Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppdatering till 2.2 gjorde Smartsim obrukligt?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan

Jag äger en iPhone 3G köpt från telia i Sverige. Jag har sedan dess att jag köpt den kört den med ett smartsim och Telenor. Det har funkat rolex bortsett från några tappade samtal med det är antagligen telefonen.

När jag igår uppdaterade till 2.2 så blev det konstigt nog "ingen service" i status rutan på telefonen

Jag tänkte bara höra med er om någon har koll på om Apple har spärrat användningen av sådana här kort!? i så fall är det väl bara bita i det sura äpplet och gå och köpa ett Telia abb...

Tacksam för svar och hjälp

//Kidmaster

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-11-23 11:37

2.2 gör många SIM-Hack obrukbara. Kanske finns någon typ av fix för ditt "SmartSim", leta vidare men troligen är det kört. Felia forever

/ M

Går det att "ner gradera" till 2.1? för att kunna använda min köra iPhone tills jag har bytt till Felia (uppsägningstid 3 mån på mitt nya telenor abb)
//Kidmaster

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-23 13:59

Det stod uttryckliga varningar i en annan tråd om att INTE uppgradera till 2.2 om man använder någon fake sim variant. Men 99.se är så svårnavigerat att du förmodligen missade detta. dessutom hittar jag själv inte tillbaka till tråden nu, annars hade jag gett en länk.

PS det stod ju i Nyhetstips, begrep du inte det slöfock. Det är ju sälvklart där du ska söka inlägg om effekten av uppgradering till 2.2 även om andra trådar om uppgradering av iPhone lagts under en annan rubrik.

http://www.99.se/nyhetstips-ipod-iphone/251756-iphone-firmware-2-2-tillg-nglig-nu-5.html#post1662002

Senast redigerat 2008-11-23 14:11
  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-23 15:17

Du kan nedgradera till 2.1 men basebandet (modem firmware) kommer inte att nedgraderas. Om Apple har byggt in spärren i basebandet så kommer din telefon inte att fungera även med 2.1.

//Rob

Senast redigerat 2008-11-23 15:39
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-25 12:49

Vad göra

Jag råkade göra precis samma sak och undrar därför, okunnig som jag är, vad man kan göra? Köpa nytt Smartsim? Byta till Telia? Vänta på att soft unlock från iphone dev team kommer? Eller är den låst för evigt o därmed obrukbar?

Tacksam för svar.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-25 15:23

Låst tills det finns en lösning. Vare sig det är ett nytt adapterkort eller devteams soft lösning. Har du köpt iPhonen från Telia så kan du höra med dom om du får växla till Telia och aktivera din iPhone igen.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-25 15:29
Ursprungligen av Robo-X:

Låst tills det finns en lösning. Vare sig det är ett nytt adapterkort eller devteams soft lösning. Har du köpt iPhonen från Telia så kan du höra med dom om du får växla till Telia och aktivera din iPhone igen.

//Rob

Scheisse, med andra ord är det kört? Läste just att dev team sagt att det inte går att knäcka den där baseband-uppgraderingen - om de snubbarna "ger upp" så känns det ju lite trist (särskilt som min telefon kommer från Hong Kong).
Oh well, som man bäddar får man ligga.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-25 15:48
Ursprungligen av Sebbax:

Scheisse, med andra ord är det kört? Läste just att dev team sagt att det inte går att knäcka den där baseband-uppgraderingen - om de snubbarna "ger upp" så känns det ju lite trist (särskilt som min telefon kommer från Hong Kong).
Oh well, som man bäddar får man ligga.

Hong Kong iphone ska vara upplåst eftersom den säljs där utan sim lock.

//Rob

Efter 12 månader kan du låsa upp din iPhone så den funkar med valfri operatör, mot en avgift på 350:-, så helt kört är det ju inte.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-25 17:33
Ursprungligen av ohennig:

Efter 12 månader kan du låsa upp din iPhone så den funkar med valfri operatör, mot en avgift på 350:-, så helt kört är det ju inte.

Men gäller det inte endast Telia aktiverade telefoner? Har du inte aktiverat det med Telia så tror jag inte dom går med på att låsa upp den heller.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Men gäller det inte endast Telia aktiverade telefoner? Har du inte aktiverat det med Telia så tror jag inte dom går med på att låsa upp den heller.

//Rob

Eftersom det inte står något om aktivering som villkor för upplåsning i Telias annonser så tror jag att de får svårt att hävda att något annat än kvitto gäller.

  • Medlem
  • 2008-11-25 20:30
Ursprungligen av ohennig:

Efter 12 månader kan du låsa upp din iPhone så den funkar med valfri operatör, mot en avgift på 350:-, så helt kört är det ju inte.

Har hört det men inte kunnat få det bekräftat hos Telia. Varifrån kommer din uppgift?

Ursprungligen av erikm:

Har hört det men inte kunnat få det bekräftat hos Telia. Varifrån kommer din uppgift?

Det står i Telias annons. "Telefonen är låst till Telia i 12 månader, och kan därefter låsas upp till priset 300 kronor.

jaha hur som helst har jag sagt upp mitt telenor abb och ska byta till telia för att slippa strul...
Något man ska tänka på vid porteringen av numret??
//Kidmaster

Ursprungligen av Kidmaster:

jaha hur som helst har jag sagt upp mitt telenor abb och ska byta till telia för att slippa strul...
Något man ska tänka på vid porteringen av numret??
//Kidmaster

Inte annat än att det tar ca 5 arbetsdagar från det du undertecknat papperet.
Sedan kommer numret inte att fungera på 1/2 timme - när bytet sker.
Du skall få skriftligt på datum och tid från Telia.

1
Bevaka tråden