Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skapa egentilldelat IP 169.254.x.x

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-03-03 16:28

Vill kunna skapa egentilldelat IP på 169.254.x.x

Använder ett program på Ipaden som heter ActionPad och tillhörande ActionPad Server på datorn.
Använder ActionPad på Ipaden för att styra Livestreamingprogrammet Wirecast.
Grunidén är att man kör över WiFi mellan och det funkar helt ok.

Men att Livestreama över ethernet är att föredra
Ipaden är i flight mode och ansluten med USB-C kabel till datorn och för att fungera behöver den ett IP-nummer som scannas med en QR kod från ActionPad serverprogrammet.

PROBLEMET
Det IP nummer som tilldelas ethernetansluningen funkar inte för att ansluta Ipaden.

MEN
Om jag drar ut nätverkskabeln så får jag ibland ett egentilldelat IP på 169.254.x.x och där efter pluggar in nätverket så funkar allt toppen.
Livestremingen och anslutningen av Ipaden funkar som det ska.

Men det är inte pålitligt utan måste starta om ActionPadServern ett flertal gånger och har inte en aning om vad jag gör innan egentilldelat IP 169.254.x.x dyker upp.

Hur skapar jag ett egentilldelat IP?

Nätet 169.254.0.0/16 används för Zeroconf. Apple kallar det för Bonjour, på Linux finns Avahi. Meningen är att det ska vara självkonfigurerande, prylar skall automatiskt upptäcka och kunna prata med varann. Så det är inte meningen att du ska gå in och sätta adresser manuellt i det nätet.

Mer info:
https://en.wikipedia.org/wiki/Zero-configurat...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-03-03 19:55
Ursprungligen av Sir N.:

Nätet 169.254.0.0/16 används för Zeroconf. Apple kallar det för Bonjour, på Linux finns Avahi. Meningen är att det ska vara självkonfigurerande, prylar skall automatiskt upptäcka och kunna prata med varann. Så det är inte meningen att du ska gå in och sätta adresser manuellt i det nätet.

Mer info:
https://en.wikipedia.org/wiki/Zero-configurat...

Tack för info.
Nu var inte tanke att jag skull in och fixa manuellt.
Det som är krångligt är att om datorn inte är uppkopplade på något nät så ibland upptäcker inte ”ActionPad Server” något automatiskt IP.

Finns det något sätt att i nätverksiställningarna trigga så att jag får ett IP?
Behöver iPaden var inkopplad i dator för att det ska skapas ett Zeroconf IP?

  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2021-03-03 23:26

Om ett nätverkskort som är inställt för automatisk adresstilldelning (DHCP) får länk på ett nät där det inte finns någon DHCP-server som kan dela ut adresser så kommer det att slumpa fram en 169.254.x.x adress.

Jag gissar att datorn och ipaden alltid slumpar fram varsin 169.254.x.x-adress i vardera änden av USB-C kabeln.

Men din dator har ju flera nätverkskort (WiFi och kanske ethernet) och när något av dem får en adress som kan nå internet så väljer ditt program att visa den. Om du drar ur sladden (eller kopplar mer WiFi) som du skriver så visar programmet den enda IP den ser och det är 169.254.x.x på USB-sladden.

Så för din del är det nog lättast att koppla bort alla nätverk utom USB-C och sen starta programmet. Då borde du kunna skanna den genererade QR-koden med IP-adress i. Sen kan du koppla tillbaka det riktiga nätet igen.

OM du kan ange IP-adressen i din app på ipaden så kan du ta reda på vilken 169.254.x.x som slumpats fram genom att i terminalen på datorn köra kommandot: ifconfig

Där ser du vilka IP-adresser som är tilldelade alla dina nätverkskort. Leta efter 169.254 så hittar du nog adressen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-03-05 09:34

Tack alla för hjälpen!

Ursprungligen av stralis:

Så för din del är det nog lättast att koppla bort alla nätverk utom USB-C och sen starta programmet. Då borde du kunna skanna den genererade QR-koden med IP-adress i. Sen kan du koppla tillbaka det riktiga nätet igen.

Detta funkar perfekt och det är inte längre slumpmässigt när jag får ett användbart IP nummer.

1
Bevaka tråden