Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Recension: Beats Solo Pro - en härlig överraskning

Det Apple-ägda företaget Beats har en gedigen portfölj med olika hörlurar i alla olika former och färger och vi har nu lagt vantarna på Beats Solo Pro.

Innan vi drar igång recensionen så vill jag börja med att säga att jag aldrig riktigt har varit kompis med Beats. Jag har alltid kopplat Beats till något som är överprisat, plastigt och ljudet har inte heller imponerat då de alltid har haft för mycket bas som tar över i låtarna. Med det sagt så drar vi igång för att se om Beats Pro kan ändra min uppfattning.

Vid första anblick

När vi har öppnat upp kartongen och tagit fram hörlurarna så möts vi av en design som inte alls känns lika plastig som andra hörlurar från bolaget. Öronkuddarna har hög kvalité och sitter mjukt och skönt på öronen, bygeln är även den vadderad. Om vi fortsätter gräva i kartongen så hittar vi även en liten lightning-kabel. Det är lite ledsamt att se då vi verkligen vill att Apple och Beats ska ta klivet över och börja implementera USB-C i alla deras nya produkter. Vi får även med en liten förvaringsväska som skyddar hörlurarna när de ska ned i väskan och den är gjord av återvunnet material.

Funktionalitet

Precis som AirPods Pro kommer Beats Solo Pro med aktiv brusreducering och den nya funktionen transparens som gör att vi hör omgivningen samtidigt som vi lyssnar på musik. Brusreduceringen i Solo Pro är bra, men inte lika bra som Sonys eller Bose QC35 motsvarigheter. När vi inte använder hörlurarna så viks de enkelt ihop och förvaras i den medföljande förvaringsväskan. Det fina är att så fort hörlurarna viks upp så ansluter de automatiskt till vår iPhone och vi är redo för att lyssna på lite musik. När de viks ihop så dödas anslutningen och hörlurarna stängs av. Det fungerar väldigt smidigt men vi saknar verkligen en sensor som pausar musiken om vi tar av hörlurarna och låter dem vila runt halsen.

Solo Pro har precis som AirPods Pro H1-chippet som gör att parningen mellan Apple-enheter sköts smidigt och de har en funktion som helt saknas på AirPods Pro - volymkontroller. På högra kåpan kan vi höja och och sänka volymen genom att trycka längst upp och längst ned. Trycker vi i mitten så pausas eller startas musiken och trycker vi två gånger i mitten byter vi till nästa låt och tre gånger gör att vi hoppar tillbaka en låt. Kontrollerna fungerar bra men vi hade hellre sett att de gjorde likt ett gammalt iPod-hjul så vi slapp alla dubbel och trippeltryck. I sann Apple-anda så lyser 3,5mm-uttaget med sin frånvaro och där det gamla hålet normalt satt tidigare hittar vi nu en knapp där vi kan slå på och av brusreducering och transparens. Så om vi vill slopa Bluetooth och istället köra sladd så får vi bege oss till närmaste Apple-butik och inhandla en lightning till 3,5mm-kabel för 395 spänn.

En ljudbild som imponerar

Precis som jag var inne på i början av recensionen så har jag aldrig varit speciellt imponerad av ljudet i Beats olika hörlurar men jag tycker ändå att de har ryckt upp sig. Det är inte längre lika överdrivet mycket bas och vi får en klar och tydlig ljudbild oavsett vad för typ av musik vi spelar upp. Det är inte en ljudbild som får oss att ramla av stolen men perfekt ljud för ett par all-around-hörlurar som kan släpas med överallt. I kombination med brusreduceringen så är Solo Pro den perfekta reskamraten. Att lyssna på podcasts är en fröjd, speciellt med brusreduceringen igång och rösterna är tydliga och allt brus utifrån minimeras. Solo Pro är av typen ”On-ear” vilket betyder att de sitter på öronen och inte omsluter öronen helt. Det gör att hörlurarna läcker ut lite ljud vilket man bör tänka på om man sitter nära medresenärer på flyget eller tåget.

Passform och bekvämlighet

Solo Pro är inte för alla huvudstorlekar så har du lite större huvudform så kommer du med största sannolikhet få lite ont efter en tids användning. Som tur är behövde inte min hjärna så mycket plats och jag kan använda Solo Pro i flera timmar utan att jag känner av några besvär. En fördel med ”On-ear” är att det inte heller blir lika svettigt och varmt som det blir med ett par hörlurar som omsluter hela örat.

Summering

Beats har verkligen ryckt upp sig och de har lyft i mina ögon och jag ser inte längre Beats som ett överprisat hypeat märke med halvtaskigt ljud. Istället så kommer Solo Pro fullmatade med trevliga funktioner och bjuder på en bra ljudbild som de flesta kommer att uppskatta. Det är lite tråkigt att de inte har en automatisk pausfunktion när hörlurarna tas av och vi hade även hoppats på USB-C men på det stora hela är Beats Solo Pro ett par hörlurar som helt klart ligger bland mina favoriter. Priset ligger och skvalpar runt 3 390 kronor och vill du läsa mer om Beats Solo Pro kan du göra det på deras hemsida.

Specifikationer

• Röststyrning: Ja, stöd för "Hej Siri".

• Batteritid: 22 timmar med ANC eller trasparens aktiverat, 40 timmar med det avstängt.