Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya rapporter om dystra försäljningssiffror för iPhone 12 Mini

Tråden skapades och har fått 70 svar. Det senaste inlägget skrevs .

iPhone 12 Mini har hyllats för att den ska fylla upp efterfrågan på marknaden om en mindre premiumtelefon. Den efterfrågan verkar vara mindre än många kunde gissa.

Läs hela artikeln här

Storleken på Mini är perfekt. Äntligen kan jag hantera telefonen med enhandsfattning igen. Nu när jag vant mig med Minin fattar jag inte hur jag kunde gå runt med en halv iPad i fickan. Min jobb-XR känns verkligen klumpig när jag behöver använda den.

Ursprungligen av Sir N.:

Storleken på Mini är perfekt. Äntligen kan jag hantera telefonen med enhandsfattning igen. Nu när jag vant mig med Minin fattar jag inte hur jag kunde gå runt med en halv iPad i fickan. Min jobb-XR känns verkligen klumpig när jag behöver använda den.

Kan bara hålla med, sjukt nöjd med allt, förlåter till och med batteritiden!

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2021-02-10 08:47

För mig är inte det så konstigt med låga försäljningssiffror på en liten iPhone. iPhone är idag inte en telefon i första hand utan ett mediacenter. Då vill man ha en stor skärm.
De som bara vill ha en telefon vill förmodligen inte heller betala för det andra.

Jag har längtat efter en mindre telefon sen länge. Det gick till och med så långt att jag köpte en Samsung S10E!

Ur mitt perspektiv tänker jag mig att många skulle uppskatta den smidiga formfaktorn och när man behöver en större skärm så sliter man fram en iPad. Man hade fel alltså. Igen.

  • Medlem
  • 2021-02-10 11:02
Ursprungligen av MatsOlov:

För mig är inte det så konstigt med låga försäljningssiffror på en liten iPhone. iPhone är idag inte en telefon i första hand utan ett mediacenter. Då vill man ha en stor skärm.
De som bara vill ha en telefon vill förmodligen inte heller betala för det andra.

Din analys tror jag är helt korrekt. Med Mini tvingas de just betala också ”för det andra”, vilket inte är tilltalande.

Ursprungligen av MatsOlov:

För mig är inte det så konstigt med låga försäljningssiffror på en liten iPhone. iPhone är idag inte en telefon i första hand utan ett mediacenter. Då vill man ha en stor skärm.
De som bara vill ha en telefon vill förmodligen inte heller betala för det andra.

Ett mediacenter och kompakt, smidig, kompetent iPhone står inte i motsatsförhållande till varann. De som "bara vill ha en telefon" för en billig peng går nog på Android-spåret, en begagnad iPhone-vadsomhelst eller möjligtvis en iPhone SE istället.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2021-02-10 13:20

Jag skulle tro att det fanns en smal gissning om att det kunde vara så att marknaden också ville ha en liten telefon så de skapade denna. Nu har marknaden svarat och jag betvivlar att vi kommer se någon fortsättning på Minin, ett experiment helt enkelt...om de nu inte helt fasar ut SE från produktlinjen.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2021-02-10 14:39

Nej marknaden har inte hunnit svara på minin än, alla byter inte varje år, det går inte att döma ut en sådan här på bara ett år och den är inte ens ett halvår gammal. Många har gått och väntat och till slut köpt annat, nu tar det minst 2-3 år innan det är dags igen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2021-02-10 15:34
Ursprungligen av Gäddnos:

Nej marknaden har inte hunnit svara på minin än, alla byter inte varje år, det går inte att döma ut en sådan här på bara ett år och den är inte ens ett halvår gammal. Många har gått och väntat och till slut köpt annat, nu tar det minst 2-3 år innan det är dags igen.

Många har gått och väntat på denna? Vad baserar du det på? För övrigt har du givetvis rätt i att alla inte köper nytt varje år men däremot är kundbasen så väldigt stor att hade marknaden önskar se mer av denna telefonen så hade vi nog sett andra siffror även nu.
Jag tror inte vi kommer se en uppdaterad modell av iPhone Mini så som det ser ut, men det kan givetvis visa sig att Apple beslutar sig för annat.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2021-02-10 15:54
Ursprungligen av Sir N.:

Ett mediacenter och kompakt, smidig, kompetent iPhone står inte i motsatsförhållande till varann. De som "bara vill ha en telefon" för en billig peng går nog på Android-spåret, en begagnad iPhone-vadsomhelst eller möjligtvis en iPhone SE istället.

För dig kanske det är så. Men jag kan mycket väl tänka mig att de flesta som är aktiva i det andra, inte att ringa, utan i sociala medier, filma, fota, streama osv. väljer en iPhone med större skärm, och de som "bara" vill ringa köper något enklare/billigare, inte en liten iPhone.

