Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SL får stöd för månadskort i mobilen den 7 april

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

SL fortsätter sin digitala resa och från och med den sjunde april så kommer vi även kunna lägga in vårt månadskort digitalt.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2021-03-31 14:15
Ursprungligen av Redaktionen:

SL fortsätter sin digitala resa och från och med den sjunde april så kommer vi även kunna lägga in vårt månadskort digitalt.

Läs hela artikeln här

Bättre sent än aldrig

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2021-03-31 14:23

I DN-artikeln syns det tydligt på bilden att dom vänder ner framsidan mot kameraglaset för visuell (rätt ordval?) avläsning av SL-appen. Att kalla det för att blippa anser jag är att tänja på begreppet då det hittills har varit ihopkopplat med NFC och kreditkort som inte kräver en kamera och rätt sida mot avläsaren. Det brukar i andra sammanhang kallas för renomé-snyltning.

Ursprungligen av frazze:

I DN-artikeln syns det tydligt på bilden att dom vänder ner framsidan mot kameraglaset för visuell (rätt ordval?) avläsning av SL-appen. Att kalla det för att blippa anser jag är att tänja på begreppet då det hittills har varit ihopkopplat med NFC och kreditkort som inte kräver en kamera och rätt sida mot avläsaren. Det brukar i andra sammanhang kallas för renomé-snyltning.

Jag gissar (läs hoppas) att de kommer ansluta sig till expresskollektivtrafik vilket betyder att vi kommer kunna blippa mobilen. Sist vi skrev om detta fick vi information av en med stor insyn i arbetet och han sade att expresskollektivtrafik absolut låg med i planerna. Att behöva ta upp appen varje gång dödar smidigheten en hel del.

Ursprungligen av Marcus Attefors:

Jag gissar (läs hoppas) att de kommer ansluta sig till expresskollektivtrafik vilket betyder att vi kommer kunna blippa mobilen. Sist vi skrev om detta fick vi information av en med stor insyn i arbetet och han sade att expresskollektivtrafik absolut låg med i planerna. Att behöva ta upp appen varje gång dödar smidigheten en hel del.

Bygger inte SL:s system på Samtrafikens Biljett- och Betalstandard (BoB)?

https://samtrafiken.se/tjanster/biljett-betallosningar/

I så fall är det ju samma som redan lanserats av flertalet kollektivtrafikmyndigheter i södra Sverige, bland annat Skånetrafiken, och detta bygger ju på QR-koder som läses av tyvärr.

Men det är ju bara att hoppas jag har fel.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2021-03-31 20:51

För 38kr fixade jag dessa skärmdumpar:

Denna info-text blir jag lite störd över: om dom inte har stöd för Wallet, varför blockerar dom denna funktion? Eller är det någon oväntad brist i iOS som visar framfötterna... ?

Du har nog rätt med QR och liknande skulle jag säga... Jag har prövat med Mastercard i den andra läsaren utan problem. Osäker om jag även gav iPhone eller Apple Watch ett försök.

Jag provade att använda klockan idag med en enkelbiljett. Det märkliga är att när man byter linje så står det inte hur länge till biljetten är giltig. Samt att när man ska hitta biljetten ifall man blir stoppad så är det ganska meckigt att hitta den. Det finns som bekant inte i Wallet tyvärr.

1
Bevaka tråden