Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ibook; "frysningar" med 10.3.3

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2004-03-31 21:30

Sedan jag installerade 10.3.3 har min dator börjat hänga sig konstant. Först fryste dator sig när jag skulle byta skrivbord i/med Desktop Manager och antog att det hade med att programmet inte pallade med uppdateringen, har för mig datorn fryste 3(kan ha varit 4:a) gånger innan filevaulten tömde min hemkatalog, efter omstart var min användare återställd till default inställningar. Det var droppen och jag installerade om allt (trodde detta var nått som mest hänt windows användare). Nu har allt fungerat fint tills idag, det är sex dagar sedan senaste "hängningen". Denna gången hade jag inte Desktop Manager installerat, utan surfade med safari. Safari kraschade och jag tänkte inte mer på det, 10 sekunder senare fryser datorn. Den vägrar svarar på tangent kommandon och den sommnar inte om jag fäller ner locket. Däremot är datorn inte "död" utan det går att pinga den och få svar samt då troligtvis ssh:a in till den och kanske "döda" den inloggade användaren, för på det sättet kanske lyckas rädda datorn från en "hård omstart" . Tyvärr hade jag inte denna gången tänkt på att öppna upp för och starta ssh tjänsten.

Innan jag installerade Combo-uppdateringen till 10.3.3 hade jag inte haft en enda frysning eller krasch. Det gör också att jag utesluter hårdvaru fel (hoppas väll egentligen mest, är grymt fäst vid den, och använder den både hemma och i skolan, vilket blir ganska många timmar igång per dag). Innan 10.3.3 var det även ganska många dagar i uptime, men som sagt sedan 10.3.3 har det nöjjet försvunnit.

Ganska irreterande att datorn tvärhänger sig utan att svara på tangnentbordet när man sitter med diverseskolarbeten eller andra projekt. (påminner mycket om frysningar av datorn som är/var vanliga i windows - vilket ju iovs inte gör saken bättre som enda mac-användare i en sal med endast Pc i övrigt)

system loggen säger föjande:

Mar 31 19:43:22 ibook /Applications/Safari.app/Contents/MacOS/Safari: objc: FREED(id): message _shouldPostEventNotifications sent to freed object=0x23959170
Mar 31 19:43:38 ibook crashdump: Started writing crash report to: /Volumes/ibook/linus/Library/Logs/CrashReporter/Safari.crash.log
Mar 31 19:43:41 ibook crashdump: Finished writing crash report to: /Volumes/ibook/linus/Library/Logs/CrashReporter/Safari.crash.log
Mar 31 20:16:12 localhost syslogd: restart

Krasch loggen för safari innehåller en väldigt massa text.

Är det någon annan som har råkat ut för liknande spontana frysningar av MacOs X?
Har två stycken andra mac:ar här hemma en med 10.3.3 som inte har fryst sedan uppdateringen, men är inte heller lika väl använd, samt en 10.3.3-server som står på dyngnet runt, inte heller denna har återkommande frysningar.

Ibooken är en 12" G4:a med 640 mb i ram, ram-modulen samt datorn är inhandlade på macoteket (inte för att det påverkar frysningarna på något sett) i höstas och ram-modulen installerade jag själv samt har inte upplevt några problem med den tidigare. Nu är ju frågan, förutom ifall det är fler som har upplevt återkommande frysningar sedan 10.3.3, om jag ska ta ut 512 minnet och stoppa i min 128 som jag oxå har och testa ifall det fungerar bättre. Och då utesluta frysning pga dåligt minne.

Vad göra? nergradera till 10.3.2 eller vänta på uppdatering och hoppas frysningar har med buggiga program att göra?

  • Oregistrerad
  • 2004-03-31 21:40

Testa med annat minne först...sen installera om...

  • Oregistrerad
  • 2004-04-01 00:30

intressant.. jag råkar ut för liknande problem ett par gånger varje dag med en ibook med exakt samma spec.. fast jag brukar få upp en grå ruta där det står att jag ska starta om datorn genom att hålla in power-knappen ett par sekunder.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-04-02 12:35

[QUOTE="Volantiz"]jag råkar ut för liknande problem ett par gånger varje dag med en ibook /QUOTE]
Vad trög jag är, det såg jag inte tidigare.

