Gnulia

Gnulia

Medlem
  • Plats Stockholm
  • Registrerad 2007-11-02
  • Senast aktiv Igår 10:10
  • Antal inlägg 537

Foruminlägg

De senaste inläggen Gnulia har skrivit i forumet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-05-31 14:51

Det gjorde jag tre gånger igår, men jag hade inget nätverk. Idag köpte jag en ny router, men började med att testa Time Capsule igen. Då plötsligt funkar nätverket, men hårddisken verkar vara trasig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-05-30 16:55

Mac OS Catalina 10.15.5
Plötsligt får jag felmeddelande att Time Machine inte kan säkerhetskopiera.
Någon som har en idé vad jag kan göra?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-05-24 18:51

Jättebra! Det måste jag testa vid tillfälle.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-05-09 19:40
Ursprungligen av Johannnn:

Lite sugen på att sälja min dator och bara ha iPad.
Men senast jag köpte en iPad behövde jag logga in med dosa inkopplad i datorn för att beställa bankID.
Är det bara min bank som är så här tokig (Handelsbanken)?
Varje gång jag köper en ny iPhone/iPad vill man ju inte behöva 1) temporärt installera MITT bankID på nån väns datorn för att sen installera bankID på paddan, eller 2) fråga banken att fixa det från kontoret eftersom banken tar ockerpriser på alla tjänster.

Jag har en iPad och har installerat BankID appen och sedan använt samma mobila bankID som jag använder på datorn/iPhone. Inga problem alls. Har Swedbank. 😀

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-04-02 10:25
Ursprungligen av kennethLundgren:

Jag följer det mesta när det gäller Apple och deras produkter, jag är inne på min tredje MBP 13 och andra Ipad mini (nu 5). Och jag vill och försöker lära mig IOS för jag är väldigt imponerad av vad en så tunn skiva kan göra.
Det finns oändligt antal Youtube filmer om hur iPad kommer att ersätta laptop,en snart. Det skryts om hur lättanvändligt en padda är, men jag lyckas fastna gång på gång i små problem. Ex så skulle jag lägga till adresser i en mail som kom till mig med flera, tryckte och fick upp ”lägg till i kontakter” inte f_n hamnade något i kontakter. Skulle ladda upp en bild som jag hade i filsystemet, och när jag skulle ladda in bilden i FB så öppnar den bara Photo,s bibliotek, och jag kom inte runt det.
Visst, det är säkert jag men det skryts om hur intuitivt och användarvänligt det är, men jag håller inte med så det får bli en ny Macbook istället.
Något frustrerad

Det är inte min erfarenhet. Jag använder oftast min iMac hemma, men när jag är ute och reser har jag min iPad mini med mig, den fungerar inte exakt likadant, men den fungerar bra när man vant sig tycker jag och jag är 65+.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-02-26 09:05
Ursprungligen av dvalfrid:

Finns en enkel beskrivning här:

https://support.patreon.com/hc/en-us/articles...

Jag trodde det skulle vara enkelt, bara kopiera länken och klistra in .... MEN det går inte att klistra in!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-02-25 14:00
Ursprungligen av Redaktionen:

99mac har sedan en tid tillbaka en Patreon där de som gillar det vi gör kan skänka en slant varje månad så vi kan fortsatt hålla sidan igång och utveckla den till något bättre.

Läs hela artikeln här

Hej, jag är patreon och har nu fått besked att jag får ett reklamfritt avsnitt av Macradion varje vecka. Allt jag behöver göra är att lägga till en s.k. rss min podcastspelare.
Jag är antagligen korkad, men jag begriper inte hur jag ska kunna lyssna. Har hittat ett program som heter Podcaster på min Mac, som jag antar är en podcast-spelare, men fattar inte hur jag ska göra.
Jag menar alltså hur jag ska kunna lägga till denna rss i min podcastspelare, inte att använda spelaren för övrigt.
Tacksam för hjälp!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-02-05 11:37
Ursprungligen av kenjon:

Att det är "rätt namn där" är inte det du ska kolla efter, utan om det är rätt emailadress

Jo, jag förstår det. Det är rätt mailadress.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-02-05 11:36
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jodå, jag förstår problemet.

Jag menade bara att det inte spelar någon roll att den felaktiga adressen dyker upp i en lista, om du ändå inte väljer den i listan, och om du ändå redan har konstaterat att det i utgående mejlets källkod står rätt adress.

Om det står rätt adress i källkoden, så torde problemet ligga utanför din mejlklient. Kanske hos den utgående mejlserver du använder, eller hos mottagarens inkommande mejlserver.

Det skulle vara intressant att se hur källkoden ser ut hos mottagaren. Där borde man kunna se om det har skett någon vidarebefordran eller liknande.

Jag ska höra med hen om det. Tack för tips.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-02-05 09:20
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Hur går detta ihop med vad du skrev i inlägg #9?

Du har ju bekräftat i det inlägget att det hade gått iväg till rätt adress. Så vad spelar det för roll att det finns en felaktig adress som dyker upp som nummer två i en lista? Om du bara väljer den rätta i listan - vilket du har gjort, enligt inlägg #9 - så gör den felaktiga adressen ingen skada i den där listan.

Du verkar inte förstå problemet.
Jag skickar till rätt adress ([email protected]) , men hen får inte mitt mail, utan istället en för mig okänd person, som har en annan mailadress ([email protected]).
Det fungerar när jag skickar via webbmail eller en annan mailklient.
Något är uppenbarligen fel med min mailklient, men jag vet inte vad och hur jag ska åtgärda det.
#9 beskriver hur jag får upp källkoden och konstaterar att det är rätt adress ...MEN den hamnar ändå hos fel person.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-02-04 19:48
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vad menar du med "blockerat"? Att "blockera" känns väl mer som något man gör för att förhindra trafik in, inte ut.

Jo, det har du rätt i. Någon idé om vad jag ska göra?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-02-04 16:13
Ursprungligen av Gnulia:

Hjälp! Nu får jag svar från den felaktiga adressen igen. Inget verkar fungera trots åtgärder.

Jag har gått in och blockerat den felaktiga adressen och hoppas att det fungerar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-02-04 15:46
Ursprungligen av Gnulia:

NU ser jag att när jag skriver in början på namnet så dyker två adresser upp, den rätta ligger först och den felaktiga som nummer två. Nu har jag lyckats radera den. Slutet gott, allting gott, hoppas jag.

Hjälp! Nu får jag svar från den felaktiga adressen igen. Inget verkar fungera trots åtgärder.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-02-04 15:34
Ursprungligen av kenjon:

När du skriver in namnet i ett nytt email, och klickar på Enter eller tab, då ser du personens namn i Till-fältet. Bredvid finns en liten nedåtriktad hake. Om du klickar på den så ser du den mailadress det skickas till (det som Mailappen tror i alla fall). Är det rätt där?

NU ser jag att när jag skriver in början på namnet så dyker två adresser upp, den rätta ligger först och den felaktiga som nummer två. Nu har jag lyckats radera den. Slutet gott, allting gott, hoppas jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-02-04 15:20
Ursprungligen av kenjon:

När du skriver in namnet i ett nytt email, och klickar på Enter eller tab, då ser du personens namn i Till-fältet. Bredvid finns en liten nedåtriktad hake. Om du klickar på den så ser du den mailadress det skickas till (det som Mailappen tror i alla fall). Är det rätt där?

Ja, det är rätt namn där.
Nu har jag ju tagit bort mailkontot och lagt till det igen, så som jag blev rådd tidigare i tråden, så problemet är kanske redan löst.
Ska prova att skicka ett mail igen för att testa.