Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Råd önskas om fallerande MBP 2015

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har en MBP 2015 som legat i garderoben i snart 2 år. Orsaken var okänt fel på den. Reparation för dyrt (utan konstaterat fel) men hann köpa ett OEM batteri då det gamla var svullet.
Prövade starta med nya batteriet men felet som datorn har, den går väldigt långsamt(!) kvarstår. Gissar att hårddisken eller något med processorn fallerat?

Någon som vill serva datorn DIY? ?

Senast redigerat 2021-01-12 10:20
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2021-01-11 14:01

Ofta är det hårddisken som har läsproblem. Har du ingen extern att bota på för att se om det blir skillnad?
Att byta till en SSD gör att datorn upplevs som ny!

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2021-01-11 14:15

Som @kenjon säger, antagligen disken eller möjligen diskkabeln.
Vad är det för modell, 13” ej retina?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2021-01-11 14:36

En CPU har endast två lägen hel eller trasig. Med största sannolikhet disken.

Tror det är early 2015 (retina 15”) med intern solded ssd. Kabeln låter ju inte så dyrt? Men som ni säger får pröva extern boot ?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2021-01-12 00:06

Om det är en retina så har den en SSD och ingen kabel som kan vara trasig.

Ursprungligen av mattiL:

Om det är en retina så har den en SSD och ingen kabel som kan vara trasig.

Tack för infon! Ok då kvarstår frågan. Vad felet kan vara. Återkommer efter externt test ☕️

Det kan vara batteriet som orsakar att datorn går långsamt. Om batteriet är trasigt och du bara kan köra med strömsladd så går CPU:n ner i nåt slags strömsparläge och det är som någon hällt sirap i maskinen. Hade det på min MBP (2011 tror jag det var). Efter batteribyte var den pigg och glad igen.

Ursprungligen av Sir N.:

Det kan vara batteriet som orsakar att datorn går långsamt. Om batteriet är trasigt och du bara kan köra med strömsladd så går CPU:n ner i nåt slags strömsparläge och det är som någon hällt sirap i maskinen. Hade det på min MBP (2011 tror jag det var). Efter batteribyte var den pigg och glad igen.

Japp. Precis samma för mig med precis samma masklin. Funkade bra ett tag att köra med allt sämre batteri (klickade bort alla notiser), men till slut gick den in i kaklet och blev som sirap.

(Och ett nytt batteri som legat oanvänt i flera år kan mycket väl ha gått hädan.)

Ursprungligen av johan_tanying:

Japp. Precis samma för mig med precis samma masklin. Funkade bra ett tag att köra med allt sämre batteri (klickade bort alla notiser), men till slut gick den in i kaklet och blev som sirap.

(Och ett nytt batteri som legat oanvänt i flera år kan mycket väl ha gått hädan.)

Prövade såklart med nytt när det var nyköpt men det var segt ändå. Har installerat Mojave på extern nu så snart test ?

Installerade Mojave precis med nytt batteri. Fortfarande väldigt seg. Prövade också nollställa SMC till fabrik utan någon skillnad.

Senast redigerat 2021-01-17 00:37

Läst lite om SSD som möjlig startskiva. Vad tror ni om en Samsung T7? Skulle hastigheten möjligen motsvara en inter SSD på macen?

Tack!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-01-17 07:58
Ursprungligen av D_Odell:

Läst lite om SSD som möjlig startskiva. Vad tror ni om en Samsung T7? Skulle hastigheten möjligen motsvara en inter SSD på macen?

Tack!

Den interna SSD:n är på pappret betydligt snabbare, men ur praktisk synvinkel så är svaret ändå ja - det går snabbt att starta en mac från en extern SSD-disk via USB 3.

Om inte annat är det ju väldigt bra steg i felsökningen för att utesluta eller bekräfta fel på den interna SSD:n.

Ursprungligen av IngoX:

Den interna SSD:n är på pappret betydligt snabbare, men ur praktisk synvinkel så är svaret ändå ja - det går snabbt att starta en mac från en extern SSD-disk via USB 3.

Om inte annat är det ju väldigt bra steg i felsökningen för att utesluta eller bekräfta fel på den interna SSD:n.

Nej är svaret på hdd. Körde boot med en T5 och Mojave. Men kommer inte ens in i operativsystemet. Fläktarna går väldigt tyst men är och andra sidan ingen belastning. Har dock kört med öppen lucka då gamla batterier svullnat å saknar mejsel. Har öppet/stängt lock någon betydelse för datorns prestanda?

Vad menar du med OEM batteri? Det kan inte vara så att det inte identifieras på samma sätt som originalet och orsakar en nerklockning av processorn för dig?

Möjligen kan man hacka en kext om så är fallet. Det funkade i vart fall på äldre OS X (ta väck en plist ur smc kexten).

Bara för att dubbelkolla - ditt "nya" batteri är alltså egentligen ett oanvänt men vid det här laget ganska gammal batteri? Dessutom svullet?

I så fall torde datorn behandla det som ett dåligt batteri oberoende av ålder och laddningscykler, och därmed klocka ner datorn till i princip oanvändbarhet.

