Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan det vara hårddisken?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-02-04 22:47

Hej alla kära mac användare!
Jag har ett problem med min PB.. Den har börjat hänga sig och det som händer är att "färghjulet" dykerupp och hårddisken börjar tugga.
Efter som att den började hänga sig oftare och oftare så bestämde jag mig för att installera om.
Det gick fint men när den ska startat om så kommer jag inte längre än till det att dem startar upp mac osx men det händer inget mer..
Utan den bara står och "laddar"..

Tror ni också att det är hårddisken som måste bytas ut och i så fall hur felsöker jag för att vara 100% på att det är det som är felet??

Testa att under uppstart hålla inne Äpple + Alt + P + R. Släpp efter att datorns startljud har hörts tre gånger. Du zappar då datorns parameterminne och är en universallösning på flera problem.

Hade liknande problem med min, kunde inte starta upp med Äpple + Alt + P + R , startade upp i single save mode, körde applejack därifrån men den fastnade efter ett tag,
Hårdisken lät mycket gick till Apple store , resulat efter deras test, hårdisk kass, det behöver ju inte vara det för dig , sök efter font problem vid inlogg , de trodde att de kunde rädda en hel del data, så nu väntar jag o hoppas på det bästa

Kan vara ett defekt minne, eller så sitter det inte riktigt isatt.

Om du har installerat Norton kan det ställa till problem också.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-05 18:15

Skall kolla extra 256Mb stickan så den inte glappar men tror inte att det är det.
Det låter nämligen som att hårddsiken fastnar på ett ställe och börjar om hela tiden.
Någon som vet om det är lätt att byta den själv eller om man bör lämna in den, och i så fall vad kan detta tänkas kosta? (felsökning & lagning)

Ursprungligen av Hammarstrand:

Skall kolla extra 256Mb stickan så den inte glappar men tror inte att det är det.
Det låter nämligen som att hårddsiken fastnar på ett ställe och börjar om hela tiden.
Någon som vet om det är lätt att byta den själv eller om man bör lämna in den, och i så fall vad kan detta tänkas kosta? (felsökning & lagning)

Min iBook hade precis samma sak för sig. Det var byte av hårddisk som gällde. Du kan göra det själv. Hjälpanvisningar finns på http://www.pbfixit.com/.

Har du garanti ska du dock se till att Apple gör jobbet åt dig. Har du inte garanti kan du kontakta Apple och försöka ändå. Du kan testa att försöka få igenom det som fabrikationsfel beroende på hur gammal din dator är. En hårddisk bör hålla ett tag.
Konsumenträtt: http://www.konsumentratt.konsumentverket.se/.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-05 18:21

Svårighetsgraden beror på vilken modell det är, du har inte skrivit det.

Det kan vara så att du har trasiga sektorer på hårddisken, då händer sånt här.
Oftast tuggar datorn ca 3-5 minuter om det är illa.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-05 19:49

Datorn är en PowerBook G4 1.33 Ghz och den är köpt i slutet på september04 i usa.
Jag köpte den i mars 04 då säljaren hade fått en nyare dator via jobbet, knappt använd var den då.

Tack för alla råd, ska ringa Apple Support i morgon och tjata tills dom fixar till mitt problem.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-05 19:57
Ursprungligen av Hammarstrand:

Datorn är en PowerBook G4 1.33 Ghz och den är köpt i slutet på september04 i usa.
Jag köpte den i mars 04 då säljaren hade fått en nyare dator via jobbet, knappt använd var den då.

Tack för alla råd, ska ringa Apple Support i morgon och tjata tills dom fixar till mitt problem.

Då får du nog ligga i om Apple ska hjälpa dig gratis! Det är nog lönlöst med en importerad dator som garantin har gått ut på för länge sedan.
Om du är lite över genomsnittet händig och har ett kit med mejslar, (torx och Phillips) så kan du meka in en ny disk själv, kolla på länken som någon annan postade förut. Billiga och bra diskar finns hos Dustin och Macoteket.
Skriv ut beskrivningen från länken och lägg alla skruvar på respektive bild så du vet vart de hör, det är nämligen en massa olika skruvar som är ganska snarlika. Gör du inte det så blir det jobbigt att få ihop den igen.
Och var j*vligt försiktig och noggrann.

Ursprungligen av Hammarstrand:

Datorn är en PowerBook G4 1.33 Ghz och den är köpt i slutet på september04 i usa.
Jag köpte den i mars 04 då säljaren hade fått en nyare dator via jobbet, knappt använd var den då.

Tack för alla råd, ska ringa Apple Support i morgon och tjata tills dom fixar till mitt problem.

Jag vill inte ge dig dåliga förhoppningar. Men det faktum att datorn är inköpt i USA ger dig i princip noll konsumentskydd.

Men ring Apple och försök. Det värsta som händer är att de inte hjälper dig.

Samsung Spinpoint 2.5" är att rekommendera, tysta och tillräckligt snabba.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-05 21:15

Jag fick ingen garantihjälp med grabbens Apple Store-inköpta iBook som garantin gått ut på tre veckor innan. Så det är nog ganska kört, så att säga.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-06 12:17

Jo jag fatta det..
Grejen är ju den att det e ganska onödigt att byta disk om det visar sig att det inte är den det är fel på.
Hur går jag till väga för att vara riktigt säker på att det är hårddisken?

  • Oregistrerad
  • 2006-02-06 12:44

Hej igen!
Har nu kört Hard Ware Test och den hittar inte hårddisken så det är det som är problemet. =(
Desutom så märkte jag att när jag skulle installera om så fanns det ingen enhet att installera på..
Så nu skall jag bara hitta en hårddsik som e på minst 80Gb och inte kostar skjortan..hehe!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-06 14:58

Här ser du hur man ska göra:
http://www.pbfixit.com/Guide/54.9.0.html

Håll reda på var skruvarna ska sitta bara och var försiktig.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-06 21:13

Hur din hårddisk betett sig liknar exakt min situation i somras. Jag installerade osx på en extern hårddisk för att testa om allt annat funkade, och körde så några veckor utan problem. Så med den hemmagjorda analysen i ryggen satte jag sedan igång att byta intern hårddisk. Det var lite pilligt och det blev ett par skråmor i skarvarna, men det var egentligen väldigt enkelt.

Det enda jag skulle vilja tipsa om är när du ska ta bort skalet. PB-fixit säger att du ska in med en mejsel eller något i skarven framme vid cdintaget (om du har en 15" som jag vill säga) och där få loss en hake. Jag lyckades inte med det förrän jag försökte peta genom cdluckan som jag sett på en annan beskrivning, då gick det utmärkt.

Lycka till!

1
Bevaka tråden