Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spotify lanserar HiFi-abonnemang senare i år

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Spotify höll låda idag och en av nyheterna är att de som inte vill tumma med ljudkvalitén snart slipper det.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-02-23 12:49

Jag skrev lite i Bubblan, men detta är en så bra nyhet att jag skriver några rader här också. Jag tycker att det är en fantastisk nyhet att Spotify kommer med lossless. Man kan diskutera den praktiska nyttan fram och tillbaka, men jag är superpå. Det jag skulle behöva är en kompetenshöjning kring olika digitala format. Har aldrig orkat sätta mig in i det. Och det jag framförallt skulle behöva djupa i är konsekvenser för olika lyssningsmedia. Dvs säga om Streamingtjänst X sänder via Z(Apple Music 256 AAC som exempel) hur fungerar det i hop med hörlurarna Y? Spelar det någon roll vilka hörlurar man har? Ja, ni förstår nog hur frågebatteriet ser ut. Svaren är för en del självklara, för andra högst osäkra.

  • Medlem
  • Östergötland
  • 2021-02-23 14:50

Ja, det är ju alltid en god nyhet att kunna strömma musiken via förlustfri komprimering. Kanske mest då för hemmabruk via den stationära anläggningen. Via blåtand begränsas kvalitén av den smala bandbredd som medges (för god funktion, skulle bli en massa avbrott annars).
Troligtvis blir det väl strömmad FLAC eftersom Spotifys Vorbis-kodek inte medger högre bithastighet än 500 kb/s.

En liten nackdel med Spotify är ju att det blir en formatomvandling från Ogg/Vorbis till AAC som Apple valt. Det borde i teorin orsaka lite mer processorkraft och därmed lite mer batteriåtgång jämfört med om man strömmar ACC hela vägen (via AM eller lokala filer).

Men spännande!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-02-23 20:15
Ursprungligen av chrme109:

Ja, det är ju alltid en god nyhet att kunna strömma musiken via förlustfri komprimering. Kanske mest då för hemmabruk via den stationära anläggningen. Via blåtand begränsas kvalitén av den smala bandbredd som medges (för god funktion, skulle bli en massa avbrott annars).
Troligtvis blir det väl strömmad FLAC eftersom Spotifys Vorbis-kodek inte medger högre bithastighet än 500 kb/s.

En liten nackdel med Spotify är ju att det blir en formatomvandling från Ogg/Vorbis till AAC som Apple valt. Det borde i teorin orsaka lite mer processorkraft och därmed lite mer batteriåtgång jämfört med om man strömmar ACC hela vägen (via AM eller lokala filer).

Men spännande!

Vet du om man tappar något i ljud på den omvandlingen? Processorkraft lär ju gå åt, hur mycket vet jag inte. Dock är ju processorerna nu så kraftiga att det borde krävas en ganska liten kraft i andel av vad processorn klarar vilket borde leda till mindre batteriförlust..?

  • Medlem
  • Östergötland
  • 2021-02-23 20:58
Ursprungligen av xms67:

Vet du om man tappar något i ljud på den omvandlingen? Processorkraft lär ju gå åt, hur mycket vet jag inte. Dock är ju processorerna nu så kraftiga att det borde krävas en ganska liten kraft i andel av vad processorn klarar vilket borde leda till mindre batteriförlust..?

Ja, om man komprimerar om ytterligare en gång så blir det ju teoretiskt en försämring. I synnerhet med annan algoritm än vid den första komprimeringen (förstörande komprimering då). Dock är det ytterst tveksamt om det påverkar återgivningen i det tänkta användningsområdet.

Ja, det är ju ingen match för dagens mobilprocessorer att koda om musiken "on-the-fly" så att säga. Det är mest en notering. Viktigare då att välja hörlurar som stödjer AAC till sina Appleprodukter, annars blir det standardenkodern för Blåtand, SBC.

AAC är desstom en bättre enkoder än både t.ex. SBC och AptX (som ägs av Qualcomm).

1
Bevaka tråden