Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Microsoft har lanserat sin nya Office-app på iPad

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Microsoft lanserade igår sin nya Office-app till iPad och den ser ut att vara ett trevligt lyft för alla som använder Office-programmen.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2021-02-17 15:07

Men är det verkligen en (1) enda stor app? Det skulle ju göra att det blir en monolit som är mycket stor och drar på sig en massa minnesbehov i onödan. Är det inte bara en språngbräda (launcher) som kickar igång respektive program när man vill köra exvis Excel?
En skärmdump inne från Excel 2.46 (alltså senaste) visar just på att Microsoft fortfarande ger möjlighet att ladda ned varje program för sig.

Vad är det som jag missar?

PS. Kan alltså lägga till att jag har Office 365 via mitt jobb om det påverkar.

Ursprungligen av frazze:

Men är det verkligen en (1) enda stor app? Det skulle ju göra att det blir en monolit som är mycket stor och drar på sig en massa minnesbehov i onödan. Är det inte bara en språngbräda (launcher) som kickar igång respektive program när man vill köra exvis Excel?
En skärmdump inne från Excel 2.46 (alltså senaste) visar just på att Microsoft fortfarande ger möjlighet att ladda ned varje program för sig.
Vad är det som jag missar?

PS. Kan alltså lägga till att jag har Office 365 via mitt jobb om det påverkar.

Yes! Om du trycker på Hem-ikonen och sen plusset längst ned till höger så kan du skapa Word, Excel och PP direkt där

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2021-02-17 21:25

Intressant...

Word: 253,3MB
Excel: 252,9MB
PowerPoint: 240,8MB
Totalt: 747MB

Office: 345,8MB

Skillnad: 401,2MB

Slutledning: Det finns tillsammans drygt 400MB redundant programkod som är duplicerad i form av inlänkade bibliotek och ramverk i Work, Excel och Powerpoint. Eller har Microsoft gjort samma tavla som Office för macOS? Där ligger nämligen ca 490MB duplicerade typsnitt i varje programmapp för att MS inte använder sig av plattformens stöd... (jag återkom visst aldrig... sorry!)

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2021-02-17 21:30
Ursprungligen av Marcus Attefors:

Yes! Om du trycker på Hem-ikonen och sen plusset längst ned till höger så kan du skapa Word, Excel och PP direkt där

Ja, det fungerar ju precis som du säger. Härligt! Och mycket märkligt då Office-binären är så mycket mindre än dom tre tillsammans... Men ändå ger precis samma funktionalitet.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2021-03-15 09:25

Efter ytterligare lite användning av nya Office-appen för iPad märker jag detta: den klarar bara av ett dokument i taget. Oavsett om du öppnar ett likadant eller ett av dom andra Office-formaten (word, excel, powerpoint) så stängs det nuvarande. Med tre separata appar kan man i iallafall ha tre olika (word, excel, powerpoint) dokument öppna samtidigt.

1
Bevaka tråden