Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Oönskade kontakter i adressboken

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-02-22 13:16

Hej

För många år sedan brottades jag med att få till ordning på mina kontakter i telefonen. Slutligen efter en del möda fick jag till det. Men nu ser jag att min adressbok är igen full med konstiga "kontakter" som jag knappt känner till. Kontakterna består inte sällan bara av e-adresser, vissa kontakter blir dubblerade etc. Totalt kaos alltså.

Försökte leka med grupper men det blir inte bättre. Vissa grupper är urgamla och ej aktuella alls. Väljer jag alla tillgängliga grupper förutom "Alla på iCloud" saknas några kontakter. Väljer jag "Alla på iCloud" fylls kontaktlistan med skräp igen.

Hur hamnar skräpkontakterna till iCloud? Är det så att Apple får för sig att om jag en gång mejlade till en person ska den läggas in i kontaktlistan? Hur kan jag undvika det? Går det att rensa kontakterna på ett vettigt sätt utan att behöva gå in ta bort dem en och en? Det skulle ju ta evigheter!?

Egentligen ligger alla mina jag behöver i Outlook. Dock kan jag inte använda Exchange server - jobbet tillåter inte det. Istället ska kontakterna synkas via Outlook app som jag har installerad. Som jag förstår synkas kontakterna från Outlook till iCloud och sedan trycks dem ner i min telefon. Och med dem följer all annan skräp.

Senast redigerat 2021-02-22 13:44

Tycker mig känna igen det där. Har också fått in en massa gammalt mög i telefonen och misstänker Outlook. Gjorde ett halvhjärtat försök att få kalendrarna i Outlook och iCal (Kalendern i mac och ios) att synka. Med klent resultat. Men gamla obsoleta kontakter gick tydligen bra!

Så vet inte hur man skall göra men kommer att följa tråden med intresse.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-02-22 16:32
Ursprungligen av johan_tanying:

Tycker mig känna igen det där. Har också fått in en massa gammalt mög i telefonen och misstänker Outlook. Gjorde ett halvhjärtat försök att få kalendrarna i Outlook och iCal (Kalendern i mac och ios) att synka. Med klent resultat. Men gamla obsoleta kontakter gick tydligen bra!

Så vet inte hur man skall göra men kommer att följa tråden med intresse.

Har testat att radera ALLA kontakter (och grupper) från iCloud och synkade mot Outlook igen. Men de konstiga kontakterna (som inte finns i Outlook) kommer tillbaka. :-/

Till exempel har jag en jobbkontakt som finns i Outlook och har e-adress på @midroc.se. Det finns ingen annan med samma namn! Men på iCloud dyker upp både den och två kontakter till! De båda extrakontakterna består endast av e-adresser, därav den ena adressen @preem.se (vilket är i och för sig ett relaterat bolag) och ett på @midroc. se - just det, med mellanslag efter punkten! Och ett mellanslag efter punkten som följer förnamnet. Vad kommer det ifrån?!! Helt skumt. :-/

Dessutom finns det en grupp kvar i telefonen trotts att jag raderat alla grupper från iCloud och kan inte se några i webbläsaren.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2021-02-22 18:13

Jag har noterat på senare macOS-versionstid (vilket snyggt och nytt ord!) att Apple har givit plattformen lite onödigt bra AI-muskler (till Siri) som gör att hon sparar på sig mailadresser i tid och otid. Och det handlar inte om listan som byggs upp i Mail.app (Previous Recepients) utan även bara det som finns i mailhuvudet. Eller som man har ringt. Osv, osv. Och sedan dyker dom upp i Contacts.

Så: ja, det är något automatiskt som sker lite väl lättvindligt för att merparten ska tycka att det är en önskad funktion...

Låter som ett Office problem, när jag hade Office sviten på en av mina bärbara MBP så blev det också underligheter med kontakter vill jag minnas... men det var ju typ 8-10 år sen...

Har inga som helst problem med detta.
Sparar alla kontakter i iCloud, inget lokalt.
Använder inte Outlook eller Exchange.

/FWIW

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-02-25 08:09

Ok, efter kontakt med Apple och mycket wodoo (ta bort kontakter från både telefonen och iCloud, ta bort iCloud från telefonen och installera den igen, ominstallation av Outlook appen, telefonomstart) verkar allt fungera som det ska.

Vet alltså fortfarande inte vad som orsakade det men det funkar för tillfället.

1
Bevaka tråden