Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur komma in i Linksys WAP54G?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-12-29 23:13

Måste ändra i en AP - ser SSID men kan inte ansluta (trots ingen kryptering). Fattar nada av supportsidorna, de hänvisar till ett program som bara funkar på XP, eller säger typ "du kan logga in via webb-gränssnitt" men de talar inte om vilken default-IP det är. Snälla hjälp!

F'resten, finns det något trevligt program som man kan kolla hela adressrymder med? Ping etc.
Vilka oumbärliga nätverksprogram finns där ute (helst gratis)?

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2005-12-29 23:52

WAP54G har 192.168.1.245 som default-IP. Är det ändrat kan du använda nmap för att leta. (Du måste dock troligtvis befinna dig i samma logiska nät, dvs ha samma nätmask som accesspunkten...)

  • Medlem
  • 2005-12-30 00:08

Tack!

Inser att jag måste hämta ner 300+ MB filer från apple för att kunna köra nmap. Tar ett tag...

Några andra program som kan vara vettiga?

  • Medlem
  • 2005-12-30 01:51

Lyckades! Det var nätdelen som inte ville - så den dog efter nån minut... (även om alla lampor lyste som de skulle)
Tror jag struntar i nmap - det där med att kompilera är sååå omacigt

Så önska mig lycka till - jag har en burk till att brottas med, ska brygga dem.

Nån som kört sveasoft på dessa burkar?

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2005-12-30 01:57
Ursprungligen av lime:

Tror jag struntar i nmap - det där med att kompilera är sååå omacigt

Så... Hur tror du Mac-program kommer till världen?

Annars finns det ju färdigkompilerade varianter, med eller utan frontend, att hämta hem om man bara bemödar sig om att leta lite, ex.vis på MacUpdate

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-14 23:50

Ok, nu har jag nmap och en sabla Linksys WAP54G. Men sen då?

Ursprungligen av c5j:

Ok, nu har jag nmap och en sabla Linksys WAP54G. Men sen då?

Det beror helt och hållet på vad du vill göra. Vill du hitta IP-nummret till Linksys är det bara att koppla in ethernet-kabeln och sen köra en broadcast-ping på hela subnätet.
Så om du sitter på ett 192.168.0.x nät är det bara att köra "ping 192.168.0.255" i terminalen och då bör accesspunkten svara med sitt IP-nummer.

Vill du ha ut mer information kan du använda "nmap 192.168.0.0-255" för att scanna ett helt subnät.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-15 00:44

Jag löste det med Live-chat from Linksys. Vilken service! Han bad mig koppla direkt en kabel mellan datorn och AP, sen var det ju bara ställa in vilket IP den skulle ha. Sen går man in via det IP genom Safari!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-15 09:50

Äh. Trots att jag kom in på 192.168.1.245 och kunde mixtra med inställningarna så löser det inte problemet. Jag kommer fortf bara åt internet med en dator. MEN jag kommer inte åt webbgränsnittet med den datorn utan bara med en annan... Trots att jag har lagt tillåtna MAC-adresser i den och trots att det är DHCP på APn och allt...

1. Ligger DHCP-servern i samma nät som accesspunkten? 192.168.1.0 om du inte ändrat IP-addressen självklart.
2. Prova att stänga av MAC-filtreringen.
3. Får datorerna IP-nummer av DHCP'n?
4. Hur anslutern du med den dator som kommer åt administrationsgränssnittet?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-02 23:38
Ursprungligen av xerxes42:

1. Ligger DHCP-servern i samma nät som accesspunkten? 192.168.1.0 om du inte ändrat IP-addressen självklart.
2. Prova att stänga av MAC-filtreringen.
3. Får datorerna IP-nummer av DHCP'n?
4. Hur anslutern du med den dator som kommer åt administrationsgränssnittet?

Nu känner jag mig lite korkad. Linksysmojängen som jag pratar om är BARA en accesspunkt och ingen DHCP-server. Och till den så har jag bara kopplat ett ADSL-modem. Som knappast agerar som en DHCP-server. Dvs Linksysen kan bara brygga mellan modemet och EN dator. Eftersom modemet ger ju bara ett IP-nr. Låter det vettigt?
Jag har nog trott att Linksysen skulle agera som en DHCP eller nåt. Men det verkar den inte göra.. hmmm... Det är onödigt dyrt att vara korkad..

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-08 18:18

Kom på. Om man har en gammal switch så borde väl den funka som router (fast sämre, dvs prestandamässigt) och sen koppla den med Linksys APn?

1
Bevaka tråden