Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Användargränsnittsgrejor som är bättre i Windows

Tråden skapades och har fått 100 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vilket operativsystem som är bättre under huven vet vi väl redan, men här tänkte jag ta upp små men ändå intressanta saker i användargränsnittet (med två punkter undantaget...) som jag faktiskt finner är bättre eller mer genomtänkta i Windows (Windows XP).

Punkterna kommer inte i någon särskild ordning och det finns säkert fler.
Kanske gör Mac OS 10.4 Tiger att jag kan stryka någon av punkterna?
Hoppas, hoppas!

1. Muspekarmarkören i Windows uppdateras bättre beroende på vad som är under den. Mycket mer ofta än i Windows får man på Mac felaktig muspekarmarkör i förhållande till vad som är under. Textmarkerar-markören när pekaren är ovanför en knapp är en klassiker på Mac och ibland är det andra markörsymboler som "fastnar". Störigt.

2. Håll pekaren över en mapp eller en fil för att snabbt få veta dess storlek etc.

3. Mp3-tags så som artist, album etc. direkt i ett Windows-fönster utan att man måste öppna något program.

4. Möjighet att flytta objekt genom att "klippa ut" dom och sedan klistra in dom på annat ställe.

5. Möjlighet att markera objekt sen klicka på "Flytta markerade objekt" och få upp en ruta där du kan välja vilken mapp du vill flytta filerna till.

6. Windows är mindre tungscrollat. Kanske inte direkt en användargränsnittsgrej, men det stör mig ändå dagligen (ok, jag har ingen G5a, men ska jag verkligen behöva det för att scrolla webbsidor?). Även en pc med sämre prestanda hårdvarumässigt än en Mac scrollar exempelvis webbsidor (särskilt de lite tyngre) mycket mjukare och snabbare. Dessutom uppdateras innehållet medans man scrollar i Windows. I Safari på Macen exempelvis, så stannar allting upp om man drar ned en meny eller klickar och "håller" i scroll-listen. Vissa webbsidor laggar scrollandet rejält på om man använder scroll-hjulet på musen. Detta antagligen för att innehållet då även i mac OS X uppdateras under tiden man scrollar. Varför är detta så tungkört i Mac OS X?
Ändra storlek på fönster ska vi inte tala om...

7. Ej nedslöad uppspelning av flash-material och andra animationer i en webbläsare när den inte är i förgrunden.Ok, ok. Även detta har inte med användarvänligheten att göra. Hursomhelst. Om man i Windows har en webbläsare med en flash-animation som spelas upp och sen växlar till ett annat program förtsätter uppspelningen som om inget hänt. På Mac blir animationen seg om långsam om inte webbläsaren är det program som är i förgrunden. Varför?

8. Konsekvens i fönsterhanteringen. Visst kan man gilla Macens sätt att hantera fönster, men det är helt klart mer konsekvens i Windows hantering. På Mac kan fönstret under vissa omständigheter hoppa till konstiga ställen när man klickar på den gröna zoom-knappen. Inte alltid gör denna knapp heller så att fönstret "passar" runt sitt innehåll. Testa exempelvis i Finder att ha ett fönster i list-vy, ha sidolisten framme (med hårddiskarna etc.), se till att ha kolumner så att det är en horisontell scroll-list framme. Klicka sen på zoom-knappen för att få fönstret att passa. Funkar inte. Om man däremot först klickar på den vita knappen upp till höger så att sidolisten försvinner och sen klickar på zoom-knappen så fungerar det som förväntat. Inkonsekvens.
Sen vore det inte dumt om det fanns en maximera-knapp som fungerade på samma sätt överallt i Mac OS X, men behåll gärna gröna zoom-knappen. Maximera-knappen kan var blå och finnas bredvid zoom-knappen och ha en fyrkantig symbol i sig. Perfekt!

9. När det bara finns en horisontell scroll-list i ett fönster så fungerar det att scrolla med scroll-hjulet på en mus.

10. Inte lika sega menyer. I Mac OS X är det rätt ofta en fördröjning och ibland hårddisktugg när man rullar ned en meny för första gången. Menyerna måste liksom "mjukas upp", men de är rätt sega ändå. Detta är inte lika påtagligt i Windows men märks såklart mindre ju nyare Mac man har. Och visst har Mac OS mer ögongodis med transparenta menyer, men det kostar för mycket i prestanda tycker jag. Kanske heller inget man tänker på med en G5a under huven....

