Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vila bryter trådlös uppkoppling

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

EDIT: Följande verkar vara ett känt problem sedan 10.5 med många presenterade lösningar på diverse utländska forum vilka dock tycks fungera för en del men inte för andra i varierande grad. Problemen består i 10.5.3. Någon på detta eminenta forum som har en lösning man kan lita på?

I samband med köp av ny mac för någon vecka sedan har jag fått problem att ansluta till internet efter att datorn väckts från vila. Datorn hittar airport-basstationen med full stapel men själva uppkopplingen verkar bruten. Väljer jag där emot stäng av och därefter stäng på airport i menyraden så funkar det. Problemet gäller endast anslutning via airport och ej då jag är direkt kopplad till modemet.

Tele2 8 Mbit via TV-uttag och tillhörande modem.
Airport Extreme.
Mac OS 10.5.2

Senast redigerat 2008-06-03 20:53

Får ett snarlikt problem i samband med att jag stänger av min Mac, alltså i samband med programuppdateringar. Då blir internetförbindelsen knasig. Till en början går det bussnabbt att hämta hem sidorna, och stax därpå kan förbindelsen låsa sig fullständigt. Airport verkar helt OK hela tiden!

Lättast knyts problemet upp för mig genom att surfa (trådlöst) in till modemet och göra en ominstallation med bl.a nytt lösenord för krypteringen mot nätet. Kanske inte helt avlyssningssäkert, men modemets inbyggda skydd verkar i vart fall må bra av en sådan omstart.

Efter en sådan re-set får jag full fart.

Jag fick problem med min MacBook Pro med 10.5.3, kunde inte ansluta till hemmanätet, trots att jag använt det många gånger förut. Jag fick bara "connection timeout" (eller liknande, felmeddelandet var på svenska). Google lite och hittade rätt många med problemet samt med det problem som tas upp i denna tråd. Verkar som om det blivit värre med 10.5.2 och framåt enligt vissa.

Jag löste det (tillfälligt??) genom att slå av en finess i min router som jag inte ändå använde (DLink har något som heter "SuperG" som Macar ändå inte kan dra nytta av så vitt jag vet).

Min garanti går ut på måndag, så jag funderade på om det kunde vara ett känsligt AirPort-kort som borde bytas, men jag har inte tagit kontakt med Apple ännu.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-13 13:30
Ursprungligen av Johan Andersson:

I samband med köp av ny mac för någon vecka sedan har jag fått problem att ansluta till internet efter att datorn väckts från vila. Datorn hittar airport-basstationen med full stapel men själva uppkopplingen verkar bruten. Väljer jag där emot stäng av och därefter stäng på airport i menyraden så funkar det. Problemet gäller endast anslutning via airport och ej då jag är direkt kopplad till modemet.

Tele2 8 Mbit via TV-uttag och tillhörande modem.
Airport Extreme.
Mac OS 10.5.2

Om du ställer in i nätverksinsällningar så att Airport kopplas ned när datorn går i vila, gör det någon skillnad?

Något annat forum föreslog att stänga av airport manuellt innan datorn stängdes av eller sattes i vila men då det är just fipplandet innan jag kan börja använda internet som stör mig så ser jag inte det som en lösning (stänga av och sedan på eller bara på) men återkom gärna om jag missuppfattat något. Hittade f.ö bara inställning för att koppla ner AP i samband med urloggning.

Använder precis som Adrian en MBP som varje dag används hemma, på kontoret och på andra platser jag råkar befinna mig och som mycket sällan stängs av över huvud taget. Har använt airport i princip sedan det introducerades och har aldrig tidigare haft dessa problem, är van att traska inom räckhåll för ett nytt nätverk, öppna locket och vara uppkopplad. Samma problem vid andra nätverk så det är inte nätverken i sig det är fel på utan något i min dator, nätverkskort eller OS.

Vem kan bekräfta att AP funkar problemfritt för dom, gärna med 10.5.3 och en nyare MBP?

1
Bevaka tråden