Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Intel visar upp tolfte generations processorer - försöker utmana M1

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Intel fortsätter att försöka utveckla nya strategier för att utmana framfarten av ARM i datorvärlden. Genom att kopiera dess teknik kanske de har något som kan utmana Apples kommande chip.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-01-13 08:49

Det ska bli mycket intressant att se hur mycket snack eller hur mycket verkstad det är. Finns en risk att de kommer snacka ihjäl sig. Men jag hoppas det är verkstad bakom orden, då kan en guldålder ligga framför oss. Den konkurrens som då skulle uppstå skulle kunna innebära jättekliv de närmsta åren vilket M1 visat.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2021-01-13 10:42

Detta är en desktop-cpu som drar mycket ström, den kommer inte gå att använda i en laptop. Ingen konkurrent till Apples M1 än så länge.

Ursprungligen av Gäddnos:

Detta är en desktop-cpu som drar mycket ström, den kommer inte gå att använda i en laptop. Ingen konkurrent till Apples M1 än så länge.

Citat:

Intel has stated that these are laptop and desktop CPUs and that consumers should expect to get their hands on them in the second half of this year.

Men den lär dra mer ström än M1. ?

Ja de kämpar. AMD med mycket mindre resurser än Intel är nere på 7 nanometers chipp:
https://www.cnbc.com/2020/01/06/amd-launches-...

Så nog har Intel en uppförsbacke.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-01-15 05:41
Ursprungligen av xms67:

Det ska bli mycket intressant att se hur mycket snack eller hur mycket verkstad det är. Finns en risk att de kommer snacka ihjäl sig. Men jag hoppas det är verkstad bakom orden, då kan en guldålder ligga framför oss. Den konkurrens som då skulle uppstå skulle kunna innebära jättekliv de närmsta åren vilket M1 visat.

Tycker det är väldigt spännande att M1 landat så rätt och verkar så bra (ej provat själv).

Hoppas dock inte på nytt processor-race som på 90-talet där datorn var gammal efter uppackningen. Tycker personligen att det varit rätt skönt att kunna använda gamla datorer länge, speciellt om man inte spelar eller redigerar video osv. Min MBA 2013 tuffar förhoppningsvis på lagom till M3 ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-01-15 08:56
Ursprungligen av ibish:

Tycker det är väldigt spännande att M1 landat så rätt och verkar så bra (ej provat själv).

Hoppas dock inte på nytt processor-race som på 90-talet där datorn var gammal efter uppackningen. Tycker personligen att det varit rätt skönt att kunna använda gamla datorer länge, speciellt om man inte spelar eller redigerar video osv. Min MBA 2013 tuffar förhoppningsvis på lagom till M3 ?

Väldigt spännande med M1. Men jag tror tyvärr det vore ganska tråkigt om utvecklingstakten inte tar ett steg uppåt i hastighet. Den tid du tänker på var ju fantastisk, det var ju genombrottet för det digitala samhället. Hoppas vi nu står inför ett nytt stort steg, eller fler, de kommande 5 åren.

Ursprungligen av ibish:

Tycker personligen att det varit rätt skönt att kunna använda gamla datorer länge, speciellt om man inte spelar eller redigerar video osv.

Din dator slutar väl inte funka automatiskt bara för att det kommer en som är bättre?

Fast det är ju tack vare frånvaron av förbättringar som jag inte varit sugen på att uppgradera sedan 2014. (och även tangentbordet då).

Det har ändå gått bra för Intel:
https://www.thurrott.com/hardware/246512/stro...

Med Corona pandemin så säljer datorerna bra igen pga att många jobbar hemma m.m..

De får en ny VD också:
https://www.thurrott.com/hardware/246254/new-...

Men den här tillfälliga boosten i datorförsäljningen lär väl inte bli så långvarig. Blir intressant vad som händer sen.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2021-01-22 10:34
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Din dator slutar väl inte funka automatiskt bara för att det kommer en som är bättre?

Fast det är ju tack vare frånvaron av förbättringar som jag inte varit sugen på att uppgradera sedan 2014. (och även tangentbordet då).

Problemet var då att programvarorna/spel som kom inte stöddes av de äldre maskinerna, så ville man hänga med i programmen så behövde man hänga med i hårdvara.

1
Bevaka tråden