11. Inget lagg om man har 2 fönster öppna och hastigt klickar och drar på fönsterlisten i fönstret som är i bakgrunden i syfte att flytta det. Detta märks inte på en G5a, men på min G4 867 MHz blir det ett "ryck" när jag snabbt försöker flytta ett fönster på detta vis.

12. Markera en eller flera filer i ett fönster och få dynamiskt upp hur stora de är (längs ned till vänster i "status-listen").

13. Att kunna invertera markering i ett fönster är inte så dumt.

14. Man kan få fram "Task Manager" med tangentbordstryckning (motsvarande Apples "Activity Monitor" eller "Aktivitetskontroll" på svenska). Ett par gånger har jag med Mac OS X hamnat i situationer där det hade varit bra.

15. Avinstallerare. Även om detta ibland fungerar lite halvdant i Windows så är tanken god. Visst, det läggs inte lika mycket filer på olika håll av ett Mac-program, men det hade ändå varit smidigt med en avinstallerare för program i Mac OS X.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-12-17 23:01
Ursprungligen av star-affinity:

7. Ej nedslöad uppspelning av flash-material och andra animationer i en webbläsare när den inte är i förgrunden.Ok, ok. Även detta har inte med användarvänligheten att göra. Hursomhelst. Om man i Windows har en webbläsare med en flash-animation som spelas upp och sen växlar till ett annat program förtsätter uppspelningen som om inget hänt. På Mac blir animationen seg om långsam om inte webbläsaren är det program som är i förgrunden. Varför?

Macromedias Flash Player 7 till OS X är kass. Troligtvis så använder windowsversionen grafikkortet direkt medan i macen så kalkyleras allt med processorn. Förhoppningsvis blir det mkt bättre med Flash Player 8.

Ursprungligen av pijon:

Macromedias Flash Player 7 till OS X är kass. Troligtvis så använder windowsversionen grafikkortet direkt medan i macen så kalkyleras allt med processorn. Förhoppningsvis blir det mkt bättre med Flash Player 8.

Ja, och allra sämst är den i den annars superba webbläsaren Firefox. Eldräven blir otroligt seg när sidor innehåller flash.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-17 23:46

Jag håller inte med om ovanstående. Däremot är visningen av miniatyrer betydligt snabbare på en Windows-burk. Bildvisningsprogramet i XP är bättre än Förhandsvisning i OS X. Men det finns å andra sidan många suveräna och blixtsnabba bildsvisningsprogram för Mac. ViewIt till exempel.

Ursprungligen av Mondo:

Jag håller inte med om ovanstående.

Vad ovanstående är det du inte håller med om?

Ursprungligen av star-affinity:

Vilket operativsystem som är bättre under huven vet vi väl redan, men här tänkte jag ta upp små men ändå intressanta saker i användargränsnittet (med två punkter undantaget...) som jag faktiskt finner är bättre eller mer genomtänkta i Windows (Windows XP).
...

Den här tråden känns väldigt välbekant. Det mesta har nog diskuterats tidigare.

3. Mp3-tags så som artist, album etc. direkt i ett Windows-fönster utan att man måste öppna något program.

Finder kan utökas med "plugins" eller kontextmenytillägg som de kallas. Skaffa detta Freeware: http://www.cdfinder.de/mp3info

4. Möjlighet att flytta objekt genom att "klippa ut" dom och sedan klistra in dom på annat ställe.

Har du testat att hålla ned Kommando när du drar filerna? Det blir då en förflyttning. Funkar galant ihop med självöppnande mappar oxå. Tryck ned mellanslag när du "hovrar" över en mapp eller hårddisk.

5. Möjlighet att markera objekt sen klicka på "Flytta markerade objekt" och få upp en ruta där du kan välja vilken mapp du vill flytta filerna till.

Skaffa Move Items: http://www.naratt.com/MoveItemsX.html

8. Konsekvens i fönsterhanteringen... Testa exempelvis i Finder att ha ett fönster i list-vy, ha sidolisten framme...

Det där ser ut som en bugg. Inte något uträknat beteende. Rapportera till Apple.

9. När det bara finns en horisontell scroll-list i ett fönster så fungerar det att scrolla med scroll-hjulet på en mus.

Förstår inte hur du menar riktigt men du scrollar upp/ner på vanligt sätt och i sidled med Shift-tangenten nertryckt.

