Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fördärvade iTunes mitt albumupplägg?

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-16 11:34

Men senaste uppdateringen av iTunes och apples nya upplägg tror jag hela mitt albumupplägg är fördärvat, eller? Det innebär i alla fall att flera hundra album inte längre visas som jag vill eller som det tidigare gjorde.

Tidigare var tanken att under albumflicken låta albumnamnet vara ifyllt med albumtitel för varje album. För övriga låtar, singlar och övriga "ickealbum", bara låta albumfältet vara tomt, tog därför bort alla onödig text där på flera tusen låtar.

Efter det kunde man sortera alla låtar efter album, och vips, så kom alla hundra album med titel som en snygg lista efter varandra med omslag. Alla övriga, "icke album" kom sist. Så visst de syntes, men kom alltså sist i listan och inte som nu där iTunes blandar kända album med "okända album". Man får inte längre kända album efter varandra som en lista utan allt blandas. Inte alls snyggt eller överskådligt.

Dessutom gjorde min tidigare lösning att endast album med titel visades som riktiga album i Apple TV. Singlar och "okänt album" kom inte längre att visas som album, eftersom albumfältet var tomt i iTunes.

Förstår ni vad jag menar?

Som det är nu visas alltså alla "okända" album som en svart ruta och grå not blandat med kända album, och så vill man ju inte ha det?

Vem blandade LP och singlar på 80-talet? Ingen. Man hade album för sig och singlar för sig. Inte sant?

Finns det något sätt att få bukt på detta, så iTunes bara visar de album som är "kända" och i en lista efter varandra med omslag?

Ändra till "ökända album" så kommer de sist i albumlistan... Eller, ett mer användbart tips: markera alla "singellåtar" och knappa bara in ett tomt mellanslag som "albumtitel". Vet visserligen inte om de kommer först eller sist då, men samlade torde dom iallafall ligga.

1
Bevaka tråden