Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ta en bild av ditt skrivbord

Tråden skapades och har fått 3113 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu när Apple lanserat nya Apple Cinema bildskärmar är det dags att kasta ut dom gamla trotjänarna. Vad sägs om att lägga upp bilder på våra skrivbord med det nuvarande uteendet så upprepar vi samma sak om 6 månader när jultomen och Cinema HD 30" har kommit?

Ladda upp en bild på ditt skrivbord!

Min gamla datorhörna. Från och med Torsdag morgon gäller bara bärbart (tyvärr).

Ursprungligen av Björnström:

Min gamla datorhörna. Från och med Torsdag morgon gäller bara bärbart (tyvärr).

Det är ju lite fubbigt å ta ett sånt foto med värsta vidvinkeln. Det ser ju ut som 191:orna är widescreen.

Kör du Win på en Appleskärm eller är det RDC?

... FAN! Kattjäveln pissa just på mattan

J.

Mitt skrivbord för tillfället. Kuben är faktiskt inte igång. jag väntar på en beställd flatskärm, sedan skall den trofasta och pålitliga Kuben bli kombinerad backupserver och barndator ihop med Sony-skärmen. Tyvärr blev det ingen 30-tummare denna gång, men en 19-tums Formac får duga så länge. Dessutom ska inte Powerbooken stå så länge till på en uppochnedvänd golfbollskartong, i ett paket från AppleStore som är skeppat ligger det även ett Griffin-ställ, ett par JBL Creature-högtalare och lite annat smått och gott.

  • Medlem
  • 2004-06-29 00:52

Här är en till. Aluminium hade vart snyggt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-11-28 00:40

Mitt ställe.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-11-28 09:56
Ursprungligen av carbon:

Mitt ställe.

Vackert!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-13 09:12

Mitt. Datorn ska "verka men inte synas".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-13 11:03

Mitt skrivbord står alltsomoftast datorlöst (men med skärm och tangentbord ständigt redo att kopplas in), istället är det nuförtiden vanligen vardagsrumsbordet som agerar skrivbord härhemma. Ergonomiskt? Inte för fem öre, men det är ju skönt att kunna se på teve samtidigt som man "datar". Multimedia, typ. :/

Ursprungligen av tei:

Mitt skrivbord står alltsomoftast datorlöst (men med skärm och tangentbord ständigt redo att kopplas in), istället är det nuförtiden vanligen vardagsrumsbordet som agerar skrivbord härhemma. Ergonomiskt? Inte för fem öre, men det är ju skönt att kunna se på teve samtidigt som man "datar". Multimedia, typ. :/

mmm.... classic B&O

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-01 18:56
Ursprungligen av No-Mac-yet:

mmm.... classic B&O

haha, jo jag samlar...

Ursprungligen av tei:

haha, jo jag samlar...

me too

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-09-14 16:09
Ursprungligen av bmwpower:

Mitt skrivbord för tillfället. Kuben är faktiskt inte igång. jag väntar på en beställd flatskärm, sedan skall den trofasta och pålitliga Kuben bli kombinerad backupserver och barndator ihop med Sony-skärmen. Tyvärr blev det ingen 30-tummare denna gång, men en 19-tums Formac får duga så länge. Dessutom ska inte Powerbooken stå så länge till på en uppochnedvänd golfbollskartong, i ett paket från AppleStore som är skeppat ligger det även ett Griffin-ställ, ett par JBL Creature-högtalare och lite annat smått och gott.

BARNDATOR?????? Det är till att skämma bort ungarna tidigt ser jag. Tänk när dom kommer att börja ställa krav på farsan vid 12 års åldern. Blir det till att ta ett stort banklån då?

Ursprungligen av Björnström:

Min gamla datorhörna. Från och med Torsdag morgon gäller bara bärbart (tyvärr).

ok, nu fattar jag vart de fick iden till till alla skärmarna i Matrix..

Här är mitt lilla skrivbord på mitt kontor.
Vad som inte finns med på bilden är en iBook, iPod, Epson 2100, Nikon LS 8000, Dymo Labelwriter m.m.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-04-20 18:43
Ursprungligen av Daniel Roos:

Här är mitt lilla skrivbord på mitt kontor.
Vad som inte finns med på bilden är en iBook, iPod, Epson 2100, Nikon LS 8000, Dymo Labelwriter m.m.

Vad är det där som står till vänster om skärmen?

Kände ju föresten knappt igen dig i skägget! Mysigt kontor ser du ut att ha iaf!

Ursprungligen av tjogin:

Vad är det där som står till vänster om skärmen?

Kände ju föresten knappt igen dig i skägget! Mysigt kontor ser du ut att ha iaf!

Det är en ljusbox för påsikt av bilder. Ljuset i boxen är exakt 5000 grader Kelvin och har ett mycket högt spectralindex (jämn fördelning av spektrats alla färger).
Jag använder den till att jämföra utskrfiter och trycksaker mot bilder/tyrcksaker på bildskärmen som även den är kalibrerade till en vitpunkt på 5000 grader Kelvin.
Att ha bildskärmen och ljusboxen bredvid varandra är det enda sätten att kolla hurväl utskrfiter och tryck stämmer mot skärmbilden.