13. Att kunna invertera markering i ett fönster är inte så dumt.

Inte så dumt kanske, men nödvändigt? Med kommandotangenten nere och drag med musen markerar man ju upp det man behöver på nolltid. Är det bara några få filer du inte vill ha med? Tryck Kommando A för markera allt. Håll kvar kommando och dra eller klicka bort markeringen på filerna som inte ska vara med.

14. Man kan få fram "Task Manager" med tangentbordstryckning (motsvarande Apples "Activity Monitor" eller "Aktivitetskontroll" på svenska). Ett par gånger har jag med Mac OS X hamnat i situationer där det hade varit bra.

Vilka situationer är det? Det går väl alltid att få fram Dock där Aktivitetskontroll bör finnas inlagd om man är intresserad av vad som händer i maskinen.

15. Avinstallerare. Även om detta ibland fungerar lite halvdant i Windows så är tanken god. Visst, det läggs inte lika mycket filer på olika håll av ett Mac-program, men det hade ändå varit smidigt med en avinstallerare för program i Mac OS X.

Detta finns det säkert ett flertal tidigare trådar om. Kolla i dessa hur resonemanget gått. Det blir onödigt att köra om diskussionen här. Här är en: http://99mac.se/forum/showthread.php?t=51583&highlight=avinstallerare

Ursprungligen av Anders Täpp:

Den här tråden känns väldigt välbekant. Det mesta har nog diskuterats tidigare.

Visst. Så är säkert fallet, men min tanke var att jag skulle se folks reaktioner (och om jag kanske missat en inställning någonstans) för att sen samla ihop och skicka till Apple.

Ursprungligen av Anders Täpp:

3. Mp3-tags så som artist, album etc. direkt i ett Windows-fönster utan att man måste öppna något program.

Visst finns det en massa extra program som lägger till det ena och det andra. För Windows finns t. ex. ett program som fixar så att man får Exposé-funtion.
Det är just att lägga in dessa extra-program som man ska slippa.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Har du testat att hålla ned Kommando när du drar filerna? Det blir då en förflyttning. Funkar galant ihop med självöppnande mappar oxå. Tryck ned mellanslag när du "hovrar" över en mapp eller hårddisk.

Visst känner jag till de funktionerna. Men hur gör jag om jag vill flytta en fil som jag har framför mig i ett Finder-fönster en nivå upp i mappstrukturen om jag befinner mig i "Visa som symboler"-vy?
Inte särskilt smidigt att köra igenom hela strukturen med "spring loaded folders"-funtionen.
Man får väl völjakolumn-vy eller list-vy i så fall, men det är ändå en klumpig lösning.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Ännu ett extra-program.

Om fönsterhanteringen i Finder:

Ursprungligen av Anders Täpp:

Det där ser ut som en bugg. Inte något uträknat beteende. Rapportera till Apple.

Det är så uppenbart att de borde märkt det själva, men visst, jag får väl säga till.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Förstår inte hur du menar riktigt men du scrollar upp/ner på vanligt sätt och i sidled med Shift-tangenten nertryckt.

Jag menar att om det bara visas en list för scrollning i sidled så fixar Windows automatiskt att scroll på scroll-hjulet (upp och ned) scrollar i sideled (vänster höger).
Vill gärna slippa att sträcka mig efter shift-tangenten i dessa situationer, men visst, bra att shift och scroll finns alls.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Inte så dumt kanske, men nödvändigt? Med kommandotangenten nere och drag med musen markerar man ju upp det man behöver på nolltid. Är det bara några få filer du inte vill ha med? Tryck Kommando A för markera allt. Håll kvar kommando och dra eller klicka bort markeringen på filerna som inte ska vara med.

Vad är nödvändigt?
Det där med att markera flera filer/mappar med kommando kan fungera bra så länge man inte handskas med en väldig massa mappar och gör lite fel.
Exempel:
Jag skulle kopiera ut de flesta mappar i mitt musikbibliotek (mappar sorterade efter artist/grupp) till en extern hårddisk, men ville strunta i ett flertal mappar. Markerade då alla 300+ mapparna och började avmarkera genom att hålla ned commando/äpple-tangenten. Detta fungerade fint fram till dess att jag råkade dubbelklicka. Vad händer då? Jo; alla mappar öppnas var för sig i ett nytt fönster! Hur lång tid tror ni det tar för sega Mac OS X att göra i all sin glans? Väldigt lång tid med spinnande badboll och processen går såklart inte att stoppa. Drygt och värdelöst.

