Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag och Apple

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.

Efter att ha tjuvläst det här forumet ett bra tag så tänkte jag att det mest hederliga vore att presentera sig. Så nu kryper jag till korset och presenterar kefirknugen.

När den senaste Macbook-modellen (Santa Rosa) kom i november 2007 så kunde jag inte längre hålla tillbaka mitt begär. Mina erfarenheter från Linux (som visserligen inte är Unix) var generellt bra men de hade alltid slutat med att jag till slut, skamset, fått återgå till mitt simlpa Windows XP. Med dessa erfarenheter i bakhuvudet så insåg jag snabbt att jag behövde hjälp. Jag gick till min lokala kurator (Macstore) och pratade, grät, skrattade, fick nervösa sammanbrott, svor vad allt vad som är Apple, svor över allt som är Microsoft och kände plötsligt en dag ett oerhört lugn.

Jag greppade med fast grepp mitt cykelstyre och började trampa mot kuratorn (fortfarande Macstore) för att en gång för alla ta det stora steget, utan att fega ur med Visa-kortet i handen. Med stort självförtroende - på gränsen till högmod - förklarade jag mitt ärende och kände en oerhörd lycka när den vita, fyrkantiga, kartongen bars fram till disken.

I dag, två månader senare är jag inte längre fjättrad vid Microsofts bojor och känner en stor kärlek och värme inom mig. Något som har slagit mig är hur de flesta Macanvändare känner ett band till andra Macanvändare och därigenom en gemenskap. Denna gemenskap finns visserligen även utanför våra (även jag är som er numera!) domäner och problemen med översittare och idioter finns även i våra kvarter men det är ändå en annan kultur. Kanske är det jag som inbillar mig men snälla låt en man få behålla sina drömmar.

Jag arbetar heltid och är nöjd med det men enda anledningen till att en man arbetar för en annan man är ju, som alla vet, för att ha cash-money att spendera på sin fritid. Min fritid består av diverse datorpill och allt det där andra som normala människor sysslar med.

Just nu är mitt största projekt att försöka lära mig programmera lite härlig Cocoa. Jag är sedan innan Java- och C#-programmerare och har lite svårt för övergången till det (så som jag uppfattar det) mer meddelande-orienterade språket. Om någon har tips på lektyr så tages det emot med en stor näve kärlek och respekt (har Apples dokumentation samt CocoaLabs "Become an Xcoder").

Med detta sagt så önskar jag alla Macanvändare fred på jorden och snälla barn. Även ni Windowsanvändare kan få lite kärlek

/ Fredrik

Trevlig presentation

Hej!
Det är alltid kul att läsa (OK...för det mesta i alla fall) presentationerna på denna plats. Din presentation var dock extra trevlig eftersom den är välformulerad och rolig! Någon info om programmering i Cocoa (eller något annat programmeringsspråk för den delen) kan jag inte bidra med men det finns alldeles säkert andra som kan komplettera den delen! Välkommen!
Håkan

Välkommen hit (från en som har två snälla barn)!

Vilken härligt skriven presentation.

Ursprungligen av kefirknugen:

Just nu är mitt största projekt att försöka lära mig programmera lite härlig Cocoa. Jag är sedan innan Java- och C#-programmerare och har lite svårt för övergången till det (så som jag uppfattar det) mer meddelande-orienterade språket. Om någon har tips på lektyr så tages det emot med en stor näve kärlek och respekt (har Apples dokumentation samt CocoaLabs "Become an Xcoder").

Då är boken Cocoa Programming for Mac OS X något för dig. En tredje utgåva lär vara på väg, men den andra är det inga problem med annat än att den inte tar upp det som kommit nu de senaste åren. Det är en välskriven bok som gör det lätt att komma igång.

1
Bevaka tråden