5000 kelvin är idag standard för att debömma färger inom grafiska branschen.
Skägget däremot har ingenting med färghantering att göra

Ps. Har du nån bild uppladdad tjogin?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-04-20 20:00
Ursprungligen av Daniel Roos:

Det är en ljusbox för påsikt av bilder. Ljuset i boxen är exakt 5000 grader Kelvin och har ett mycket högt spectralindex (jämn fördelning av spektrats alla färger).
Jag använder den till att jämföra utskrfiter och trycksaker mot bilder/tyrcksaker på bildskärmen som även den är kalibrerade till en vitpunkt på 5000 grader Kelvin.
Att ha bildskärmen och ljusboxen bredvid varandra är det enda sätten att kolla hurväl utskrfiter och tryck stämmer mot skärmbilden.

5000 kelvin är idag standard för att debömma färger inom grafiska branschen.
Skägget däremot har ingenting med färghantering att göra

Ahaa, jag pysslar inte alls med produktion för tryck själv. Design, utveckling och programmering mot webb för hela slanten.

Ursprungligen av Daniel Roos:

Ps. Har du nån bild uppladdad tjogin?

Mjae, egentligen inte. Men, jag tog en med den usla kameran som sitter på mobilen, du får ha överseende med kvaliten. Här sitter jag i soffan bara. Framöver kommer jag jobba hemifrån (företag i Stockholm), jag får ladda upp en till bild när jag fått hemma-kontoret i ordning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-20 21:26
Ursprungligen av tjogin:

Ahaa, jag pysslar inte alls med produktion för tryck själv. Design, utveckling och programmering mot webb för hela slanten.

Mjae, egentligen inte. Men, jag tog en med den usla kameran som sitter på mobilen, du får ha överseende med kvaliten. Här sitter jag i soffan bara. Framöver kommer jag jobba hemifrån (företag i Stockholm), jag får ladda upp en till bild när jag fått hemma-kontoret i ordning.

Å, din katt har fyra ögon!

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-06-28 21:39

Björnström: Sett den där bilden flera gånger, blir lika inspierad varje gång, helt otrolig!

Ursprungligen av Björnström:

[B]Nu när Apple lanserat nya Apple Cinema bildskärmar är det dags att kasta ut dom gamla trotjänarna...

Just det, jag ser fram emot lite begagnade skärmar i säljesforumet - till vettiga priser då alltså...

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-06-28 21:47
Ursprungligen av Monkeyboy:

Just det, jag ser fram emot lite begagnade skärmar i säljesforumet - till vettiga priser då alltså...

Precis vad jag med tänkte.

Ok, vill vill vill ha en 30":are!
Så här ser det ut hos mig nu, men lär nog dröja mer än ett halvår innan man ser en på mitt skrivbord...

Måste byta ut gamla fina kuben mot en G5:a också för att få tillgång till 30":arn, lär väl bli en 50 - 60 lakan sammanlagt, hu!

Ursprungligen av Dr Jerkyll:

Ok, vill vill vill ha en 30":are!
Så här ser det ut hos mig nu, men lär nog dröja mer än ett halvår innan man ser en på mitt skrivbord...

Måste byta ut gamla fina kuben mot en G5:a också för att få tillgång till 30":arn, lär väl bli en 50 - 60 lakan sammanlagt, hu!

Jag kan ta Cube:n om den åker!

Kuben till salu.

Ursprungligen av iJohannes:

Jag kan ta Cube:n om den åker!

Har en kult-kuben till salu om du är intresserad, billigt.
John Islander
0705-775959 Göteborg

Det är en fin skärm du har där också...

20"? 22"? 23"?

Ursprungligen av iJohannes:

Det är en fin skärm du har där också...

20"? 22"? 23"?

22", det är helt ok, men 30" ojoj!
Ja kuben är gammal och fin, men nu börjar den kännas lite trött. Speciellt om man ska ha nytta av alla metadatafuntioner i Tiger gissar jag, sökning i iTunes går jäääkligt segt på kuben.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-28 23:20

Här är mitt skrivbord

  • Oregistrerad
  • 2004-06-28 23:28

Björnström: Windows på en macskärm? Sen att du gör det? vad fan?

Jag har kört dubbla OS under ett tag - Dreamweaver & Photoshop på dom 2 vänstra skärmarna och Safari/iChat/AppleMail på dom 2 högra. Hade inte råd med en G5 och min G4/933 var inte tillräckligt snabb tyckte jag.

Nu skrotar jag Win-burken och kör bara på Powerbook i ett bra tag framöver. Arvid lånar min Cinema 23" medans jag är i USA så nu har han dubbla 23":are på sitt skrivbord

Bevaka tråden