Senast redigerat 2021-02-11 11:30
  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2021-02-10 16:39
Ursprungligen av zinned:

hade marknaden önskar se mer av denna telefonen så hade vi nog sett andra siffror även nu.

Att Reuters skriver en rapport säger ingenting, bara Apple vet siffror än så länge.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2021-02-10 16:48
Ursprungligen av Gäddnos:

Att Reuters skriver en rapport säger ingenting, bara Apple vet siffror än så länge.

Det finns ju ingen anledning att misstänka att siffrorna skulle vara monumentalt motsatta heller, eller? Det är ju som det står i artikeln, en hel del rykten. Dock finns det ju en uppsjö av analyser som kommer fram till samma slutsats.

https://arstechnica.com/gadgets/2021/02/the-i...

Så mitt tips - don't hold your breath

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2021-02-10 17:13

Arstechnica har samma källa som Reuters så den bekräftar inget.

Jag tror på det om Gurman eller Prosser skriver det. Eller kanske till och med Gruber.

Senast redigerat 2021-02-10 17:44
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-02-10 20:25
Ursprungligen av Gäddnos:

Nej marknaden har inte hunnit svara på minin än, alla byter inte varje år, det går inte att döma ut en sådan här på bara ett år och den är inte ens ett halvår gammal. Många har gått och väntat och till slut köpt annat, nu tar det minst 2-3 år innan det är dags igen.

Jag tror att det är samma målgrupp som köper SE som också är intresserade av Mini. Och Mini blir förmodligen nya SE om något år när man kan dumpa instegspriset på Mini.

I det här fallet släpptes ju SE ca ett halvår före Mini. Och de som väntat på en uppgradering och köpt då, kommer inte köpa nytt på några år.

Mini är också perfekt telefon för barnen, speciellt om 2-3 år, när de sänkt dagens modell med en tusenlapp per år och kan sälja den för 6000 kr.

Jag tror starkt på att mini har en framtid. Att den säljer dåligt jämfört med vanliga 12:an säger egentligen ingenting. Speciellt när Cook försöker sitt bästa för att sälja olika prenumerationstjänsten. Minin borde generera goda intäkter ändå (gissning: förmodligen mer än apples alla stationära datorer tillsammans, och där är det ingen som förväntar sig att de ryker).

De kan ju inte sälja gamla 6:an i olika förpackningar hur länge som helst.

Klart att andelen är liten...

De behöll ju alla gamla modeller och sänkte priset på dem och lanserade 12 Mini till ett vansinnigt högt pris.

Efter en lite pris justering och lite utrensning av gamla modeller till nästa år så kommer den toppa mellanklass listorna igen.

Den blir kvar fast billigare nästa år.

Jag älskar min dock!

Bästa telefonen sedan 5S. Fast nu med skärm som täcker hela framsidan nästan.

Vad mer kan man önska?!

Tack Apple!

Finns så många variabler som kan påverka.

1: iPhone SE2 kom ut före 12 serien och många som gillar kompakta mobiler har antagligen redan införskaffat den. På mitt jobb går den att få som arbetsmobil också.
Ingen av Apples 12 modeller går att välja i utbudet ännu på min arbetsplats.

2: iPhone 12 Mini kom senare än de andra 12 modellerna så den missade den initiala försäljnings hypen.

3: Corona pandemin kan ha haft en effekt, reser man inte och är mycket hemma så kanske man tenderar att välja en större mobil. Är man mycket i farten däremot är det skönt med en liten enhet. Stora ”phablets” kan kännas som en tegelsten som knappt ryms i jackfickan.

Jag tror den finns en nisch för mindre mobiler oavsett. Apple fyller ett behov som ingen av Android tillverkarna kan tillhandahålla för närvarande.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2021-02-11 08:37
Ursprungligen av Gäddnos:

Arstechnica har samma källa som Reuters så den bekräftar inget.

Singularis? Det nämns fyra helt olika firmor som har kommit fram till samma slutsats.

Counterpoint Research
onsumer Intelligence Research Partners (CIRP)
Wave7 Research
Flurry Analytics

För övrigt säger detta inget om ifall den kommer finnas kvar eller ej, det säger endast att den säljer otroligt lite och sannolikt är en nischprodukt. Personligen tror jag inte den kommer finnas kvar utan som bäst, som jag nämnde tidigare, ersätta SE om de dumpar priset på den.

Jag tror egentligen ingenting så här kort efteråt lanseringen. När iPhone X kom florerade så många artiklar och Youtube videos om att den sålde så dåligt. Men det visade sig senare inte stämma riktigt.

