Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykte: iPhone 13 kommer komma med 1TB lagringsutrymme

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tycker du att 512 GB är lite för lite utrymme i din iPhone så kan räddningen kanske komma i höst.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Malmö
  • 2021-03-02 10:39

Jag kan inte riktigt förstå hetsen att 2021 behöva så mycket lagringsutrymme på sin telefon.

Om siffrorna ovan kan indikera något så finns det knappt underlag för att ha 512 GB utrymme.

  • Medlem
  • 2021-03-03 14:25
Ursprungligen av zinned:

Jag kan inte riktigt förstå hetsen att 2021 behöva så mycket lagringsutrymme på sin telefon.

Om siffrorna ovan kan indikera något så finns det knappt underlag för att ha 512 GB utrymme.

Kanske för att man kommer att kunna filma i 8K eller så? ?

Senast redigerat 2021-03-03 14:36
  • Medlem
  • Malmö
  • 2021-03-03 15:16
Ursprungligen av Alix:

Kanske för att man kommer att kunna filma i 8K eller så? ?

Spelar ju ingen roll, så mycket filmar man inte och låter ligga kvar lokalt i luren.

Ursprungligen av zinned:

Spelar ju ingen roll, så mycket filmar man inte och låter ligga kvar lokalt i luren.

Säg inte de, alla har vi olika användningsområden.

  • Medlem
  • 2021-03-03 16:40
Ursprungligen av zinned:

Spelar ju ingen roll, så mycket filmar man inte och låter ligga kvar lokalt i luren.

Ursprungligen av Laserturken:

Säg inte de, alla har vi olika användningsområden.

Jag håller med Laserturken. Men vi kan ändå rimligtvis inte veta än vad som kommer och varför i dagsläget, hur som helst.

  • Medlem
  • Boston
  • 2021-03-04 11:05

Finns säkert use cases för 1TB men svårt att se det som annat än extrema edge case. Jag har 64GB i min gamla X och 8GB ledigast jag har över 200 appar och 3.5GB podcasts lokalt. Visst, jag kommer gå up lite på nästa telefon men enda anledningen är om jag skulle befinna mig lång perioder offline och därför skulle vilja ha mycket musik och film lokalt.

Samsung hade en Galaxy S10 med 1 TB, men även de har nu backat. Den största är 512 GB numera:
https://www.samsung.com/se/smartphones/galaxy...

Men det kanske är för skrytfaktorn Apple vill ha en. För dem som vill ha det värsta och är beredd att betala för det.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2021-03-05 18:47
Ursprungligen av Gurra:

Finns säkert use cases för 1TB men svårt att se det som annat än extrema edge case.

Exakt det jag menar. Kan verkligen målgruppen för en telefon med sådant utrymme vara så stor att det finns fog för att sälja en sådan telefon? Det tycker jag låter otroligt.

Jag tror man får vänta med spekulationer. Tror det mesta är gissningar än så länge:
https://www.youtube.com/watch?v=-LwxWEfrg78&t...

  • Medlem
  • 2021-03-05 19:16

Hur mycket utrymme man behöver för att filma 8K beror på fps och codec, bland annat. Citat:

”For example, a camera with a sensor of 8192 x 4608 (16:9 aspect ratio) generates about 136 gigapixels per minute. If each sample is 16 bits, that is 272 GB/min uncompressed.”

https://www.quora.com/How-much-storage-would-...

Så är det något sådant Apple har tänkt sig räcker inte 1 TB särskilt långt...

Men förmodligen är det något som inte kräver lika mycket utrymme.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2021-03-06 23:15
Ursprungligen av Alix:

Hur mycket utrymme man behöver för att filma 8K beror på fps och codec, bland annat. Citat:

”For example, a camera with a sensor of 8192 x 4608 (16:9 aspect ratio) generates about 136 gigapixels per minute. If each sample is 16 bits, that is 272 GB/min uncompressed.”

https://www.quora.com/How-much-storage-would-...

Så är det något sådant Apple har tänkt sig räcker inte 1 TB särskilt långt...

Men förmodligen är det något som inte kräver lika mycket utrymme.

Observera - ”uncompressed”. Någon sådan video filmas och sedan lagras aldrig på en telefon.

  • Medlem
  • 2021-03-07 07:51
Ursprungligen av zinned:

Observera - ”uncompressed”. Någon sådan video filmas och sedan lagras aldrig på en telefon.

Nej, det tror jag inte heller, vilket jag tycker att jag skrev (se sista meningen). Men det kan ta en massa utrymme ändå, beroende på val av codec och fps.

Den enda anledningen jag ser med 1TB i iPhone är om telefonen får stöd av att ha MacOS gränssnitt när telefonen är i dockan som i sin tur är kopplad till en extern skärm och externt tangentbord och mus. Dvs. den externa skärmen visar MacOS gränssnitt när telefonen är i dockan (dvs iPhone agerar som en enklare dator i dockan [perfekt för enklare datorprogram]). Kopplar man bort telefonen från dockan visas iOS gränssnitt skärm och iPhone fungerar som vi är vana vid.

1
Bevaka tråden