Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gammal Mac för musikinspelning

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej. Jag försöker hjälpa en vän med att sätta upp en liten "studio" för enkel inspelning av musik hemma. Enklast möjliga är det tänkt, och då undrar vi lite om vad som egentligen krävs när det handlar om hårdvara. Tanken är att köpa en begagnad Mac och köra Garageband, men hur gammal kan den få vara och ändå räcka till?

Ursprungligen av RosaParks:

Hej. Jag försöker hjälpa en vän med att sätta upp en liten "studio" för enkel inspelning av musik hemma. Enklast möjliga är det tänkt, och då undrar vi lite om vad som egentligen krävs när det handlar om hårdvara. Tanken är att köpa en begagnad Mac och köra Garageband, men hur gammal kan den få vara och ändå räcka till?

Förmodligen vill man väl hålla sig på en mac som kan köra senaste operativ så att man får tillgång till uppdaterade versioner. Jag körde länge på en iMac från 2011 utan problem men uppdaterade den härom året till en ny. Det som kan spela roll är väl att det mesta funkar ju bättre om man har en snabb hårddisk, men återigen funkade det bra med min iMac som hade en 5400 rpm snurrdisk i sig...

Ursprungligen av HåkanE:

Förmodligen vill man väl hålla sig på en mac som kan köra senaste operativ så att man får tillgång till uppdaterade versioner. Jag körde länge på en iMac från 2011 utan problem men uppdaterade den härom året till en ny. Det som kan spela roll är väl att det mesta funkar ju bättre om man har en snabb hårddisk, men återigen funkade det bra med min iMac som hade en 5400 rpm snurrdisk i sig...

Lågt inköpspris är just i det här fallet en ganska viktig faktor... Förstår jag dig rätt att du har spelat in musik utan större problem med en iMac från 2011? Att det blir bättre ju nyare och dyrare det är vet vi

Ursprungligen av RosaParks:

Lågt inköpspris är just i det här fallet en ganska viktig faktor... Förstår jag dig rätt att du har spelat in musik utan större problem med en iMac från 2011? Att det blir bättre ju nyare och dyrare det är vet vi

Japp, jag använde den macen tills 2019 då jag köpte en ersättare. Och det var egentligen mest för att jag ville ha en, inte för att jag behövde. Jag bytte dock bort GB mot Logic ganska tidigt, mest för att GB inte kan hantera tempo & signaturbyten i låten. Mina musikprojekt är väl inte superkomplicerade, typ trumspår, ett par basspår, 10-15 gitarrspår samt några sångspår. Lite allmänna effekter på det.
Jag håller nog inte med att det blir bättre ju nyare mac man har. Det låter helt enkelt likadant oavsett. Man kan dock köra fler spår samtidigt med mer kräm i datorn, men å andra sidan fryser man lätt spår som man inte jobbar på.
Den stora skärmen på den nya macen var dock ett rejält lyft! HD -> 5K gjorde att man ser mer av projektet samtidigt.

1
Bevaka tråden