Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Abuse" av mitt VISA-kort! :(

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag blev som (många andra i Sverige tydligen) igår uppringd igår och fick höra en engelsktalande röst som sa att jag vunnit en resa till Karibien. För att få resan skulle jag trycka "9" på telefonen. Lite nyfiken blev man allt och jag tryckte...

Kopplades vidare till en herre som babblade på och sa att man vunnit en resa till Florida och det ingick både det ena och det andra till ett värde av €798. "Courtesy of VISA..." bla bla bla...

I samband med detta verkar det som om min hjärna slutar fungera, för när snubben ber mig om mitt kortnummer ger jag honom det. Jag vet. Jag är dum. Jag verkar inte kunna förstå att folk ringer upp och lurar en. Men det är klart. Om det finns människor som kan tänka sig spränga folk i luften så finns det såklart folk som lurar folk på pengar...

Hursomhelst fattade jag efter ett tag, (då jag blivit kopplad mellan två personer, en som arrangerade resan och en annan som "styrde upp det hela och spelade in samtalet...) att resan *kostade* €798 men var värd ca. €4000. Den gick att överlåta till en annan över 21 år och det ena med det fjärde.

I slutet av hela cirkusen känner jag mer och mer att det är något fel, för det babblas på och sägs telefonummer och "confirmation number" i en rasande fart sen "thank you, have a good day" och sen *klick*.
Luren läggs på innan jag hunnit fråga vad jag tänkt.

Ringer direkt upp min bank (SEB) och säger att jag vill ha kortet spärrat, men gissa vad...
Pengarna är redan dragna/reserverade av "andelssystem USA"!
Bank-killen säger att han tror det är kört.

Jag ringer till VISA som ironiskt nog ber om mitt VISA-kortnummer. Han sitter på ett av de etthundrafjorton callcenter VISA har, snackar också engelska och säger att han inte kan göra något som har med mitt konto att göra. Nähä...

Ringer tillbaka till banken och talar med en vänlig kvinna som ser att kortet är spärrat. Jag får ett nummer till VISA-kortsspärrkillen på SEB (inte samma som den jag talade med först) och han verkar tro att det finns den chans att få pengarna tillbaka om jag ringer på måndag och talar med någon som har hand om kontona där, eller vad han nu sa.

Vet någon av er hur det funkar?
Kan man ångra ett köp med VISA-kort som jag nu vill? Antar att pengarna dras dirket, men det borde väl gå att stoppa?
Stopp, stopp!

Mår inte något vidare i nuläget kan jag säga...

Oj! Visa ska ju skydda dig mot bedrägerier, det är en stor del av deras affärsidé!

Du måste väl kunna stoppa detta?

Usch, vad jobbigt

Du antyder att många är drabbade? Då borde det väl inte vara något problem att övertyga banken om att pengarna ska dras tillbaka eller ersättas? Efter vad jag har läst tidigare så är bankernas policy vanligen att ersätta kunden fullt ut vid kortbedrägerier, nu är ju inte detta riktigt samma sak, men nästan iaf...

Geeeeez... Tungt.

Tack för era svar!

Jo, man kan ju tycka att det borde gå att stoppa.
Om jag loggar in på Internetbanken så står det att mitt belopp är minskat med "ännu ej bokförda kontohändelser", om nu det gör saken bättre. Frågan är om köp valideras mer än en gång med viss tids mellanrum. Då borde ju spärrningen av kortet förhindra det hela. Samtidigt är väl hela poängen med Visa att pengar ska dras direkt från ens konto...

Vad jag hörde så var det varningar om detta igår på nyheterna på TV, därav borde andra korkskallar, ähum... ursäkta, *människor* vara drabbade.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-11 20:11

Blev uppringd idag. Jag tryckte fel, tryckte ned två:an och då bröts det. Attans...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-08-11 20:43

Om jag inte har helt fel, så ska du inte behöva betala alls. Detta är något mellan banken och VISA. Du har ju nämligen en PIN-kod, och dessutom ett tre-siffrigt kontrollnummer på baksidan av kortet. Dessa finns ju för att förhindra åtkomst av dina pengar, och om VISA (eller banken, fan vet vilken) släpper iväg DINA pengar utan att kolla någon av dessa två säkerheter, så ska inte du behöva betala.

För i så fall skulle man ju för h-e inte törs lämna ifrån sig kordet alls - någonsin - om det bara behövdes själva kontonumret för att tömma kontot. Och då kan man ju skita i betalkort, vilket givetvis inte VISA vill. ASlltså ligger det i deras intresse att lösa detta. Och dom är garanterat försäkrade...

Så stå på dig. Egentligen ska du inte behöva berätta om hjärnsläppet du fick: Har någon snott pengar utan PIN eller kontrollnummer, så ska du vara skadeslös.

Men för övrigt undrar jag hur dyngfull du egentligen var...

Pengarna tillbaka!
Skrev en reklamation till SEB där jag förklarade det hela. Tog bara en dag så var pengarna tillbaks.

Ska tilläggas att jag faktiskt fick ett paket skickat till mig med en massa blad där det stod att man hade rätt till det ena och det andra och de resor som det snackas om. Men det ingick bara övernattning på vissa ställen och de $500 som man skulle kunna handla för är enbart en massa små rabattkuponger för någon dollar hit och någon dollar dit. Det man fått verkade hursomhelst inte alls ha ett värde av 4000€ som det var sagt.

Med i paketet fanns också ett papper där de vill att jag ska skriva på för att godkänna kortköpet. Knepigt av dom att då dra pengar innan jag skrivit på det....

Trots deras "falska marknadsföring" har de en ganska seriös hemsida. De verkar inte vara rädda om sitt rykte precis. Hemsida finner ni på "solskensresor flyr" (på engelska och i ett ord) punkt com.

Danne V,
Jag var inte ett dugg full, däremot är jag alldeles för godtrogen och kan vara rätt tankspridd. Inte precis de bästa engenskaperna att ha i dagens samhälle...

*edit*
Glömde berätta att jag faktiskt gav ut den tre-siffriga s.k. säkerhetskoden också... Jag var kanske packad trots allt. :rolleyes:

Jag blev uppringd av pajasarna idag. Givetvis rinde jag upp dem (0014-078300147) och sa att de vunnit en gratis resa till Åmål i Sverige. Inget svar efter det

Ursprungligen av Kristofer:

Jag blev uppringd av pajasarna idag. Givetvis rinde jag upp dem (0014-078300147) och sa att de vunnit en gratis resa till Åmål i Sverige. Inget svar efter det

Haha, det var humor!

De hade ringt hem till oss när jag var ute med hunden nyss. Vete fan om man orkar lägga ner pengar på att ringa och driva med dem, men jag funderar på om man inte skulle ordna med en polisanmälan, bara för den goda sakens skull.

Dom få kronorna det kostade med Skype var det värt

Ah, där sa du en bra sak. Kanske ska bränna lite Skypekrediter på det när jag letat fram lämpligt headset.

Nu är mupparna igång igen. Av landsnummret att döma ringer de från Israel.

Några stycken andra som blivit uppringda av samma nummer, ja
http://www.google.se/search?hl=sv&q=009724900000&btnG=Google-sökning&meta=

Jag blev uppringd igen för nån vecka sen (bor på annat nummer nu), men det var ingen som svarade när jag tryckte på knappen för att kunna skrika och skälla på dom.

1
Bevaka tråden