Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför mäts inte sträcka under längdskidåkning?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I apples egna träningsapp finns längdskidåkning med, men den kan inte mäta sträcka. Någon som har ett bra svar på varför?
Det borde ju vara lika enkelt som löpning, med undantag för att fortsätta registrera, även om handleden är still ett tag (utför backe). Jag har provat löpning, men sträckan blir inte rätt, vet ej varför.

Det finns dessutom en tredjepartsapp som kan analysera rörelserna mkt noggrant. Borde inte Apple själva klara av att använda GPS och ett par rörelser, ex repetition på stakning, i träningsappen?

Under tiden som vinterfolket väntar på det, finns det någon som kan tipsa om en bra app för längdskidåkning?
Jag hittade en bra iaf, men som motionär vill jag inte betala 139kr/ månaden alternativt ~600kr/halvår med 2500 olika fräcka rörelseanalyser. En simpel app med sträcka/tid och möjligtvis några extra analyser för en mindre kostnad?

Senast redigerat 2021-01-15 11:57
  • Medlem
  • 2021-01-15 12:46

Har du kollat på de vanligaste, typ Strava, Runkeeper eller Endomondo? Tycker de borde ha det... men jag gissar bara

Ingen av de apparna kom upp vid sökning, vilket är lite konstigt.
Dock provar jag Strava just nu, som har Nordic Ski. Funkar klockrent. Loggar puls och avstånd, dessutom har någon annan lagt in en viss slinga som appen mäter specifikt för sig vilket gör att man kan skida som normalt, men ge lite extra på den biten för att sen i efterhand se om man slått sitt rekord. Rekommenderar. Den funkar alltså på just Apple Watch, jag har aldrig med telefonen.
Gratis men man kan även betala för fler funktioner!

Skitracks löser det Apple struntat i

Ursprungligen av JacksomvillmosaminMAC:

I apples egna träningsapp finns längdskidåkning med, men den kan inte mäta sträcka. Någon som har ett bra svar på varför?
Det borde ju vara lika enkelt som löpning, med undantag för att fortsätta registrera, även om handleden är still ett tag (utför backe). Jag har provat löpning, men sträckan blir inte rätt, vet ej varför.

Det finns dessutom en tredjepartsapp som kan analysera rörelserna mkt noggrant. Borde inte Apple själva klara av att använda GPS och ett par rörelser, ex repetition på stakning, i träningsappen?

Under tiden som vinterfolket väntar på det, finns det någon som kan tipsa om en bra app för längdskidåkning?
Jag hittade en bra iaf, men som motionär vill jag inte betala 139kr/ månaden alternativt ~600kr/halvår med 2500 olika fräcka rörelseanalyser. En simpel app med sträcka/tid och möjligtvis några extra analyser för en mindre kostnad?

Appen Skitracks som finns i App Store för 12 kr funkar utmärkt. Har companionapp till Apple Watch och visar åkt sträcka och tid i Apple Watch och en massa andra data i Iphoneappen (karta, banprofil, genomsnitts-, topphastighet, värsta lutning etc). Synkar med Träningsringen i Apple Watch och gör allt Apple borde ha fixat när man lade till Längdskidåkning som valbart alternativ i Apple Watch.

Det man hittills åstadkommit i Apple Watch för dem som vill mäta längdskidåkning är lite som att locka med en simbassäng som visar sig vara tio centimeter djup. Trist!

1
Bevaka tråden