Körde Apple Hardware Test-skivan som skickades med min ibook, inget problem rapporterades av testerna där, körd varje test 2 gånger med omstart emellan.

Hur pålitligt är detta testet?

  • Oregistrerad
  • 2004-04-02 12:58

[QUOTE="lionfromzion"]

Ursprungligen av Volantiz:

jag råkar ut för liknande problem ett par gånger varje dag med en ibook /QUOTE]
Hur pålitligt är detta testet?

Det verkar inte vara speciellt pålitligt... Har du provat med annat minne?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-04-01 08:46

Volantiz > Själv har man haft tur i oturen att sluppit Kernal Panic, men dessa windows liknande frysningarna av systemet är inte skojj, ska se ifall det hjälper att byta tillbaka till orginalminnet som satt i. Fungerar det inte får man väll skicka in datorn på koll, vilket jag verkligen inte vill .
Skicka gärna ett PM till mig om du råkar ut för det fler gånger.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-01 21:58

Som sagt.. jag råkar ut för dessa hängningar ett par gånger om dagen.. iofs så har jag klarat mig utan idag.. men jag har å andra sidan knappt rört den.

Jag köper antagligen en ny backup-disk till min stationära burk imorrn.. efter det så ska jag installera om allt på ibooken och se om jag klarar mig bättre. Jag uppdaterade minnet och OSX samma dag.. så jag vet inte riktigt vad jag ska skylla på just nu

  • Medlem
  • International user
  • 2004-04-02 13:01

Nej, inte ännu. Men vid nästa eventuella "frysning" åker min 512:a ut och den 128:a som satt i från köpet åker tillbaka in i datorn.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-04-14 21:11

Har bytt minne men den forsätter i samma spår, skickar antagligen in den på koll på fredag.
Men är det någon som har något knep jag kan testa innan så säg till nu så jag har gjort allt jag kunnat innan den skeppas iväg.

tack

  • Oregistrerad
  • 2004-04-21 15:09

Jag har inte haft mojlighet att byta annu.. men nu hindrar det har mitt jobb lite for mycket.. sa det blir nog vilken dag som helst nu. Bara idag sa har %^&#$ krashat ungefar 10 ggr.

Har du lamnat in den annu? Hort nanting om den?

  • Oregistrerad
  • 2004-04-21 15:15

Jag antar att ni kollat så att behörigheter är riktiga, att loggarna inte är för stora och att det finns minst 10% ledigt utrymme...
Det är väl de vanligaste "mjukvarufelen"

Jag vill passa på och fråga i denna tråd. Min iBook har totalfryst(ingen varning, ingen respons) 2-3 gånger hittills, alla gånger i samband med att jag flyttade på datorn. Det borde vara minnet som är orsaken i mitt fall eller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-22 21:03
Ursprungligen av Kristian B:

Jag vill passa på och fråga i denna tråd. Min iBook har totalfryst(ingen varning, ingen respons) 2-3 gånger hittills, alla gånger i samband med att jag flyttade på datorn. Det borde vara minnet som är orsaken i mitt fall eller?

Jag skulle nog tippa på att det är ditt logikkort (moderkort) som är trasigt, ditt fel liknar det som bland annat jag råkat ut för ett antal gånger förra året, men även exempelvis erran, sök lite på tidigare trådar här på 99Mac för våra historier. Ett problem med detta fel är att det kan vara svårt att påvisa och därmed också svårt att få serviceverkstäder att kunna göra något åt.

Trist att Apple inte lyckats åtgärda detta tydligen inte helt ovanliga fel i så nya datorer som iBook G4.

Ursprungligen av Kristian B:

Jag vill passa på och fråga i denna tråd. Min iBook har totalfryst(ingen varning, ingen respons) 2-3 gånger hittills, alla gånger i samband med att jag flyttade på datorn. Det borde vara minnet som är orsaken i mitt fall eller?

Dåliga drivrutiner kan också vara orsaken.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-04-22 08:53

Min dator ska igår ha anlänt till lanmaster, så tidigast imorgon räknar jag med att få höra vad dem har att säga om den. och förhoppningsvis så får jag väll den i nästa vecka någon gång.

