Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Äntligen kom den - Airtag

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Apple håller låda idag och äntligen fick vi produkten vi har väntat så länge på - AirTags.

Läs hela artikeln här

Ursprungligen av Redaktionen:

Apple håller låda idag och äntligen fick vi produkten vi har väntat så länge på - AirTags.

Läs hela artikeln här

Blir att beställa. Har aldrig skaffat andra fabrikat så vet inte hur den står prismässigt? Att den är intregerad är ju en klar fördel. Bara att bestämma sig - 1 singel eller 4 pack?

Utbytbart standardbatteri! Kors i taket. ? Samma som i gamla tv-fjärren i och för sig.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2021-04-20 22:30

Går det att ladda batteriet eller måste man byta batteri?
Vad ligger batteritiden på dessa?
Hittar ingen info om det på Apples hemsida.

Ursprungligen av Hoya:

Går det att ladda batteriet eller måste man byta batteri?
Vad ligger batteritiden på dessa?
Hittar ingen info om det på Apples hemsida.

Citat:

As for battery life, Apple says that ‌AirTags‌, thanks to their use of low-energy, and encrypted Bluetooth, feature more than a year of battery life. Once the battery does run out, it can easily be replaced since they use a CR2032 coin cell battery.

https://www.macrumors.com/2021/04/20/airtag-w...

Hur funkar den? Kan man i princip ha en gömd i sin bil ifall den skulle bli stulen?

  • Medlem
  • 2021-04-21 08:58

Funkar den även med en iPhone 6s, eller måste mobilen ha UI-chip?

Ursprungligen av jurassic579:

Hur funkar den? Kan man i princip ha en gömd i sin bil ifall den skulle bli stulen?

Som jag förstår det fungerar den dels med lågenergi bluetooth - ca 10 meter. Dels som "att hitta min telefon". Då borde den kunna ligga i bilen. Det första jag skall testa. Slutar nog med en 4 pack. Då kan man dessutom märka dom 1-4 eller text BIL osv

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-04-21 09:47

Läser på Macrumors (https://www.macrumors.com/how-to/disable-an-a...) att taggen börjar pipa om den inte befinner sig med ägaren på ett tag. Samt att man får ett meddelande i sin telefon om att det finns en Airtag som följer med en och som inte registrerad på en.

Frågan är vad är det för mening med det? Om tjuven får ett meddelande med instruktioner om hur man avaktiverar Airtagen som finns i stöldgodsen?

@jurassic579 Med tanke på ovanstående är det nog ingen mening.

*** edit *** Ser att nyheten nått även 99mac nu: https://www.99mac.se/artikel/14361-borttappad...

Ursprungligen av adress@mac:

Blir att beställa. Har aldrig skaffat andra fabrikat så vet inte hur den står prismässigt? Att den är intregerad är ju en klar fördel. Bara att bestämma sig - 1 singel eller 4 pack?

Jag och en kompis funderar på att gå ihop om ett fyrapack.

Ursprungligen av timofej:

Läser på Macrumors (https://www.macrumors.com/how-to/disable-an-a...) att taggen börjar pipa om den inte befinner sig med ägaren på ett tag. Samt att man får ett meddelande i sin telefon om att det finns en Airtag som följer med en och som inte registrerad på en.

Frågan är vad är det för mening med det? Om tjuven får ett meddelande med instruktioner om hur man avaktiverar Airtagen som finns i stöldgodsen?

@jurassic579 Med tanke på ovanstående är det nog ingen mening.

*** edit *** Ser att nyheten nått även 99mac nu: https://www.99mac.se/artikel/14361-borttappad...

Meningen är nog att det i första hand inte är tänkt som ett verktyg mot stölder samt att du inte ska kunna spåra andra personer utan att de vet om det genom att placera en airtag på dem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-04-21 11:57
Ursprungligen av BlackSmp:

Meningen är nog att det i första hand inte är tänkt som ett verktyg mot stölder samt att du inte ska kunna spåra andra personer utan att de vet om det genom att placera en airtag på dem.

Jag tror att många (de flesta?) betraktar chippet just som något slags stöldskydd. Titta bara på reaktionerna lite högre upp i tråden. Man lägger väl inte chippet i en bil för att man inte kan hitta bilen? Eller hur ofta ställer man sin väska och sedan glömmer man var den står?

Men jag förstår tanken om integritetsskydd även om det motverkar intentionen som många har när de köper Airtag.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2021-04-21 14:03
Ursprungligen av jurassic579:

Hur funkar den? Kan man i princip ha en gömd i sin bil ifall den skulle bli stulen?