Om att få fram Akrivitetskontroll med tangentbordskommando:

Ursprungligen av Anders Täpp:

Vilka situationer är det? Det går väl alltid att få fram Dock där Aktivitetskontroll bör finnas inlagd om man är intresserad av vad som händer i maskinen.

Bl. a. i situattionen där jag startar ett spel som kör över hela skärmen vilket sen i ett visst läge "stannat upp" och inte svarar på kommando. Kan inte trycka "äpple, alt och esc" för att tvinga avsluta. Maskinen verkar helt låst. Man kan däremot logga in på den via nätverket så helt kraschad kan den inte vara.

Ursprungligen av star-affinity:

...Visst finns det en massa extra program som lägger till det ena och det andra. För Windows finns t. ex. ett program som fixar så att man får Exposé-funtion. Det är just att lägga in dessa extra-program som man ska slippa...

Tycker du ja... Apple är troligen av motsatt åsikt.

Apples system kommer per definition alltid att vara mindre "geek-igt" än motsvarande MS-system. En direkt jämförelse rakt av på de här punkterna blir därför inte riktigt relevant. Företagen tänker olika om gränsnitt och användaren bakom tangenterna.

Jag skrev:
14. Man kan få fram "Task Manager" med tangentbordstryckning (motsvarande Apples "Activity Monitor" eller "Aktivitetskontroll" på svenska). Ett par gånger har jag med Mac OS X hamnat i situationer där det hade varit bra.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Vilka situationer är det? Det går väl alltid att få fram Dock där Aktivitetskontroll bör finnas inlagd om man är intresserad av vad som händer i maskinen.

Jag har ett till exempel på när det skulle vara bra.
Väldigt sällan (men ändå) när jag väljer "Starta om" eller "Logga ut" så fastnar utloggningsprocessen efter att allt på skrivbordet och meny-listen försvunnit. Det enda som är kvar är skrivbordsbilden. Man kan få fram "tvinga avsluta" med "äpple, alt och esc" fast där finns inget.
Man kan mata in och ut CD-luckan med utmatningsknappen och jag kan få fram "omstart", "vila", "avbryt" och "stäng av"-dialogrutan med "ctrl" och "mata ut"-knappen, men det enda som fungerar är vila. Hjälper inte att jag väljer omstart eller stäng av där.

Jag trodde tidigare att det hade att göra med något extra-program som jag har installerat, men nu hände det även då jag försökte starta om datorn efter att ha startat i "felsäkert läge" (med shift nedtryckt under uppstart).

Jag har ett M-Audio ljudkort som kanske kan vara boven, men hursomhelst så vore det bra att kunna få upp Aktivitetskontroll i detta läge där ju alla processer visas. På så sätt skulle jag kunna se vad det är för skit som kör och som hindrar utloggningen. Eller hur?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-12-21 10:02
Ursprungligen av star-affinity:

Jag skrev:
14. Man kan få fram "Task Manager" med tangentbordstryckning (motsvarande Apples "Activity Monitor" eller "Aktivitetskontroll" på svenska). Ett par gånger har jag med Mac OS X hamnat i situationer där det hade varit bra.

Jag har ett till exempel på när det skulle vara bra.
Väldigt sällan (men ändå) när jag väljer "Starta om" eller "Logga ut" så fastnar utloggningsprocessen efter att allt på skrivbordet och meny-listen försvunnit. Det enda som är kvar är skrivbordsbilden. Man kan få fram "tvinga avsluta" med "äpple, alt och esc" fast där finns inget.
Man kan mata in och ut CD-luckan med utmatningsknappen och jag kan få fram "omstart", "vila", "avbryt" och "stäng av"-dialogrutan med "ctrl" och "mata ut"-knappen, men det enda som fungerar är vila. Hjälper inte att jag väljer omstart eller stäng av där.

Jag trodde tidigare att det hade att göra med något extra-program som jag har installerat, men nu hände det även då jag försökte starta om datorn efter att ha startat i "felsäkert läge" (med shift nedtryckt under uppstart).

Jag har ett M-Audio ljudkort som kanske kan vara boven, men hursomhelst så vore det bra att kunna få upp Aktivitetskontroll i detta läge där ju alla processer visas. På så sätt skulle jag kunna se vad det är för skit som kör och som hindrar utloggningen. Eller hur?

