Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilket OS kör ni på en 128GB Mac?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

So ofrivillig IT-ansvarig för min mor blev jag ombedd att "fixa hennes mail" som har slutat fungera. Efter en snabb analys konstaterade jag att hon inte uppdaterat sitt OS sedan MacOS 10.11 El Capitan, och tänkte att jag lika gärna kunde börja där. Datorn klarar Big Sur (MacBook Air 2013). Dock märkte jag fort att Big Sur tar en j*vla massa plats på hårddisken och den är full med saker som helst inte ska raderas.

Däremot så konstaterade jag att de flesta OS mellan El Capitan och Big Sur kommer att kräva mer plats på hårddisken om jag fattat saken rätt. Vilket OS kör ni på er 128GB-Mac? Är det nåt som är snålare än nåt annat? Var det nåt OS som ni märkte svalde en massa utrymme på hårddisken?

(För egen del kan jag bara konstatera att jag ska fortsätta med att inte snåla på hårddiskutrymmet när jag köper datorer)

  • Medlem
  • 2021-01-20 10:42

Köp en extern SSD att ha som lagringsmedia. Släpar man runt på datorn och inte vill bära på en hårddisk så finns det speciella SD-kort avsedda för Air som inte sticker ut.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2021-01-20 13:46

Eller ännu bättre, hjälp in henne i molnet. Kasta pengar på problemet så att säga. Moln≠backup, men det skyddar mot stulen/trasig dator.

Jag köpte en extern USB-disk till min egna mor som hon skulle kunna ha som TimeMachinebackup. Tror du den förblev inkopplad? Nej.
Samma sak med den externa USB-disken som hon skulle kunna lagra filer på.

Ursprungligen av Dalle:

Köp en extern SSD att ha som lagringsmedia. Släpar man runt på datorn och inte vill bära på en hårddisk så finns det speciella SD-kort avsedda för Air som inte sticker ut.

SD-kort har jag fasen inte ens tänkt på, det är ju faktiskt en riktigt smart lösning? Bara att ösa över typ iTunes-bibliotek på den så har man ju plats för Big sur

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-01-20 17:59

Lustigt, hjälpte en kollega med just detta problem igår. Han hade 25 MB ledigt på hårddisken när jag skulle "fixa den"...

Backup av hela maskinen, omformatering och ren installation av Big Sur. Efter uppstart kommer ju Flyttassistenten och då hade jag förberett backupen på följande sätt:
- Tagit bort Big Sur-installation (ca 12 GB)
- Tagit bort gamla programvaror (iPhoto, iTunes, etc etc), ca 10 GB
- Tagit bort det gamla iPhoto-biblioteket (hade ju ersatts av Bilder), ca 10 GB till
- Tagit bort Diverse Cachefiler, Hämtade filer och bös.

Han fick tillbaka en fräsch maskin i morse med 57 GB ledigt!

Men oavsett; Ta minst en backup på hela datorn innan du formaterar om den – Man vet aldrig vad man behöver sen. Och att köra Flyttassistenten sparar dig många timmars manuellt arbete!

Lycka till!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-01-20 22:09

Ofta kan uppstart i felsäkert läge radera många cache-filer.
https://support.apple.com/sv-se/guide/mac-hel...

1
Bevaka tråden