Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple börjar bli komplicerat...

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag tänkte att jag till slut skulle skaffa mig en iPod och det fick bli en ny Nano (4G). Men, trots att jag alltid varit macanvändare och älskat apples användarvänlighet blir jag helt GALEN på det faktum att det krävs så mycket runtikringjox innan man överhuvudtaget kan få användning av sin nya lilla väldesignade applepryl. Finns det någon mer än jag som retar sig på följande?

Varför måste iPod kräva iTunes? Jag vill kunna dra och släppa vilket skräp som helst och inte sitta i timmar med en komplicerad programvara som förutsätter att jag vill katalogisera och organisera.

Hur få in film ENKELT i den lilla nanon?

Hallå batteritid om min nano ligger på steroen och matar information. Javisst ja, du MÅSTE köpa mer grunkor till, strömkabel, fm-sändare etc!!! Blir galen!!!!!

Börjar bli pc-varning på apple!!!!

använd programmet iSquint för att konvertera film till mpeg4 som är det formatet som ipoden använder för att spela film

Om du inte vill att iTunes katalogiserar och organisera din musik så kan du ändra det. Om du inte vill använda iTunes då förstår jag att du tycker det är begränsande, men komplicerat tycker jag inte det är. Själv tycker jag det är smidigare och låta iTunes synca låtlistor, filmlistor, foton mm än att dra och släppa, speciellt om jag vill ha en speciell ordning i listorna. Hade en vanlig mp3 spelare förut och det var lite omständigt i jämförelse.

Men men gillar man det så... jag håller med att Apple är lite control freaks, plus att hela DRM röran ökar inte valfriheten.

Men vad menar du med "Hallå batteritid om min nano ligger på stereon och matar information"? Menar du att en strömadapter borde följa med från början? Hur vanligt är det att man får det med andra mp3 spelare (exkl mobiler)?

Kollade inte du lite innan du köpte? Ja, man blir besviken på vissa inköp man gör. När jag blivit besviken på nåt jag köpte har jag bara mig själv att skylla, det är egentligen jag som inte kollat ordentligt. Man skulle också kunna klaga på att en iPod "kräver" en dator... men DET är väl självklart kanske alla tycker... är det? Ja, för alla som vet vad som gäller.

Jo en nätadapter är det minsta man kan kräva av en modern produkt idag, men jag börjar inse att jag helt enkelt är medelålders och inte vill/kan anpassa mig till ett nytt sätt att lyssna på musik - för det är ju egentligen en helt ny livsstil som apple i det här fallet gått i bräschen för. Att musik (dvs låtar huller om buller) alltid skall kunna tas med överallt. Varför frågar jag mig när mp3 och den omgivande miljön ändå sabbar musiken.

Jag fick även med en liten vit plastbit, ngn slags iPodhållare. Hur används den?
Vilken täckta hörlurar anses bäst? Tack för svar...

Ursprungligen av @plutten:

Jag fick även med en liten vit plastbit, ngn slags iPodhållare. Hur används den?

Jag har iPod Nano G3 och följde det inte med någon liten plastbit men med min iPod Touch kom det med en. Ja, det är en liten smart sak. Du sätter bara i iPoden i skåran så kan den "stå själv".

Plastbiten är inte en hållare, utan en "adapter" till dom hållare som finns att köpa, för att just din ipod-modell ska passa.

Ursprungligen av @plutten:

Jo en nätadapter är det minsta man kan kräva av en modern produkt idag, .

För att ge ett litet exempel här, kan vi ju titta på iPod mini, som vid släpp kostade något runt 2700 har jag för mig. Efter ett halvår sänkte de sedan priset till 2000, och någon vidare update var det ju inte, de hade bara tagit bort nätadaptern.
Så nu har man ett val istället, för om man verkligen inte vill ha en laddare, så slipper man betala för den.

  • Medlem
  • Boden
  • 2009-01-14 00:23

Det finns 2st plasthållare till ipod touch, en till universal dockningstation och en för att den ska kunna stå själv

Ursprungligen av @plutten:

Börjar bli pc-varning på apple!!!!

Köp en Zune och kör Vista så ska du se att den illusionen går över...

Till trådskaparen:

Att du "alltid varit mac-användare och älskat användarvänligheten, men tycker att iTunes är krångligt" tycker inte jag låter alls vettigt, men nu är ju inte mina åsikter vad tråden handlar om. Däremot är det så att iPodar klarar alla format som iTunes klarar. Rimligtvis får man konvertera film för att det ska fungera då.

Och angående batteritid när du kopplar den till stereo: Vad tror du? Att den tar ström genom hörlursuttaget?! Kom igen...

Well, en nätadapter kan jag förstå om man önskar, men samtidigt är det ju tänkt att du ska använda datorn som laddare för både el och musik. Redan innan jag var en "fanboi" (som jag väl kommer anklagas vara för att försöka förklara varför jag inte tycker att de som klagar har rätt) och köpte min första iPod kändes det helt naturligt att iPoden laddades genom datorn. Det var inget konstigt med det. Första gången jag slogs av en "hmm, ingen laddare till iPod"-tanke var när jag köpte min iPhone och faktiskt fick en laddare. Då tänkte jag att "just ja, jag hade ingen till min iPod". Men det är knappast något jag saknat.

Dock kan jag förstå om man åker hemifrån utan dator (en barnfamilj på skidresa, exempelvis) och vill kunna ladda sin iPod. Men då är ju en väggladdare knappast en hög utgift ändå, så whatever.

Nu när denna tråd vaknar till liv igen så är min reflektion... Skönt att jag slapp en laddare till. Det är helt perfekt med en USB kabel istället.

Dock så kan jag tycka att det är synd att Apple har en speciallösning som gör att så många tredjeparts USB väggladdare inte fungerar till iPod och inte minst iPhone.

--j

Om Apple's produkter - hårda och mjuka - är komplicerade eller enkla är en subjektiv fråga. Man kan dock vara säkert förvissad om att ingen annan producent på denna jord har enklare/mera logiska produkter. Det kan inte bli enklare än vad Apple gör - det finns ju vissa grundlagar när det gäller grafiskt handhavande av binär teknik. Att Apple är ett av världens största och mest renomerade företag inom sin branch beror just på deras förmåga att göra saker enkelt och logiskt. Har man problem med att hantera en Apple-produkt så ligger man risigt till - då blir det tufft att ta klivet in i den nya världen :-D.

1
Bevaka tråden