Hur länge väntar du? Kan det vara så att det bara tar en stund?

Angående att datorn fastnar vid utloggning:

Ursprungligen av juanito:

Hur länge väntar du? Kan det vara så att det bara tar en stund?

Jag väntar länge.
Och nu hände det faktiskt på en iBook G4 också. Öppnade locket (så den vaknade från viloläget) för att stänga av datorn. Trycket på "power"-knappen och sen retur. Allt stängdes, menyraden försvann, men sedan stopp. Skrivbordsbilden och muspekaren är kvar. Inget program kommer upp om man trycker "äpple", "alt" och "esc". Jag kan få fram "omstart", "vila", "avbryt" och "stäng av"-dialogrutan genom att trycka på "power", men det är bara vila som går.

Måste tvinga omstart/nedstängning.
Har ett gäng tredjeparts-program installerade. Norton AntiVirus, Macaroni, LiteSwitch och Déjà Vu.

Om det nu är något av dom som spökar så hade det antagligen visat sig om man fick upp "Aktivitetskontroll".

Någon som har någon idé? Finns det någon logg-fil man kan kolla i? Det händer iofs väldigt sällan, men är rätt störigt.

Senast redigerat 2004-12-22 12:51
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-18 00:16

Avinstallerare? Hörde jag rätt? Vilket är enklast: att kasta programfilerna i papperskorgen eller att dra igång en avinstallerare eller nåt jävla mög i Start > Inställningar > Kontrollpanelen > Lägg till eller ta bort program?

Ursprungligen av Mondo:

Avinstallerare? Hörde jag rätt? Vilket är enklast: att kasta programfilerna i papperskorgen eller att dra igång en avinstallerare eller nåt jävla mög i Start > Inställningar > Kontrollpanelen > Lägg till eller ta bort program?

Klart du hörde rätt!
Det hade absolut varit enklare och smidigare för de flesta användare (för att inte säga alla) om Mac OS X kunde hålla reda på vad som lades var vid en installation och sedan med hjälp av ett program (i exempelvis Verktygs-mappen) kunna ta bort allt detta.
Varför inte?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-18 10:47
Ursprungligen av star-affinity:

Klart du hörde rätt!
Det hade absolut varit enklare och smidigare för de flesta användare (för att inte säga alla) om Mac OS X kunde hålla reda på vad som lades var vid en installation och sedan med hjälp av ett program (i exempelvis Verktygs-mappen) kunna ta bort allt detta.
Varför inte?

Därföt att det är lättare att kasta programfilen i papperkorgen än att Start > Inställningar > Kontrollpanelen > Lägg till eller ta bort program?

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2004-12-18 12:44
Ursprungligen av Mondo:

Därföt att det är lättare att kasta programfilen i papperkorgen än att Start > Inställningar > Kontrollpanelen > Lägg till eller ta bort program?

Dessutom har i alla fall jag ett helvete med program som är till synes avinstallerade men ändå ligger kvar i listan i "Lägg till eller ta bort program" i Windows XP. Detta uppstår ofta då ett program ska avinstalleras, men någon DLL-fil eller liknande inte hittas av avinstalleraren. Mycket irriterande, och kan endast lösas via registerhackande. En av de mest störande sakerna i Windows tycker jag, det är otroligt befriande att komma över till MacOS X och helt enkelt bara dra programfilen till papperskorgen. Vaför krångla till det á la Microsoft?

Jag vet att det finns program som sprider filer över hårddisken och på så sätt blir krångligare att avinstallera, men det är inte Apples fel utan beror ju på respektive utvecklare (Microsoft till exempel). Så länge ett program bara lämnar små inställningsfiler i "preferences" i hembiblioteket och är ett .app-paket är avinstallation löjligt smidigt på MacOS X. Vissa utvecklare som gör program där filer hamnar exempelvis i "PreferencePanes" brukar tillhandahålla avinstallerare tillsammans med programmet, vilket är bra.

I övrigt kan jag hålla med om att det finns enstaka detaljer, precis som du här listar upp, som i Windows är bra, vilket Apple gärna får efterapa. Ser man dock till helheten spelar Windows XP och MacOS X inte riktigt i samma liga för min del...

  • Medlem
  • 2004-12-18 21:51
Ursprungligen av Mondo:

Därföt att det är lättare att kasta programfilen i papperkorgen än att Start > Inställningar > Kontrollpanelen > Lägg till eller ta bort program?

