Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Formattera med olika filsystem?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-31 22:17

Finns det någon som vet om det finns något bra program för OS X som kan formattera externa enheter i olika format? T ex FAT8, FAT16, FAT32, NTFS, HFS osv.

Anledningen till att jag frågar är att jag har en HPM-10, en liten click-on mp3-spelare till min Ericssontelefon. Den använder MMC (Multimediacard) som måste vara formatterade i FAT8. Jag vill inte behöva behålla min PC bara för att Ericsson inte utvecklar ett mac-program.

Jag kan även tänka mig andra tillfällen då ett sådant program kan vara bra att ha. T ex vid konvertering av en PC-iPod till Mac-iPod eller tvärtom. Även USB-minnen som flyttas runt i olika miljöer. Det verkar ju vara så att PC har lite svårt för Macformat...

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2003-04-01 10:13

Nu kör jag inte OS X, men det är ju ett BSD-Unix system i botten. Därför borde du kunna använda ( från terminalen )

mkfs

med lämpliga optioner. Linux kan formattera volymer i diverse FAT varianter. Däremot är jag tveksam till FAT8, det skulle innebära att du bara kan ha 256 kluster i ett filsystem. PC floppys använder FAT12 vilket ger 4096 kluster. Visst, det går att öka klustersorleken men då slösar du med utrymmet. Jag har inte sett
FAT8 tidigare och det finns inte stöd i Windows eller Linux för detta.

/Göran

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-01 11:15
Citat:

Skrevs ursprungligen av gpd
Nu kör jag inte OS X, men det är ju ett BSD-Unix system i botten. Därför borde du kunna använda ( från terminalen )

mkfs

med lämpliga optioner.
...
Jag har inte sett
FAT8 tidigare och det finns inte stöd i Windows eller Linux för detta.

/Göran

Mnja, det kan bero på att jag fumlade till det lite. Jag satt på jobbet och skrev inlägget och tog ur minnet. Vilket visade sig vara av teflon...

Jag kollade MMC-kortet mha Disk Utility och det säger att kortet är formatterat i DOS_FAT_16_S.

Jag ska prova mkfs men ärligt talat gillar jag inte terminalen. Den påminner för mycket om DOS och MVS. Det smidigaste vore ett program för det hela, ett skal kanske skulle duga.

// Kimpa

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2003-04-01 11:24

Känns som om jag snart skulle behöva skaffa mig en OSX maskin...

Hur ansluter du MP3 spelaren ?? USB ?? Disketter gick att formattera som FAT12 i OS9, det går antagligen även i OSX. Hur det är med annan media vet jag ej ( ZIP mm ). Kan du PC formattera dem under OSX så borde det gå även med en USB disk.

Alternativet är kanske att köpa en USB ansluten kortläsare som stödjs under OSX

Känner att jag är aningen ute på tunn is då jag inte har koll på OSX, någon där ute som kan stödja....

/Göran

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-01 11:37
Citat:

Skrevs ursprungligen av Kimpa
Jag ska prova mkfs men ärligt talat gillar jag inte terminalen. Den påminner för mycket om DOS och MVS. Det smidigaste vore ett program för det hela, ett skal kanske skulle duga.
// Kimpa

Mnja, mkfs verkar inte fungera. Command not found är resultatet.:(

Är det kanske så att det är jag som inte är kompetent nog för terminalen? Finns det fler tips?

Tillägg: Mp3-spelaren har en parallellportsläsare för PC som medföljer. På min Mac använder jag en vanlig USB-läsare för MMC och CF eftersom jag också har en CF-kamera.(CompactFlash) Den fungerar utmärkt. Inte en drivrutin behövdes installeras till skillnad från PCn. Kameran klarar att formattera CF-korten internt, i själva kameran. Det gör dock inte mp3-spelaren med MMC-korten.

I DiskUtility (Skivverktyg) kan man formattera båda korten. Det finns fyra alternativ: MAC OS EXTENDED, MAC OS STANDARD, UNIX FILSYSTEM och LEDIGT UTRYMME.
Det sista valet låter lite kryptiskt men jag misstänker att det är nåt liknande låg-nivåformattering. Jag har provat att använda alla fyra alternativen på MMC-korten men då fungerar inte kortet i mp3-spelaren. Den gnäller på Disk Error.

// Kimpa

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2003-04-01 11:54

OK, det är inte säkert att OSX har mkfs, det lär dessutom finnas ett sätt att installera OSX som inte installerar alla UNIX kommandon.

Ledigt utrymme är just det , en ospecificerad partition, behövs om du vill installera t ex linux.

Har f n inga bra ideer

/Göran

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-01 12:41

Det är ok. Jag bugar mig för att du tagit dig tid och möda att bidra lite. mkfs var nytt för mig.
Kanske någon annan där ute har fler idéer?

// Kimpa

  • Medlem
  • Umeå
  • 2003-04-01 12:58

I terminalen finns ett kommando som heter newfs_msdos och det gör precis vad det låter skapar ett FAT filsystem, klarar att skapa FAT 12, 16, 32.

för att skapa ett nytt filsystem skriver man :
newfs_msdos -F 16 /dev/[devicename]
-F 16 anger att det skall vara ett FAT 16 system.

för mer info man newfs_msdos i terminalen.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2003-04-01 15:49

Kan du inte formatera det i MP3-spelaren då?
Eller i digitalkameran (den kanske använder samma)?

Om du kan det så kan Macen kanske läsa det sedan?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-01 16:40
Citat:

Skrevs ursprungligen av Narogh
I terminalen finns ett kommando som heter newfs_msdos och det gör precis vad det låter skapar ett FAT filsystem, klarar att skapa FAT 12, 16, 32.

för att skapa ett nytt filsystem skriver man :
newfs_msdos -F 16 /dev/[devicename]
-F 16 anger att det skall vara ett FAT 16 system.

för mer info man newfs_msdos i terminalen.

Det låter ju riktigt vettigt. Jag ska prova det när jag kommer hem. Jag fick åka iväg och förtjäna mitt levebröd ett tag. I en PC-miljö, så är det när den "allvetande" marknaden styr...

Frågan är bara hur jag vet vilket devicename jag ska använda. Är det samma som står under enheten i Finder?

// Kimpa

1
Bevaka tråden