Vanligt folk brukar uppgradera efter runt 2 eller 3 år så deras köp ser inte ut som en technörd som vill ha det senaste på en gång. Så därför tror jag iPhone 12 Mini får bedömas på lite längre sikt.
Men om det trots allt inte blir nån mer kompakt från Apple i framtiden, ja då skulle troligen mitt nästa köp bli en Sony Xperia 5 Mark III (eller vad de nu kommer att kallas) eller något liknande.

Visserligen inte lika liten men inte orimligt stor för mina behov heller.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2021-02-11 09:55
Ursprungligen av johnh3:

Vanligt folk brukar uppgradera efter runt 2 eller 3 år så deras köp ser inte ut som en technörd som vill ha det senaste på en gång.

Det kan absolut vara så men det är ju inte så att hela målgruppen uppdaterar samtidigt, och då skulle ha gjort detta precis innan Minin lanserades, utan jag skulle tro att det i mångt och mycket ser ganska likadant ut varje år vad det gäller hur många som köper ny telefon. Därmed finns samma möjligheter till försäljning varje år, inte att det skulle vara annorlunda just nu innan Minin lanserades.

Anywho, vi får se hur Apple gör framöver.

Ursprungligen av zinned:

Det kan absolut vara så men det är ju inte så att hela målgruppen uppdaterar samtidigt, och då skulle ha gjort detta precis innan Minin lanserades, utan jag skulle tro att det i mångt och mycket ser ganska likadant ut varje år vad det gäller hur många som köper ny telefon. Därmed finns samma möjligheter till försäljning varje år, inte att det skulle vara annorlunda just nu innan Minin lanserades.

Anywho, vi får se hur Apple gör framöver.

Så är det. iPhone 12 Mini får väl mest kritik för batteritiden. Så om det blir en uppföljare så hoppas jag de tar tag i det.
Skulle inte ha något emot en något tjockare mobil men i övrigt samma mått.

Skulle vara kul med en undersökning.

Hur många av oss skaffade en 12 mini?

Kan inte någon lägga upp en sådan som vet hur man gör.

Ryktas om att det blir en iPhone Mini 13 trots allt:
https://www.imore.com/iphone-13-mini-still-pl...

Men troligen ingen uppgraderad SE modell. Vilket känns logiskt.

GSM Arena gjorde en undersökning:
https://www.gsmarena.com/weekly_poll_results_...

Fast vad sen den stora allmänheten köper är en annan sak.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2021-02-15 09:37
Ursprungligen av johnh3:

GSM Arena gjorde en undersökning:
https://www.gsmarena.com/weekly_poll_results_...

Fast vad sen den stora allmänheten köper är en annan sak.

Oerhört konstig omröstning. De säger att den säljer dåligt, ergo de säger att inte många vill ha den. Sedan gäller frågorna vilka mått som skulle vara perfekta på en Mini, vilket är något helt annat.

@john3, denna undersökningen berättar absolut ingenting om vad ett gäng omröstningsdeltagare tycker om iPhone Mini.

Ursprungligen av zinned:

Oerhört konstig omröstning. De säger att den säljer dåligt, ergo de säger att inte många vill ha den. Sedan gäller frågorna vilka mått som skulle vara perfekta på en Mini, vilket är något helt annat.

@john3, denna undersökningen berättar absolut ingenting om vad ett gäng omröstningsdeltagare tycker om iPhone Mini.

Ja det kanske inte finns nån riktig undersökning. Men oavsett så tror jag man får vänta nåt kvartal kanske innan man får en mer definitiv bild om försäljningen.

Senast redigerat 2021-02-15 19:36
  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2021-02-20 00:23
Ursprungligen av MatsOlov:

För mig är inte det så konstigt med låga försäljningssiffror på en liten iPhone. iPhone är idag inte en telefon i första hand utan ett mediacenter. Då vill man ha en stor skärm.
De som bara vill ha en telefon vill förmodligen inte heller betala för det andra.

iPad Mini eller iPad Air? Klart bättre mediaenheter!

Hade jag bara haft en mobiltelefon som den enda mediaenheten så hade det troligen inte blivit en iPhone 12 Mini förstås. Då troligen den större iPhone 12 istället. Men i och med att jag har både dator och en 10" tums iPad, så är behovet av en stor telefon inte så stort.

Phone Arena hade en fråga om ämnet:
https://www.phonearena.com/news/Should-Apple-...

Lite mer konkret statistik 12 Mini är i bestseller listan på Amazon Tyskland:
https://www.amazon.de/gp/bestsellers/ce-de/34...

Så jag tror många har dömt ut den som ett misslyckande för tidigt.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2021-03-01 13:02

En till negativ rapport om iPhone. 12 Mini ligger bara på 10:e plats.

"Interestingly, the iPhone 12 Mini shipped more than the iPhone 12 Pro although numerous reports stated poor sales. The latter phone is not even included in Omdia’a top 10 chart."

https://www.gizmochina.com/2021/02/25/most-sh...

Bevaka tråden