Ja och Nej. Om tjyven har en iPhone kommer han att få ett meddelande om att det ligger en tag i bilen när han åkt ett tag.

Ursprungligen av MatsOlov:

Ja och Nej. Om tjyven har en iPhone kommer han att få ett meddelande om att det ligger en tag i bilen när han åkt ett tag.

Är det både tjuven och ägaren som kan följa? Då kan man kanske limma fast den med superlim den på ett ställe som inte är nåbart?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-04-21 14:23
Ursprungligen av calinou:

Är det både tjuven och ägaren som kan följa? Då kan man kanske limma fast den med superlim den på ett ställe som inte är nåbart?

Personen som upptäcker taggen kan stänga av den med sin telefon (inte nödvändvis iPhone).

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2021-04-21 16:08
Ursprungligen av timofej:

Eller hur ofta ställer man sin väska och sedan glömmer man var den står?

Det händer oftare än vad du kan tänka dig att folk glömmer var de har sina väskor.

Jag har glömt att jag kom till en kund med bil en gång, och gick tillbaka till kontoret när jag var klar. Kunden låg nära oss så jag brukade gå. Blev en stunds förvirring när bilen inte stod på min parkering när jag skulle hem sedan. Slapp p-bot som tur i alla fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-04-21 16:16
Ursprungligen av MatsOlov:

Det händer oftare än vad du kan tänka dig att folk glömmer var de har sina väskor.

Jag har glömt att jag kom till en kund med bil en gång, och gick tillbaka till kontoret när jag var klar. Kunden låg nära oss så jag brukade gå. Blev en stunds förvirring när bilen inte stod på min parkering när jag skulle hem sedan. Slapp p-bot som tur i alla fall.

Hade du problem med att hitta bilden utan Airtag när du väl insåg att bilen inte var där den brukade vara?

Verkar inte ha dykt upp så mycket tillbehör från andra tillverkare ännu på svenska sajter.
Belkin ser bra ut och säljs ju av Apple men det borde ju finnas fler, har ni andra sett något bra utbud hos någon svensk butik?
För mig blir det ett 4-pack så snart man kan beställa...

Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Verkar inte ha dykt upp så mycket tillbehör från andra tillverkare ännu på svenska sajter.
Belkin ser bra ut och säljs ju av Apple men det borde ju finnas fler, har ni andra sett något bra utbud hos någon svensk butik?
För mig blir det ett 4-pack så snart man kan beställa...

Tja...

Amazon.se

Sedan så kan jag hålla med om att det är diskuterbart om Amazon.se är en svensk site...

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2021-04-23 14:29

Problem med att beställa. Verkar som att Apples websida inte får kontakt med kortutfärdaren. Är det Banken eller visa?

Edit: Beställde via telefonen och då gick köpet igenom. Kommer den 4 maj.

Ursprungligen av adress@mac:

Som jag förstår det fungerar den dels med lågenergi bluetooth - ca 10 meter. Dels som "att hitta min telefon". Då borde den kunna ligga i bilen. Det första jag skall testa. Slutar nog med en 4 pack. Då kan man dessutom märka dom 1-4 eller text BIL osv

Beställt 4 pack med gravyr samt 2 nyckelringar. Apple original och en Belking. Lev 30/4

Ursprungligen av MatsOlov:

Problem med att beställa. Verkar som att Apples websida inte får kontakt med kortutfärdaren. Är det Banken eller visa?

Edit: Beställde via telefonen och då gick köpet igenom. Kommer den 4 maj.

Klarna (VISA) fick jag felmeddelande. Ändrade ApplePay till American Express. Då funkade det. Gjorde dessutom en komplimenterande beställning på en nyckelring. Gick direkt. Båda lev nästa fredag 31/3

  • Medlem
  • TRELLEBORG
  • 2021-04-27 06:47
Ursprungligen av adress@mac:

Klarna (VISA) fick jag felmeddelande. Ändrade ApplePay till American Express. Då funkade det. Gjorde dessutom en komplimenterande beställning på en nyckelring. Gick direkt. Båda lev nästa fredag 31/3

Jag hade också problem med att beställa. Betalningen gick inte igenom men jag fick en orderbekräftelse med datum för pick-up för nyckelringen och ett ungefärligt leverandatum av taggen. Vi får väl se vad som händer sen.

Ursprungligen av BlackSmp:

Tja...