Behörigheter har varit reparerade på min ibook vid ett flertal tillfällen utan att det skulle har hjälpt, 10% ledigt utrymme (nyformaterad) har funnits. Om loggarna var för stora har jag inte en aning om. Men jag "hoppas" ju att det är något hårdvarufel så att det kan fixas och jag får tillbaka en fungerande dator igen.

Volantiz > Jag skulle nog skickat in den datorn, ögona bums, 10 krashar på en dag är nästan för mycket för att man skulle kunna använda datorn i produktivt arbete (ansåg jag om min, som inte uppförde sig riktigt lika illa som din).

Kristian_B > Öppna datorn och tryck i minnet lite vettja.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-22 20:52

lionfromzion: jo.. det ar lite val mycket.. men jag behover den ganska mycket nu.. annars sa skulle jag t.om. lamnat tillbaka den pga alla trasiga pixlar (som inte gar pa garantin). Tyvarr sa far jag sta ut med det ett tag till. Jag har iaf kommit pa att den enbart verkar krasha efter att den blivit ovanligt varm pa vanster sida (aven om den star ordentligt pa ett vanligt bord utan duk).
Jag vantar med spanning pa info om hur det gatt med din burk

  • Oregistrerad
  • 2004-04-26 14:46

Jag har iaf upptackt att min burk enbart krashar da den far jobba som hardast.. som att den blir overhettad. Nar den val krashat en gang sa krashar den valdigt latt direkt efter. Jag tror nu helt enkelt att min stackars dator lider av varmeslag. Det blir val en tur till lanmaster igen...

Nan till som har rakat ut for det problemet?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-05-13 13:34

Min Dator kom hem från lanmaster för en vecka sedan på dagen. Moderkortet hade bytts men det har inte hjälpt. Trist . Blir väll att den får åka dit en tur igen.

J*vla sk*t.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-13 14:33

Tänker mest skriva en "me-too" här.
Min iBook fryser ibland om jag belastar den lite grann.

Muspekaren går att vispa omkring, men ingenting reagerar på knapptryckningar eller musklick.
Jag har aldrig sett problemet förut trots att jag plågat datorn ganska hårt med mycket arbete och för lite diskutrymme. Det är först på senare tid (efter senaste månadens (typ) uppdateringar) hängningar har börjat uppstå.

Jag har sett detta beskrivet på andra ställen med, tror inte det beror på hårdvarufel.
Lång tråd med rapporter och spekulationer:
http://forums.macnn.com/showthread.php?threadid=199524&perpage=50&highlight=freeze
Man verkar tro att det beror på senare version av Airportuppdatering.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-05-13 15:39

Har inte installerat någon Airportuppdatering (har ej airport - så ganska onödigt för mig) så det borde inte vara kruxet med min ibook. Sist den frös, dvs igår var när jag tömde papperskorgen. Har börjat tröttna på krånglande hårdvara och annat skit, det var ju därför jag switchade

  • Medlem
  • International user
  • 2004-05-13 20:20

Installerade precis OpenBsd, testar det ett litet tag istället.

Jag har haft samma problem med min MDD Dual 1.25...
Kp och frysningar
sedan 5 timmar tillbaka så har jag kört dator öppen med en extra fläkt på processorn och än har jag ej fått några problem.
Jag tror att problemet ligger i kylningen kanske den gör det för er oxå!?!

En annan grej som låter trolig är att Vid användandet av safari så används även Java och denna drivrutin har en sk nice prioritet i CPUn det gör att processorn börjar jobba hårdare än vanligt.

Har en iBook G4 1ghz som bara är några dagar gammal. Så fort den ska göra något tyngre arbete som att flytta tusen mp3or eller 5000 bilder så blir den knäpp. Den reagerar inte på mina klickningar med musen. Och efter en stund hänger sig musen också och det är inget annat att göra än att hålla in powerknappen.

Jag har fått starta om datorn hur många gånger somhelst nu och börjar tänka vad det är för jävla skit jag fått...

1
Bevaka tråden