Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ordernummer olika på samma vara

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur kommer det sig att det är olika ordernummer (Apple) beroende på vem som är säljare?
Enligt Mactracker är det på denna iPad Pro MHNF3LL/A (128 GB Space Gray)
Enligt vissa säljare heter samma iPad Pro MHNF3KN/A
Har kollat på Apple men hittar ingen förklaring. Ingen träff ex på MHNF3KN/A
På några sidor står det modellnummer A2378 vilket ju är rätt. På dom flesta finns dock inte detta. Någon som vet - har en förklaring?

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2021-07-26 18:26

Den första verkar mest hittas utomlands, den andra mest i sverige. Kan skilja på vilka LTE frekvenser (för dom som har LTE) som den använder och/eller olika förpackningar (språk på text).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-07-26 20:31
Ursprungligen av adress@mac:

Hur kommer det sig att det är olika ordernummer (Apple) beroende på vem som är säljare?
Enligt Mactracker är det på denna iPad Pro MHNF3LL/A (128 GB Space Gray)
Enligt vissa säljare heter samma iPad Pro MHNF3KN/A
Har kollat på Apple men hittar ingen förklaring. Ingen träff ex på MHNF3KN/A
På några sidor står det modellnummer A2378 vilket ju är rätt. På dom flesta finns dock inte detta. Någon som vet - har en förklaring?

Den första är den amerikanska varianten och kommer med en amerikansk laddare.

Ursprungligen av Gäddnos:

Den första verkar mest hittas utomlands, den andra mest i sverige. Kan skilja på vilka LTE frekvenser (för dom som har LTE) som den använder och/eller olika förpackningar (språk på text).

CDON och Elgiganten exempelvis använder MHNF3KN/A som inte finns hos svenska Apple.
Beror väl på att dom köper utomlands via sina kanaler. Kanske klistrar på en ny etikett på kartongen bara - så svenska finns med. Bör ju inte vara ngt problem i sig i så fall - eller?

Ursprungligen av tony:

Den första är den amerikanska varianten och kommer med en amerikansk laddare.

Köper det - men laddaren bör dom väl byta ut på ex Elgiganten och CDON……..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-07-26 20:56
Ursprungligen av adress@mac:

Köper det - men laddaren bör dom väl byta ut på ex Elgiganten och CDON……..

Vad jag kan se så säljer både Elgiganten och CDON den svenska (europeiska) varianten MHNF3KN/A. Samma som säljs på Apple Store.

Ursprungligen av tony:

Vad jag kan se så säljer både Elgiganten och CDON den svenska (europeiska) varianten MHNF3KN/A. Samma som säljs på Apple Store.

Du menar att om du söker på svenska Apple Store på MHNF3KN/A så får du upp den.
Inte jag. Om jag Googlar på MHNF3KN/A kommer bara utländska återförsäljare upp som Amazon och andra.
Kolla på Mactracker så heter den:
Order Number MHNF3LL/A (128 GB Space Gray)
Söker jag på AppleStore kommer det upp inget resultat. Tror du blandar ihop dom.

Samsung har haft liknande strul. Cdon har kunnat sälja mobiler för exempelvis den Tyska marknaden:
https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.711655/impo...

Vill minnas att Elgiganten sålde Sony för Norge marknaden i Sverige etc..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-07-27 06:55
Ursprungligen av adress@mac:

Du menar att om du söker på svenska Apple Store på MHNF3KN/A så får du upp den.
Inte jag. Om jag Googlar på MHNF3KN/A kommer bara utländska återförsäljare upp som Amazon och andra.
Kolla på Mactracker så heter den:
Order Number MHNF3LL/A (128 GB Space Gray)
Söker jag på AppleStore kommer det upp inget resultat. Tror du blandar ihop dom.

Apple skriver inte ut dessa modellnummer på sin webb och de dyker därför inte upp i sökfunktionen heller.

Fick idag svar från CDON och deras samarbetsparter som förklarar för mig - och nöjd.
” Det är samma product. De är byggda i olika länder och koden på två bokstäver i indikerar det. LL är USA / Kanada, KN är Norge.”

Byggda är ett intressant ord i sammanhanget…..

Skall kolla ordentligt när den kommer idag från CDON. Beställde igår med fri frakt och intjänad bonus sedan tidigare. Blev riktigt bra pris och snabb leverans

Ursprungligen av adress@mac:

...Byggda är ett intressant ord i sammanhanget...

Om man tänker "byggda för", inte "byggda i", så är ordet kanske inte så konstigt.

https://www.theiphonewiki.com/wiki/Model_Regi...

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om man tänker "byggda för", inte "byggda i", så är ordet kanske inte så konstigt.

https://www.theiphonewiki.com/wiki/Model_Regi...

Fast nu skrev dom ”byggda i ” Tror också dom menar ”för” Men tangentbord har ju ”riktigt” ÅÄÖ
- Men det kanske norska varianten har också….

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2021-07-28 17:34
Ursprungligen av adress@mac:

Fast nu skrev dom ”byggda i ” Tror också dom menar ”för” Men tangentbord har ju ”riktigt” ÅÄÖ
- Men det kanske norska varianten har också….

En iPad har alla tangentbord, beroende på vilket språk du väljer under uppstarten.

Ursprungligen av Gäddnos:

En iPad har alla tangentbord, beroende på vilket språk du väljer under uppstarten.

Helt rätt. I värmen tänkte jag Magic Keyboard som jag alltid har min Pro i?

1
Bevaka tråden