Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi testar den nya färgkalibreringen i Apple TV

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vi tittar idag närmare på den nya färgkalibreringen som kommer i tvOS 14.5 och ser hur enkelt eller svårt det är.

Läs hela artikeln här

Tack

Räcker det med att telefonen har Face ID ?

Då borde det alltså fungera även på gamla iPhone X ? eller ?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2021-04-23 16:15

Testade igår, men jag kan inte påstå att jag såg någon skillnad, troligen är jag för skumögd..

Ursprungligen av Pulver:

Tack

Räcker det med att telefonen har Face ID ?

Då borde det alltså fungera även på gamla iPhone X ? eller ?

Det är det jag har läst mig till! Kan bekräfta att det fungerar på både iPhone 11 och 12 men har ingen X att testa med tyvärr

Ursprungligen av Marcus Attefors:

Det är det jag har läst mig till! Kan bekräfta att det fungerar på både iPhone 11 och 12 men har ingen X att testa med tyvärr

Det är 11 Pro jag har så det är inget problem för just mig, men jag tog iPhone X som exempel eftersom det var den första telefonen med Face ID som jag använde

Tack!

  • Medlem
  • ISS
  • 2021-04-23 19:58

Tekniken är intressant. Utförandet är det inte. (Jag har min TV precis med de inställningar jag vill ha.)

Nu väntar jag bara på att kalibrering av valfri monitor - ansluten till valfri Apple-dator - kan kalibreras på liknande sätt.

Tekniken och möjligheterna finns. Ge oss det. Nu.

Ursprungligen av M37:

Tekniken är intressant. Utförandet är det inte. (Jag har min TV precis med de inställningar jag vill ha.)

Jag fattar inte. På vilket sätt är utförandet inte bra? Det här känns ju som det absolut lättaste möjliga sättet man kan implementera detta....!? ?

Jag har provat men det blir ingen större skillnad. Det betyder iofs inte att det är en dålig funktion. Kan vara att jag hade en rätt bra inställning tidigare

Enkel funktion. Enkel att köra.

  • Medlem
  • ISS
  • 2021-04-24 17:13
Ursprungligen av carlsson:

Jag fattar inte. På vilket sätt är utförandet inte bra? Det här känns ju som det absolut lättaste möjliga sättet man kan implementera detta....!? ?

Jag uttryckte mig väldigt otydligt, ser jag nu. Vad jag var ute efter är att tekniken ger fantastiska möjligheter för att kalibrera sina skärmar (datorskärmar), men istället har de prioriterat folks teve-skärmar. Det känns så felaktigt prioriterat, det var allt.

Ursprungligen av M37:

Jag uttryckte mig väldigt otydligt, ser jag nu. Vad jag var ute efter är att tekniken ger fantastiska möjligheter för att kalibrera sina skärmar (datorskärmar), men istället har de prioriterat folks teve-skärmar. Det känns så felaktigt prioriterat, det var allt.

Det är nog bara början!
Avvikelsen är större hos tv apparater än datorskärmar, men jag är övertygad om att Apple snart kommer att även implementera kalibreringen av datorskärmar – men det kan ta lite tid eftersom de måste vidareutveckla så kalibreringsförfarandet blir noggrannare pga högre krav i film- och bildbranschen, men det går ungefär lika fort att kalibrera.

Senast redigerat 2021-04-25 18:07
  • Medlem
  • Svalöv
  • 2021-04-26 15:14
Ursprungligen av The Real Viking:

Det är nog bara början!
Avvikelsen är större hos tv apparater än datorskärmar, men jag är övertygad om att Apple snart kommer att även implementera kalibreringen av datorskärmar – men det kan ta lite tid eftersom de måste vidareutveckla så kalibreringsförfarandet blir noggrannare pga högre krav i film- och bildbranschen, men det går ungefär lika fort att kalibrera.

Det vet jag inte om jag håller med om, skulle säga att det är precis tvärt om, majoriteten av bildskärmar jag testat har haft helt fruktansvärd färgåtergivning out of the box. Fick t.ex. skicka tillbaka en Samsung-skärm jag köpte i höstas för att den va så jävla dålig i färgerna att många element i spelen jag spelade inte ens syntes. Med det sagt hade det troligen inte hjälpt med en kalibrering, för det berodde i stort på att panelen i sig va skit.

Senast redigerat 2021-04-26 15:27
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2021-05-06 00:00

Men det är väl inte TVn man kalibrerar här, utan utsignalen från AppleTVn? Det finns väl ingen protokollstandard för hur man kalibrerar TVn via HDMI?

Ursprungligen av kenjon:

Men det är väl inte TVn man kalibrerar här, utan utsignalen från AppleTVn? Det finns väl ingen protokollstandard för hur man kalibrerar TVn via HDMI?

Så är det. Men kanske något för framtiden

Jag har en iPhone XR och det funkade inte med den. Jag genomförde kalibreringen flera gånger, i olika ljusförhållanden, och fick filmeddelanden varje gång.

  • Medlem
  • 2021-05-07 09:02

Funkar med XS. Blev lite skillnad, men lite för "gult" för min smak så jag bytte tillbaka Har lagt många timmar att kalibrera TV...

1
Bevaka tråden