Iofs får man bara bort programmet. Man får inte bort prefs-filer, plugins i applications support mappen med mera... Hur viktigt det är att få bort det är väl en annan fråga.

  • Medlem
  • 2004-12-19 20:33
Ursprungligen av star-affinity:

Klart du hörde rätt!
Det hade absolut varit enklare och smidigare för de flesta användare (för att inte säga alla) om Mac OS X kunde hålla reda på vad som lades var vid en installation och sedan med hjälp av ett program (i exempelvis Verktygs-mappen) kunna ta bort allt detta.
Varför inte?

Om Apple gjorde detta skulle dom indirekt uppmuntra utvecklare att skriva program som lägger filer huller om buller i filsystemet. Eftersom det inte finns en avinstallerare, så måste programutvecklare vara mer disciplinerade och lägga sina filer inuti .app-bundlen eller i användarens preferences-mappar. Och det spelar ingen roll att prefs-filerna inte avinstalleras (imho).

Sålänge Mac OS X inte har en centraliserad avinstallerare kommer utvecklare att anstränga sig för att göra bundles som innehåller allt på en gång, och när man inte vill ha programmet längre lägger man helt enkelt bundlen i papperskorgen och tömmer densamma - kan man tänka sig ett bättre sätt att avinstallera program?

Ursprungligen av gnrv:

Om Apple gjorde detta skulle dom indirekt uppmuntra utvecklare att skriva program som lägger filer huller om buller i filsystemet. Eftersom det inte finns en avinstallerare, så måste programutvecklare vara mer disciplinerade och lägga sina filer inuti .app-bundlen eller i användarens preferences-mappar. Och det spelar ingen roll att prefs-filerna inte avinstalleras (imho).

Sålänge Mac OS X inte har en centraliserad avinstallerare kommer utvecklare att anstränga sig för att göra bundles som innehåller allt på en gång, och när man inte vill ha programmet längre lägger man helt enkelt bundlen i papperskorgen och tömmer densamma - kan man tänka sig ett bättre sätt att avinstallera program?

Håller med, däremot tycker jag att det borde komma en dialogruta när man slänger ett program (i papperskorgen) som frågar om man vill slänga pref filen.

Jag tycker dessutom att installerare borde avskaffas. Gillar grejen där man enbart drar program direkt dit man vill ha dem.

Ursprungligen av draags:

Håller med, däremot tycker jag att det borde komma en dialogruta när man slänger ett program (i papperskorgen) som frågar om man vill slänga pref filen.

Jag tycker dessutom att installerare borde avskaffas. Gillar grejen där man enbart drar program direkt dit man vill ha dem.

Det var ingen dum idé. Borde vara löjligt enkel att implementera i Tiger eftersom rykten säger: att om ett program kraschar två gånger i rad så får man en fråga vid tredje uppstarten om man vill lägga inställningsfilen i papperskorgen och testa med en ny, blank sådan för att se om problemet försvinner.

Vad gäller installerare så håller jag också med dig. Enda problemet jag kan se direkt är hur man ska lösa det för större programsviter där alla kanske inte vill ha alla komponenter.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Det var ingen dum idé. Borde vara löjligt enkel att implementera i Tiger eftersom rykten säger: att om ett program kraschar två gånger i rad så får man en fråga vid tredje uppstarten om man vill lägga inställningsfilen i papperskorgen och testa med en ny, blank sådan för att se om problemet försvinner.

Vad gäller installerare så håller jag också med dig. Enda problemet jag kan se direkt är hur man ska lösa det för större programsviter där alla kanske inte vill ha alla komponenter.

Jo jag vet, hmm jag tänkte tanken och tyckte idén var bra men strax efter kom tanken om de problem du tar upp.

Men det borde kanske inte vara några problem, varje program har sin egen ikon/ bundlad ikon. Jag tror att Office paketet har en liknande variant.

Ja, det där med avinstallerare kanske inte är så superviktigt, men gillar idén som föreslagit om man vill ta bort alla tillhörande filer när man drar ett program till papperskorgen.

Kom på en annan liten detalj.
I Windows fungerar "del"-tangenten konsekvent. I många Mac-program händer flaska när man trycker på den, t. ex. i Finder.
I exempelvis iTunes och iChat fungerar den däremot som förväntat dvs. att radera det markerade.
Detta med att del-knappen inte gör någonting på Mac gäller även för en hel del tredje parts-program. Photoshop t. ex.

