Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa ny Macbook Air (M1) VGA fråga?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Funderar på att köpa en ny Air.
Har en fristående skärm som jag ibland vill använda. Den funkar bara via VGA. Något knas med HDMI.
Inga problem att koppla upp en Air - 15 via mini display till VGA adapter.

Är det någon som provat de nya M1- Maskinerna mot en VGA-skärm med Apples USB C VGA Adapter ?

Rent spontant kan jag inte se att det inte skulle fungera. Apple själva säger dessutom att adaptern är kompatibel med en M1 Air: https://www.apple.com/se/shop/product/MJ1L2ZM...

Jo, jag har sett det. men man blir lite osäker på om det bara är "spegling" av Air:ens skärm eller om man kan utöka skrivbordet (två olika skrivbord) vilket funkar på äldre Macbook Air.

Så här står det på info om adaptern "Med USB-C VGA Multiport-adaptern kan du spegla skärmen på din Mac till en vga-kompatibel tv eller skärm i upp till 1080p HD."

Med en M1 Air/MBP kan du bara koppla in en extra skärm (inte fler än en). Apple själva skriver dock inget om begränsningar till endast spegling. Tvärtom. https://support.apple.com/sv-se/HT202351

Citat:

Om du använder en Mac med Apple-chip kan du ansluta en extern skärm till din Mac med en av Thunderbolt-/usb 4-portarna. Dockor ökar inte antalet skärmar som du kan ansluta som utökat skrivbord.

Citat:

Anslut skärmen till ström och sedan till din Mac. Kontrollera portarna på din Mac och ta reda på om du behöver en adapter.

VGA står omnämnt bland möjliga adaptrar.

Citat:

När du har anslutit din skärm kan du välja att utöka skrivbordet eller spegla dina skärmar.

Så det bör inte vara några problem.

Annars är det ju bara att köpa/få valfri begagnad skärm med hdmi. Myrorna etc brukar ju alltid ha ett gäng 4:3-skärmar ståendes på någon hylla.

1
Bevaka tråden