Amazon.se

Sedan så kan jag hålla med om att det är diskuterbart om Amazon.se är en svensk site...

Blä, Amazon (men tack för tipset iaf)... är ju såna jag var ute efter, lite billiga slit-och-släng fodral i typ silikon eller liknande. Hoppas det dyker upp på fler ställen.

Beställde 4-pack och 2 olika Belkin-ringar från Apple till att börja med.

Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Blä, Amazon (men tack för tipset iaf)... är ju såna jag var ute efter, lite billiga slit-och-släng fodral i typ silikon eller liknande. Hoppas det dyker upp på fler ställen.

Beställde 4-pack och 2 olika Belkin-ringar från Apple till att börja med.

Det borde snart komma på Kjell o Co etc.

Ursprungligen av BlackSmp:

Det borde snart komma på Kjell o Co etc.

Beställde på Fyndiq ett exemplar 91kr. Mest för nyfikenhets skull.

Konstigt av Apple. Nyckelring kommer imorgon med DHL
Air-Tag också imorgon - men med UPS.
Lite krångligt blir det med 2 olika. DHL kan man styra till olika pickuppoint men UPS - dom kommer väl hem?

Ursprungligen av adress@mac:

Konstigt av Apple. Nyckelring kommer imorgon med DHL
Air-Tag också imorgon - men med UPS.
Lite krångligt blir det med 2 olika. DHL kan man styra till olika pickuppoint men UPS - dom kommer väl hem?

Väntar en annan grej av UPS men fick ett sms där man kunde välja att får det hem eller levererat till vanliga utlämningsstället

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2021-04-30 08:54

Mitt paket med Air Tag är på Arlanda och skall levereras med DHL, det innebär att Apple och fraktbolaget tror att det är ett stenkast hem till mig, vilket gör att leveransen inte kommer i dag utan på måndag eller mer troligt på tisdag.

DHL har också den egenheten att det inte går att välja att hämta ut på terminalen, som ligger 200 m från mitt jobb, eller ens vilket serviceställe. Det är olika nästan var enda gång, värst är det då jag måste åka förbi min by och till nästa för att hämta ut paket, en extra sväng på ca en och en halv mil. I stället för på terminalen eller ett av utlämningsställen jag ändå passerar på väg hem. Ett tag hade DHL en pizzeria som utlämningsställe, där fick man endast betala kontant. Dom tyckte det var för dyrt med kortläsare för den lilla förtjänsten från DHL.

UPS levererar inte till Umeå varje dag, det ligger för avsides (enligt dem själva). I bland kommer paket via Skellefteå, 13 mil norr om mig, och då levereras det oftast med lastbil. Spännande med +12 ton fordon in på min lilla gård. Vintertid tar sig varken lastbilar eller postbilen upp på gården, så då kan det stå paket på eller bredvid brevlådan, 200 m från gården nere vid vägen. Numera har jag låsbar brevlåda så jag får behålla mina brev och tidningar iaf. Försvinner ändå en hel del brevpaket.

Ursprungligen av MatsOlov:

Mitt paket med Air Tag är på Arlanda och skall levereras med DHL, det innebär att Apple och fraktbolaget tror att det är ett stenkast hem till mig, vilket gör att leveransen inte kommer i dag utan på måndag eller mer troligt på tisdag.

DHL har också den egenheten att det inte går att välja att hämta ut på terminalen, som ligger 200 m från mitt jobb, eller ens vilket serviceställe. Det är olika nästan var enda gång, värst är det då jag måste åka förbi min by och till nästa för att hämta ut paket, en extra sväng på ca en och en halv mil. I stället för på terminalen eller ett av utlämningsställen jag ändå passerar på väg hem. Ett tag hade DHL en pizzeria som utlämningsställe, där fick man endast betala kontant. Dom tyckte det var för dyrt med kortläsare för den lilla förtjänsten från DHL.

UPS levererar inte till Umeå varje dag, det ligger för avsides (enligt dem själva). I bland kommer paket via Skellefteå, 13 mil norr om mig, och då levereras det oftast med lastbil. Spännande med +12 ton fordon in på min lilla gård. Vintertid tar sig varken lastbilar eller postbilen upp på gården, så då kan det stå paket på eller bredvid brevlådan, 200 m från gården nere vid vägen. Numera har jag låsbar brevlåda så jag får behålla mina brev och tidningar iaf. Försvinner ändå en hel del brevpaket.

Jo, känner igen det där. Ingenting idag, hoppas på måndag.

Bevaka tråden