God Jul etc. till alla!

Ursprungligen av star-affinity:

I Windows fungerar "del"-tangenten konsekvent. I många Mac-program händer flaska när man trycker på den, t. ex. i Finder.
I exempelvis iTunes och iChat fungerar den däremot som förväntat dvs. att radera det markerade.
Detta med att del-knappen inte gör någonting på Mac gäller även för en hel del tredje parts-program. Photoshop t. ex.

God Jul etc. till alla!

Även här två olika "tänk"

Om du tillåter användaren att ta bort saker med ett tangenttryck så måste du ställa en kontrollfråga varje gång. Man kan ju ha kommit åt tangenten av misstag. I MacOS är snabbradering två tangentnedtryck (Kommando Backsteg). Här kan systemet anta att det inte var en feltryckning så ingen motfråga behöver ställas.

Delete-knappen hade i princip ingen funktion alls i Mac OS 9 och med OS X har vi hamnat i något slags mellanläge. Switchers tror den ska fungera precis som i Windows och Mac-rävarna tittar inte ens på tangenten.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Även här två olika "tänk"

Om du tillåter användaren att ta bort saker med ett tangenttryck så måste du ställa en kontrollfråga varje gång. Man kan ju ha kommit åt tangenten av misstag. I MacOS är snabbradering två tangentnedtryck (Kommando Backsteg). Här kan systemet anta att det inte var en feltryckning så ingen motfråga behöver ställas.

Delete-knappen hade i princip ingen funktion alls i Mac OS 9 och med OS X har vi hamnat i något slags mellanläge. Switchers tror den ska fungera precis som i Windows och Mac-rävarna tittar inte ens på tangenten.

Jag är Mac-räv och tycker det är störigt att tangenten "fungerar" i vissa program men andra inte. Inkonsekvens. Varför hade det varit så dumt om at "del"-knappen i Finder gjorde som i iTunes eller iChat att det kom upp en varning där man kan trycka retur för att bekräfta? Commando och backsteg skulle kunna fungera som vanligt utan varning. Det skulle såklart gå att ångra det också-

Fast iofs så sitter "del" och "retur" rätt nära varandra...
Har dock inte hört något om misstagsraderande i Windows p.g.a detta.

Ursprungligen av star-affinity:

Jag är Mac-räv och tycker det är störigt att tangenten "fungerar" i vissa program men andra inte. Inkonsekvens. Varför hade det varit så dumt om at "del"-knappen i Finder gjorde som i iTunes eller iChat att det kom upp en varning där man kan trycka retur för att bekräfta? Commando och backsteg skulle kunna fungera som vanligt utan varning. Det skulle såklart gå att ångra det också-

Fast iofs så sitter "del" och "retur" rätt nära varandra...
Har dock inte hört något om misstagsraderande i Windows p.g.a detta.

Med "Mac-räv" i det här fallet menade jag de som aldrig använder Delete-tangenten. Om du nu börjat trycka på den så hör du till kategorin "Mac-ulv i fårakläder"

Skämt åsido... visst är det inkonsekvent men anledningen är troligen att detta är lågprioriterat av Apple. Det ser ut som ny mjukvara får Delete-knappsfunktion men äldre mjukvara funkar mer som OS 9. I fallet Finder kan det även vara gränsnittstänkandet som gör att de valt att göra så här.

  • Medlem
  • 2004-12-18 04:18

star-affinity, instämmer på många punkter, tycker osx är väldigt bra os, bättre än win, men det skulle kunna kompletteras en hel del

det jag reagerar mest på är att det ska vara så SATANS segt att scrolla på en simpel webbsida, WTF är problemet? SHIT va det stör...gah. sitter med 800 mhz g3 ibook, och säg inte att jag ska springa upp och köpa en snabbare. en pc på 400 mhz klarar ju biffen galant att scrolla på fullspäckade webbsajter. USELT!

Har de inte fixat mer smooth scrollning i 10.4 så blir jag sne... swosh, jag kan förminska alla fönster med expose utan ryck, hack eller grafiska störande moment, kan svepa pekaren över dockan och se ikonerna förstoras och krympa med otroligt hög fps, men...oj...ska scrolla lite på 99mac.com...TUGG TUGG TUGG TUGG...say what?

Sa jag att det va störande föresten? AAAAAAAAA!!!

