att få med hela rummet monterade jag ihop en serie bilder i Photoshop.

Stativ är bra. Inbyggd blixt är dåligt. Jag ställer in kamerans ljusmätning manuellt och mäter så att bilderna inte blir för mörka. Fotograferar man i råformat kan man återhämta överexponerade områden med hjälp av datorn. Jag använder Apple Aperture för ändamålet.

Ursäkta att det tog lite längre tid än jag tänkt mej, men här kommer tre bilder iallafall. Dessa är att betrakta som testbilder, jag har försökt mej på vinklar och ljus mer än att städa undan allt onödigt (såsom sladdar).

Ge gärna kritik på bilderna!
http://www.flickr.com/photos/snowballtwo/sets/72157611950007838/

Tack och gott nytt år, fellow macare!

Ursprungligen av blackheim:

Ursäkta att det tog lite längre tid än jag tänkt mej, men här kommer tre bilder iallafall. Dessa är att betrakta som testbilder, jag har försökt mej på vinklar och ljus mer än att städa undan allt onödigt (såsom sladdar).

Ge gärna kritik på bilderna!
http://www.flickr.com/photos/snowballtwo/sets/72157611950007838/

Tack och gott nytt år, fellow macare!

Lite kort:

Tråkigt och gulaktigt ljus. Försök få vta väggar att bli vita. Ställ in kamerans vitbalans, Att fota under dagtid kanske underlättar.

Bild 1. Varför toalett i grodperspektiv? (Skaffa ett riktigt stativ i stället för badrumspallen från Ikea). Och halva bilden upptagen av kakel i närbild? Ljusa dessutom upp hela bilden.

Bild 2. Tjusig takkrona men dörren var inte vacker precis... Alldeles för lite vidvinkel på kameran. Gör ett panorama om du inte kan låna en glugg. Eller ta bilden på högkant för att slippa strömbrytaren till vänster och den svarta sorgkanten till höger.

Bild 3. Återigen behövs mer vidvinkel då det annars ser ut som du skall sälja sängen, inte lägenheten.

Gott Nytt själv!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-01-02 00:26
Ursprungligen av blackheim:

Ursäkta att det tog lite längre tid än jag tänkt mej, men här kommer tre bilder iallafall. Dessa är att betrakta som testbilder, jag har försökt mej på vinklar och ljus mer än att städa undan allt onödigt (såsom sladdar).

Ge gärna kritik på bilderna!
Lägenheten 2008 - a set on Flickr

Tack och gott nytt år, fellow macare!

Detta är inte helt lätt. Har ingen direkt erfarenhet, men jag hade provat att ta två foton per rum. Från olika håll i rummet. T ex ett från dörröppningen och ett diagonalt i motsatt hörn. Och försökt att få med lite tak, strategiska väggar och lite mer golv. Tak är oftast ointressant såvida där inte är gamla relifer. Strategiska väggar är typ de väggar som är mer än en vägg, t ex om där är fönster. Alla foton kan tas i din ögonhöjd, kanske lite lägre. Men kameran bör hållas plant. Får du inte med tillräckligt med golv så får du sänka dig själv lite. Eller i detta fallet stativet.

Badrummet, hade gärna sett mer av vasken och mindre av högerväggen.
Sovrummet, hade gärna sett ett foto taget från det högra hörnet från där kameran befann sig då det fotot togs.
Hallen är rätt bra, kanske lite närmre med kameran så att det blir mindre vägg och precis så att dörrkanterna syns. Och även testat ta några i samma typ från andra ingångar till hallen.

Sist men inte minst, testa och ställ in vitbalansen på glödlampa.

Testa att gå runt och titta i de olika rummen. Det du ser och finner mest intressant, bör du fånga på bild. Dvs det du ser, försök att fota och få liknande bild.

Jag tycker tvärtom. Det blir för mycket sjukhuskänsla med korrekt vitbalans. Adderar man dessutom blixtljus så blir sjukhuskänslan total. Lite värme i bilderna skadar inte.

Bild 1. Vrid kameran lite åt vänster eller fotografera en stående bild. Nu är det mest en närbild på kaklet till höger. Det hade varit okej om det är dyrt kakel importerat från Timbuktu.

Bild 2. Jag tycker det är bra med lite skit i förgrunden så man får djupkänsla. Jag hade valt att fotografera en stående bild. Är det samma tapet i rummet och hallen?

Bild 3. Håller med föregående talare.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-01-01 12:07

Med en dåres envishet fortsätta varna för överutnyttjande av vidvinkel. En vidvinkel förvränger hela perspektivet och rumsuppfattningen och säger lite om hur man skulle uppfatta rummet om man själv stod där. Det är bara att se i inredningsmagasin hur de fotograferar; hur man varierar närbild, översikt, djup osv.

Viktigt är dock att förmedla känslan om RUMMET; oavsett brännvidd på objektivet låt aldrig enskilda intredningsdetaljer sticka ut.

Men visst, vill man göra det enkelt för sig ställer man sig i ett hörn med extrem vidvinkel och "försöker få med allt".

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-01-01 12:32

Både badrummet och hallen är taget i grodperspektiv. Höj kameran till ögonhöjd.

Släck lampan i sovrummet och skaffa annan belysning som belyser motivet. Ta bort den halvdöda växten och sätt upp någon tavla på väggen. Gärna någon färgklick typ matta på golvet eller kudde i sängen. Låna eller köp nytt!
Häng upp några snygga handdukar i badrummet och gå lite närmare motivet.

Ta kort ifrån ett hörn i rummet mot motstående hörn så slipper du korridorkänslan i bilderna. Gäller samtliga rum.

Tråden går nu över i mera "homestaging" än hur-skall-jag-fotografera?

Snart kommer nog råden att måla om, ta bort "fult" och lägga nytt golv....

Massor av tips här:
http://www.kenrockwell.com/tech/interiors.htm
http://www.kenrockwell.com/tech/white-balance-examples.htm

Ja, hela Ken Rockwells site har massor av läsvärt.

Bevaka tråden