Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Filer som ska ligga på iCloud tar upp plats på dator - varför?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Falkenberg
  • 2021-02-02 17:51

När jag sparade videofiler i QuickTime player så blev min dator plötligt full och mailprogrammet har inte fungerat sedan dess.

Jag har rensat lite men har bara 2 GB ledigt på datorn, men 144 GB på iCloud Drive. Trots att jag har bockat för alla alternativ under iCloud Drive, (bl.a. quick time player) tar alltså dessa filer ändå upp plats på datorn, undrar om det är någon inställning jag har missat?

Kan de ligga på båda ställen samtidigt?

Senast redigerat 2021-02-02 18:04

Låter som att de även sparas på din dator. Kolla inställningarna för icloud.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2021-02-02 21:43

iCloud är tyvärr inte en cloud-tjänst som Dropbox utan allt du har i iCloud synkas också ner till din dator där du är inloggade med samma konto.

Jag tror inte det går att komma runt detta.

Jo, du ska ha optimerad lagring ikryssad. Då lagras bara filerna online och laddas ner till datorn när du behöver dem. Du ser dock alltid filerna på datorn men de har en liten iCloud-symbol efter sig.

https://support.apple.com/sv-se/guide/system-information/sysp4ee93ca4/mac

Som Einarsson säger. Det kan dock ta tid för systemet att optimera om detta, så det är värt att göra en omstart efter ikryssning, och sedan låta datorn stå och tugga en dag eller så...

  • Medlem
  • Falkenberg
  • 2021-02-03 10:47
Ursprungligen av carlsson:

Som Einarsson säger. Det kan dock ta tid för systemet att optimera om detta, så det är värt att göra en omstart efter ikryssning, och sedan låta datorn stå och tugga en dag eller så...

Menar du optimera lagring genom att ta bort filmer och TV-program från Macen, för den har jag aldrig bockat i. & dessa filer kommer säkert att ligga kvar på iCloud då?

  • Medlem
  • Falkenberg
  • 2021-02-03 11:09
Ursprungligen av carlsson:

Som Einarsson säger. Det kan dock ta tid för systemet att optimera om detta, så det är värt att göra en omstart efter ikryssning, och sedan låta datorn stå och tugga en dag eller så...

Nu såg jag optimera lagring under iCloud, det märkliga är att den har varit ibockad hela tiden och det ligger ändå 30 GB dokument på datorn. Så konstigt att det inte fungerar!?!

1
Bevaka tråden