Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Finder badbollad i ett konto

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ett användarkonto har fått sin finder badbollad. Alla program fungerar men findern går inte att nå alls. Övriga funktioner på burken fungerar som vanligt och huvudanvändare och övriga användare fungerar normalt.
på det berörda kontot går det inte att utföra några finderfunktioner. Utloggning och avstängning går inte.
Det går förstås att logga in på annat konto och tvångsavstänga datorn med huvudanvändares lösen
Via terminal verkar allt fungera även från det kvaddade kontot.

Vadfalls!
Har ni hört om något dylikt?

MR

Jag har kört rättighetstjafset och alla de vanliga scripten. Kikat med disktool om någon enhet inte blivit utmatad men kan inte se något. mysko det här

i mappen ~/Bibliotek/Preferences/ finns en fil som heter com.apple.finder.plist. Lägg den i papperskorgen och logga ut och in igen (eller starta om datorn).

Rapport 2
(var bara tvungen att se om jag raderat just den fil som Niklas föreslog innan jag postade)

Nu har jag varit inne och sluggat mig fram med terminalen. Jag har dödat preffiler som ser ut att röra inställningar för systemet och findern mm. hej vilt i Library/Preferences. Visst har jag lyckats stänga de öppna fönstren, nollställt bakgrundsbild och mer som jag inte vill tänka på, men.
Badbollen är kvar. Finns det någon mer övergripande inställningsfil man kan nollställa.
Det här börjar kännas som felsökningsprinciperna för gamla MacOS, och det är faktiskt första gången som OSX inte bara fungerar (trots idioten, eller de idiotiska infallen, framför datorn).
Jag undrar hur jag kommer känna mig om jag helt sonika raderar alla preferenser i hela Preffs-mappen på en gång fför att slippa prova mig fram, och det sedan inte fungerar.

mr

Du råkar inte ha något startobjekt (kolla i Systeminställningar > konton > DittKonto) som ligger och spökar?

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Du råkar inte ha något startobjekt (kolla i Systeminställningar > konton > DittKonto) som ligger och spökar?

Nu är allt borttaget ur startobjekt. Där låg virex och itunes och icall.
Men badbollen som signalerar finderns dysfunktion regerar ännu. Jag har mördat ytterligare preffiler men inget resultat.

chatissimo

  • Oregistrerad
  • 2006-02-21 19:45

och det går inte att tvångsavsluta Finder? (command+alt+esc.)

Senast redigerat 2006-02-21 21:10
Ursprungligen av kjelle:

och det går inte att tvångsavsluta Finder? (command+alt+esc.)

Det går till synes att tvångsavsluta (starta om finder) men den den visar inga symptom på förändring och ger sedan svaret svarar inte, Badbollen fortsätter att regera.

mr

Jag hade samma problem en gång, men då räckte det med att bara starta om.

Det var iSync prefsfilen som var korrupt.
Jag har haft samma gradvist uppgraderade system sedan 10.1. och aldrig haft några allvarligare tillbud. Detta kom efter ungefär tio brutalavstängningar på rad i samband med ett krånglande classicprogram (från 93) som jag tillfälligtvis ville köra. Att just isynkfilen råkade bli korrupt var väl otur bara. Jag brukar ha isynk symbolen och några till igång i menyraden, men fick tänka bra länge innan jag kom på att findern kanske dog just när den symbolen brukade kika fram.
Eftersom jag bara slog ihjäl filen så vet jag inte på vilket sätt den var korrupt.

mr

1
Bevaka tråden