Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MAX/MSP eller REAKTOR ?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nyköping
  • 2006-01-07 01:07

sitter i tankarna om att investera i en modulmiljö och ögonen har stirrat på både reaktor och MAX/MSP.
jag testade reaktor 4 ett tag men gjorde inget nämnvärt med det (cpubrist och allmänt uttråkad).

efter att ha läst mer om MAX/MSP verkar det mer intressant trots dess höga tröskel.
vad kan folket här på 99 rekomendera?
nackdelen med reaktor är ju att man inte kan exportera sina saker men det har sina hängivna användare.
MAX/MSP verkar kunna mer om man väl lär sig programmet och koderna som sig bör.

vågskålen väger lika just nu med både för och nackdelar.

/leere

  • Oregistrerad
  • 2006-01-07 05:06

Max/MSP är fett mycket djupare än Reaktor och är nog det enda modulsystem jag känner till som man kan läsa en universitetskurs om, hehe ..

Jag ser det som 2 helt olika prylar för olika behov .. Reaktor täcker gott o väl mina behov

Jag tror inte MAX/MSP är djupare än Reaktor 5, det verkar som man kan grotta ner sig rätt rejält i core cells om man gillar DSP. Båda kan saker det andra programmet inte kan. Jag har inte använt MAX/MSP men jag har suttit lite med PD, som är gratisvarianten av han som programmerade MAX. Reaktor 5 var en rejäl uppdatering, så titta på det innan du bestämmer dig.

Jag skulle säga att det beror lite på vad du gillar att göra och vad du vill få ut av programmet. En av Reaktors stora styrka är det ofantligt stora användarbiblioteket - där finns allt från riktigt kompetenta kopior av diverse syntar/effekter till extremt konstiga och svårbegripliga patchar. Reaktor har helt enkelt en oerhört stor bredd direkt ur boxen, allt från analogsyntar till konstiga granulära samplers och udda sequencers. Att se det som en låda med 2000+ pluggar är inte helt fel.

MAX/MSP verkar mer vara inriktat på de som gör experimentell musik och helst bygger sina egna patchar. Jag blir mest irriterad varje gång jag sitter och bygger något i Reaktor, och MAX/MSP verkar betydligt lättare. Överlag verkar det vara mer poppis med knaster och brus än "normala" syntar i MAX-världen.

Båda har sina styrkor, och vad du ska välja beror nog mer på vilket du kommer bäst överens med.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2006-01-07 13:51

hmm. jag testade reaktor en längre period i min gamla studio men det gav inget som sagt. men att det är intressant med experiementell musik som intresserar är ingen hemlighet.

dock har jag hört artister som jobbat mycket med reaktor och även att man inte lämnar reaktor så verkar det lättare. men en universitetskurs skulle nästan vara kul

Nu har inte jag provat reaktor i någon större utsträckning, men däremot kört max/msp i något år. Jag skulle nog påstå att valet beror på vad man vill göra.

Är det att snickra mer traditonella instrument som samplers, syntar, seq och sånt så är reaktor valet. Reaktor verkar vara riktigt kompetent att göra ordentliga tweakningar.

max/msp kan visserligen bygga tex en sampler, men den kommer förmodligen inte göra det lika bra som reaktor. max är mer lämpat för experiemtnella applikationer och gör det med bravur.

Det bästa vore nog om du skulle kunna hitta personer som kan visa de båda programen för dig eftersom de båda är så pass komplexa att en nedladdad demo förmodligen inte säger så mycket.

Ett tips är att tanka Pure Data, som är en gratisklon av Max/MSP, skrivet av... killen bakom Max/MSP Sidan är ful som stryk, men låt inte detta avskräcka, jag har använt programet i flera kurser och det används på KTH av Tal, Musik & Hörsel-institutionen till det mesta.

http://iem.at/pd/

Ursprungligen av bartez:

Max/MSP, skrivet av...

Miller Puckette.

Jag kör MAX/MSP, jag...

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2006-01-07 14:56

kanske skall säga att jag avänder powerbook. läste om PD och där såg jag inget om mac.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-07 15:05

Jag har testat både PD och Reaktor litegrann, PD hade jag väldigt svårt att komma in i. Inlärningströsken tyckte iaf jag var väldigt hög just på grund av att det inte alls är speciellt intuitivt, det är väldigt svårt att sätta sig ner och leka lite med det för att se vad som händer.
Reaktor var mycket lättare att komma igång med i det avseendet även om jag faktiskt tycker att Synthedit var betydligt lättare än Reaktor, kanske på grund av att reaktors moduler generelt ligger på en lägre nivå och inte så många "färdiga byggstenar". Reaktor har iofs betydligt större potential, men Synthedit är gratis

Jag tror att om man mer är inne på att sequensa och göra generativa grejer och grejer som är lättare att realisera i kod än genom att koppla ihop små lådor så är nog MAX/msp ett bra val, annars kanske man ska kolla på Reaktor.

PD finns för mac. Jag har haft problem med vissa versioner av PD (pd-extended), men det verkar bero på vem som kompilerat det. Plocka hem Miller Puckettes version så ska det funka.

Håller nog med makari om att generativa grejer görs lättare i MAX/PD (eller SuperCollider, eller Csound, eller OpenMusic eller något av de andra alternativen), men syntesmässigt finns det nog inget det ena programmet kan som inte det andra klarar.

Mer exakt är det du vill ha ut av modulmiljön?

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2006-01-07 15:39
Ursprungligen av false messiah:

Mer exakt är det du vill ha ut av modulmiljön?

det jag vill är att kunna bygga just experimetella ljudmoduler och eventuellt ett gränssnitt att kunna styra ljuden med live (icke säkert dock). sequensers och effekter är ett måste

Det är inga problem att bygga experimentella moduler i Reaktor heller. Ta tex en titt på Gaugear i senaste uppdateringen, och i användarbiblioteket finns hur mycket konstigheter som helst. Just när det gäller gränssnitt tycker jag Reaktor har ett försprång framför MAX/MSP eftersom det finns stora möjligheter att bygga egna gränssnitt (men då har jag å andra sidan inte grottat ner mig i MAX som sagt).

Men om du testat Reaktor och inte fastnat för det verkar det som om MAX/MSP kanske är ett bättre alternativ för dig.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2006-01-07 17:39

jag testade reaktor i en period då jag inte visste riktigt vad jag ville göra. funderar på att ta ner det och testa igen. nu när jag verkligen vet vad jag sysslar med. vågskålen lutar lite mer åt reaktor nu.

priserna är ju liknande dessutom.

Vad jag tror ändà du kan göra är att ladda ner demon av MAX/msp + ett antal patchar som andra har gjort. Dels ingàr det nàgra, men det finns även en hel del andra sidor...

titta här

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2006-01-11 00:35

efter en längre tids läsande och studerande har valet fallit på reaktor.

så skall man bara skramla ihop pengar till programmet också...

1
Bevaka tråden