Björn Wahlsten
  • Plats International user
  • Sysselsättning Gillar allt utom att titta på sport
  • Registrerad 2005-03-12
  • Senast aktiv 2021-03-06
  • Antal inlägg 449

Foruminlägg

De senaste inläggen Björn Wahlsten har skrivit i forumet.

Ursprungligen av Innis:

Jag föreslår att vi bordlägger frågan

Vad är det som skall bordläggas? Jag bara berättade om hur man kan komma runt ett problem som Swedbank förorsakat. Märkligt att jag skall attackeras när jag bara ville hjälpa till. Tonläget på detta forum är inte bra!

Nej, de som var avregistrerade från adressregistret SPAR fick redan under punkt 6 ett meddelande att det inte gick att förnya Mobilt BankID.

Om jag loggar in på Swedbank med min iMac för att hantera Mobilt BankID möts jag fortfarande av detta budskap: "Vi kan inte verifiera dina adressuppgifter mot person- och adressregistret SPAR. Det kan bero på att du har varit utlandsboende längre än tre år och därför avregistrerats. För att kunna utöka ditt Mobilt BankID så behöver du besöka ett kontor."
Jag förstår att Swedbank kan vara upptagen av annat och inte uppdaterat hur alternativet ser ut. Vi var de första att testa denna metod:
Se till att du har apparna Swedbank och BankID installerade på din mobila enhet.
1. Logga in i Swedbank-appen med din säkerhetsdosa.
2. Tryck på menyraden uppe i högra hörnet.
3. Tryck på Inställningar.
4. Tryck på Hantera tjänster.
5. Tryck på Mobilt BankID.
6. Tryck på Beställ Mobilt BankID
7. Godkänn villkoren och följ instruktionerna. Klart!

#nyhetstips

Vi har aktier kvar i Sverige och för att komma in på aktiemäklarens hemsida krävs numera Mobilt BankID. Innan våra BankID utfärdade av Swedbank slutade fungera, hann vi installera tvåfaktor-inloggning hos aktiemäklaren.
Tanken att flytta ut våra besparingar är inte så dum. Aktiemäklaren kan inte göra utlandsbetalningar och därför behöver vi Swedbank för flytten. Swedbank lär väl överleva krisen.

Det finns fortfarande flera frågetecken att räta ut och det är bara Swedbank som kan ge svaren. När Swedbank kommer på fötter igen efter misstankarna om penningtvätt, förmodar jag att de via sina kanaler redogör för hur man förnyar Mobilt BankID utan att vara mantalsskriven i Sverige. Jag är med rätta kritisk till hur svenska myndigheter typ DIGG - Myndigheten för digital förvaltning skapar regelverk som inte är förankrade i verkligheten.
BankID regelverket och Tillitsramverket för Svensk E-legitimation (Ref.nr ELN-0700-v1.3) ställer krav på utgivande bank: K5.8 Utfärdare av Svensk e-legitimation ska kontrollera att uppgifterna knutna till ansökan är fullständiga och stämmer överens med uppgifter som finns registrerade i ett officiellt register.
I vägledningen till regelverket står det även ”Det ska säkerställas att de uppgifter som utgivningen av e-legitimationen grundas på överensstämmer med uppgifter registrerade i ett officiellt register. Om utgivning grundas i en befintlig kundrelation, då dessa uppgifter inhämtats vid ett tidigare tillfälle, så ska uppgifternas aktualitet verifieras mot ett officiellt register. Uppgifter anses vara aktuella om de är inhämtade i enlighet med K5.13. Som officiellt register räknas bland annat SPAR, men motsvarande tjänst från t.ex. ett kreditupplysningsinstitut anses även uppfylla kraven.”

Ursprungligen av GustafMA:

Seriöst... du spenderade nio veckor av ditt liv på detta isf att bara byta bank? Like wow, liksom.

Klart jag vill byta bank men då tvingas jag resa till Sverige. Att utveckling går åt fel håll i Sverige beror kanske på att ingen vill göra något åt det och om någon gör någonting är det Jamtelagen som gäller.

Senast redigerat 2019-02-20 18:31

Nio veckors arbeta har nu gett resultat, vi kan nu förnya våra Mobila BankID på Swedbank utan att vart tredje år resa till Sverige. Emellertid överlåter jag till andra som är drabbade att själva ta kontakt med Swedbank så att de får redogöra för hur man rent praktiskt går tillväga. Allt går om man vill!

Problemet är att Swedbank inte inser att de är delägare i Finansiell ID-Teknik BID AB. De påstår att "Det är inget som vi kan lösa, utan detta är något som är fast i BankID's regler". Kan andra delägare i Finansiell ID-Teknik BID AB tillämpa reglerna på ett smidigt sätt så kan även Swedbank göra det - om viljan finns.
På detta forum har ”suddgummi” givit positiv respons. Med bl.a hans information hoppas jag att Swedbank ser över sina rutiner. Hur kan du tycka att det är OK att tvingas flyga till Sverige vart tredje år för att besöka ett bankkontor? Vem har något att förlora på om Swedbank anpassar sig till verkligheten?

Ursprungligen av keptang:

Och hade du haft en annan bank, som Skandiabanken som nämnts tidigare så hade du själv kunnat förnya ditt mobila BankID när som du önskar. Hoppas det löser sig för dig. Problemet är den bank du valt, inte mobilt BankID.

Gott Nytt År!

Det finns ett ägarförhållande: Finansiell ID-Teknik BID AB äger, förvaltar och vidareutvecklar BankID. Företaget ägs av Danske Bank, Handelsbanken, Ikano Bank, Länsförsäkringar Bank, SEB, Skandiabanken och Swedbank.
Går man in på BankID´s hemsida står det att man kan få BankID om man har ett svenskt personnummer. Det står inte vilken bank man skall välja för att kunna förnya det. De som förvaltar och vidareutvecklar BankID borde ta större ansvar så att det fungerade enhetligt.
¡Feliz Año Nuevo!

En fullständigt onödig kommentar. Det är inte komiskt att bara ha Mobilt BankID 48 dagar till. Mobilt BankID förnyas vart tredje år.

Andorr, finns Du med i SPAR-registret? Gör man det finns är det heller inga problem med Swedbank. Är du helt säker på sin sak? Jag har ställt frågan till Länsförsäkringar som svarar: "När man blir bankkund hos oss får man en säkerhetsdosa. Denna dosa använder man för att förnya sitt bankID, oavsett vart man är skriven."

Enligt statistik från 2017 är det 152.000 pensionärer som bor utanför Sverige och får svensk allmän pension. Det kan bland dem finnas någon som är irriterad över att tvingas göra en extra resa till Sverige. Bankerna har ju inte informerat dem att det skulle bli problem när BankID skall förnyas och att problemet kommer att upprepas varje tredje år.

Jag har frågat om Länsförsäkringar står för vad de lovar. Det senast budet från Swedbank är att vi skall flyga vart tredje år till Sverige och besöka ett av deras bankkontor. Samtidigt propageras det för att man inte flyga i onödan. 10 - 12 timmar i luften förbrukar en hel del bränsle. Kanske dags att tömma kontona i Sverige och flytta aktieportföljerna till Bryssel? Jag tål inte byråkratisk inkompetens.