Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macen låser sig, linjer över skärmen

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Händelseförlopp: har datorn igång går in på en internetsida(om spelet snowrunner) m chrome, efter en stund låser sig skärmen o jag kan inte klicka nånstans men jag kan flytta muspekaren. Förra gången detta hände(torsdag tror jag) startade jag om i felsäkert läge o körde disk first aid. Denna gång kommer jag inte förbi grå äpplet på ljusgrå bakgrund(m kråkfötter över hela skärmen o några linjer).

Dator: 2009 iMac m originalhårddisk. Är det grafikkortet eller hårddisken?

Omstartsförsök #2: lyckas starta upp i felsäkert läge o kör fn first aid men till skillnad från förra gången syntes inga felmeddelanden o slutsatsen är att volymen är ok

  • Medlem
  • 2021-03-06 13:36
Ursprungligen av Mymac4ever:

Händelseförlopp: har datorn igång går in på en internetsida(om spelet snowrunner) m chrome, efter en stund låser sig skärmen o jag kan inte klicka nånstans men jag kan flytta muspekaren. Förra gången detta hände(torsdag tror jag) startade jag om i felsäkert läge o körde disk first aid. Denna gång kommer jag inte förbi grå äpplet på ljusgrå bakgrund(m kråkfötter över hela skärmen o några linjer).

Dator: 2009 iMac m originalhårddisk. Är det grafikkortet eller hårddisken?

Omstartsförsök #2: lyckas starta upp i felsäkert läge o kör fn first aid men till skillnad från förra gången syntes inga felmeddelanden o slutsatsen är att volymen är ok

Är det samma hårddisk som när den var ny skulle jag definitivt misstänka den. Oavsett symtom.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2021-03-06 14:04

Låter precis som min 27” 2009 innan jag stoppade in grafikkortet i ugnen.

Börjat se videon men det är lite som skiljer. Mina linjer är horisontella o inte särskilt stora men somsagt skärmen låser sig så jag får starta om m startknappen vilket knappast kan vara bra för hd’n. Sen är min en Core2 Duo....

Jag ska kolla m den lokala verkstan om vad de kan göra. Jag har iofs alla verktyg jag behöver för att plocka isär den men det är inget jag vill göra.

Senast redigerat 2021-03-06 16:25

Sitter o fixar ngt på datorn när jag börjar se artefakter på skärmen, bestämmer mig för att starta om direkt, får upp omstartsrutan o klickar på restart o sen låser den sig :/

Jag har en ikon för smart-status i menyraden, den har alltid haft en grön ”lampa” på sig men nu var det ingen sådan o enligt underliggande meny kan smart-status inte ges. Är väl hårddisken då, undrar om de kan stoppa i en ssd på verkstan om nu reparation är värt det vill säga

Senast redigerat 2021-03-06 17:19

When it rains it pours. För två veckor sedan pajade en av tre diskar i min NAS, tog ett tag innan beställd ersättare kom med posten men nu står den iaf o återuppbygger databasen (Raid5)...

...jag har en Mac till o den funkar iaf(Mac Mini 2012 m max ram)...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2021-03-07 12:27

Jag skulle nog sätta en SSD i en Firewirelåda istället och boota externt.
Då kan man återanvända den när man byter dator i framtiden.

Jahapp, det var det det. När jag startar upp iMac’en nu förblir skärmen svart. Efter ha visat bilder på hur det såg ut innan för killarna på Mstore vet jag nu med all säkerhet att det är grafikkortet som dött o de kan inte byta det för det finns inga delar(iaf vad de sa). De kan skruva ur hårddisken åt mig, kostar 600pix, funderar på om jag kan göra det själv...

Så nu måste jag börja leta ny Mac, funderar på Mini o vill inte betala för mycket. Känner dock ingen större brådska att köpa då jag har en fungerande Mac, inte samma panik iaf som när G5’an dog o den enda ”datorn” jag hade var en iPhone o möjl en platta...

Machistorik so far;
1989: SE/30(lever än, står på första parkett på skrivbordet)
1996: PowerMac7600(lever än, bor i låda i förrådet)
2005: PowerMac G5(dog typ 2008/2009, numer sängbord )
2009: iMac 21,5” C2D (inte död men obrukbar pga dött grafikkort)
2019: Mac Mini 2012, i5’a(kopplad till tv’n o min räddning nu)

Senast redigerat 2021-03-08 18:35
1
Bevaka tråden