Ursprungligen av P3t3r:

star-affinity, instämmer på många punkter, tycker osx är väldigt bra os, bättre än win, men det skulle kunna kompletteras en hel del

det jag reagerar mest på är att det ska vara så SATANS segt att scrolla på en simpel webbsida, WTF är problemet? SHIT va det stör...gah. sitter med 800 mhz g3 ibook, och säg inte att jag ska springa upp och köpa en snabbare. en pc på 400 mhz klarar ju biffen galant att scrolla på fullspäckade webbsajter. USELT!

Har de inte fixat mer smooth scrollning i 10.4 så blir jag sne... swosh, jag kan förminska alla fönster med expose utan ryck, hack eller grafiska störande moment, kan svepa pekaren över dockan och se ikonerna förstoras och krympa med otroligt hög fps, men...oj...ska scrolla lite på 99mac.com...TUGG TUGG TUGG TUGG...say what?

Sa jag att det va störande föresten? AAAAAAAAA!!!


Exakt vad jag också undrar. WTF är problemet?
Nej, visst gillar jag också OS X bättre. Inget snack om den saken.
Men jag hoppas också på Tigern vad gäller mjukare scrollning (och gärna annat som sagt).

Det finns naturligtvis många saker som är bättre i Windows, hur mycket man än gillar Mac.

En sak som jag personligen alltid tyckt är feltänkt är dockan, som blandar funktioner hos en "launcher" och en aktivitetsövervakare, vilket gör att den som launcher funkar mindre bra, och som aktivetsövervakare blir oöverskådlig. En gammal synpunkt, och för vilket det finns tredjepartslösningar, men ändå.

En annan väldigt bra sak i Windows är att fildialogrutor tillåter en att öppna/flytta/skapa/döpa om saker, medan man i Mac måste använda vanliga Finder-fönster för att göra det.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-18 10:03

Lite funderingar och svar efter hur jag upplever fenomenen du tar upp.

1. Jag upplever bara muspekar problemet i 3:e parts program där man har "hårdkodat" muspekar byten. Över standard text fält och annat så fungerar det klockrent. Sen kan det vara en bugg i OS X på så sätt att det inte är mer petig med återställandet.

2. Det håller jag med om att det saknas.

3. Det är nog en smaksak, för det är det jag avskyr mest med mappen "min musik" i XP.

4. Det vore ett trevligt tillägg. Dock så tycker jag att dra å släpp är så mycket bättre under OS X att det vore mer en bonus än att det är en direkt brist.

5. Inte alls någon dum ide, har aldrig tänkt på att det finns under windows.

6. Jag upplever det enbart i Safari, vilket leder en till att tro på att det är Safari som ligger bakom. Rent allmänt är OS X UI mer tungrott än vad windows är, men det beror på att OS X gui är så mycket mer avancerat. (Transparens, skuggor, etc)

7. Det är Macromedias problem/fel som tidigare sagts.

8. Hmm. zoom knappen i t.ex. finder uppför sig väldigt konsekvent för mig. Hela maximera diskussionen kan man hålla hur länge som helst. Själv använder jag aldrig maximerade fönster (med undantaget för CAD programmen på jobbet som är designade runt idén att fönstret är maximerat) vare sig på windows eller på mac. Det vore dock tacknämligt om Apple gav en ett val vad zoom knappen gjorde, vore inte så svårt att implementera en maximera funktion om man t.ex. alt-clickade.

9. hu?

10. Det håller jag med om, orsaken är hur användarinterfacet är uppbyggt i OS X, men det ska gå att lösa med lite "preloading".

11. Det upplever jag inte heller med min trötta powerbook ti 500mhz, kan vara något med grafikkorts rutinerna till ditt grafikkort kanske? Förstår dock att det skulle vara brutalt irriterande.

12. Ja det saknas.

13. Vore inte dumt.

14. Det går att fixa, återkommer med en liten applescript lösning.

15. Många skulle nog tycka om att ha en centraliserad avinstallationslösning.

Ursprungligen av emilsson:

7. Det är Macromedias problem/fel som tidigare sagts.

Det är macromedias fel men vårt problem. I valet av OS spelar det ingen roll vems fel en brist är.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-18 12:34
Ursprungligen av leenus:

Det är macromedias fel men vårt problem. I valet av OS spelar det ingen roll vems fel en brist är.

Klart det är vårat problem. Men om man vill ha det åtgärdat så är det viktigt att veta till vem man ska vända sig.

Bevaka tråden