Ursprungligen av johan_tanying:

Bara för att dubbelkolla - ditt "nya" batteri är alltså egentligen ett oanvänt men vid det här laget ganska gammal batteri? Dessutom svullet?

I så fall torde datorn behandla det som ett dåligt batteri oberoende av ålder och laddningscykler, och därmed klocka ner datorn till i princip oanvändbarhet.

”Nya” är bara två år gammalt. Det gamla skulle ersättas pga svullnad. Men det är något annat fel.

Senast redigerat 2021-01-17 17:17
Ursprungligen av suddgummi:

Vad menar du med OEM batteri? Det kan inte vara så att det inte identifieras på samma sätt som originalet och orsakar en nerklockning av processorn för dig?

Möjligen kan man hacka en kext om så är fallet. Det funkade i vart fall på äldre OS X (ta väck en plist ur smc kexten).

tjohej! Köpte från ifixit så antar de valde rätt enligt Mbp typ nummer.

Här stannar allt upp. Går inte vidare utan står bara still...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2021-01-20 23:04

Har du väntat länge (minst en kvart)?

Ursprungligen av kenjon:

Har du väntat länge (minst en kvart)?

Såhär ser det ut efter 6 timmar ?

Senast redigerat 2021-01-21 05:35

Mitten av bilden visar en fördjupning i chassit. Den har nog fått en smäll där. Segheten härstammar förmodligen från den platsen, om det ger nån ledtråd vad som är gal?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2021-01-21 10:33

Kanske en hårddisk som är på väg att ge sej, har läs/skrivproblem....

Testa att köra Apple Diagnostics? https://support.apple.com/en-us/HT202731

Ursprungligen av suddgummi:

Testa att köra Apple Diagnostics? https://support.apple.com/en-us/HT202731

Prövar nu. Det visar dig att datorn går snabbt igen när den inte jobbar mot hårddisken. Men fick ett felmeddelande:

Edit: Verkar som datorn är för gammal för internet renovery enligt Google. Verkar som bara Apple store kan finna felet verkar det som.

Edit2: blir kanske att uppdatera EFI drivrutiner.
https://support.apple.com/sv-se/HT201518 Men vet ej om det hjälper.

Senast redigerat 2021-01-21 22:02
Ursprungligen av D_Odell:

Prövar nu. Det visar dig att datorn går snabbt igen när den inte jobbar mot hårddisken. Men fick ett felmeddelande:

https://i.ibb.co/Q6xst5h/A471-C3-C8-B793-4374-B66-B-0-C799-DE373-D8.jpg

Edit: Verkar som datorn är för gammal för internet renovery enligt Google. Verkar som bara Apple store kan finna felet verkar det som.

Edit2: blir kanske att uppdatera EFI drivrutiner.
https://support.apple.com/sv-se/HT201518 Men vet ej om det hjälper.

Hur startar du diagnostiken? Bara hålla nere D ska starta den från den interna EFI partitionen och om inte det funkar bör Alt/Option+D fungera för att ladda ner diagnostikverktyget från internet. Det ska ju funka med en 2015 för då hade väl Apple skrotat att skicka med DVDn med OSX såvitt jag kommer ihåg

Förresten, är det original SSD eller är den utbytt? En del äldre Macbook retina verkar ha problem med NVMe diskar i adapter eller tredjepartsdiskar. Tror det var på Macrumors jag läste det och genom att stoppa i originaldisken försvann problemet.

Ursprungligen av suddgummi:

Hur startar du diagnostiken? Bara hålla nere D ska starta den från den interna EFI partitionen och om inte det funkar bör Alt/Option+D fungera för att ladda ner diagnostikverktyget från internet. Det ska ju funka med en 2015 för då hade väl Apple skrotat att skicka med DVDn med OSX såvitt jag kommer ihåg

Förresten, är det original SSD eller är den utbytt? En del äldre Macbook retina verkar ha problem med NVMe diskar i adapter eller tredjepartsdiskar. Tror det var på Macrumors jag läste det och genom att stoppa i originaldisken försvann problemet.

Det är bara original datorn, men ”nytt” batteri då. Prövade sen Alt+D och kom in men hamnar i installation av Mojave som den inte blev klar förut. Där degar det ner sig rejält å händer inte mycket.

Går det att byta Hdd på en mbp som har lött allting?

Funderar om jag ska pröva på byta hdd efter ifixit guide. Men suger ju b**** om det inte funkar efter det.. https://www.ifixit.com/Store/Mac/OWC-Aura-Pro...

Ursprungligen av D_Odell:

Går det att byta Hdd på en mbp som har lött allting?

Funderar om jag ska pröva på byta hdd efter ifixit guide. Men suger ju b**** om det inte funkar efter det.. https://www.ifixit.com/Store/Mac/OWC-Aura-Pro...

Du hade väl en installation på en extern HDD/SSD? Testa att bara ta väck den interna då och kör på den externa och se om det är nån skillnad.

Det ska gå att byta SSD i 2015. 2016 blev allt fastlött: https://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Pro+15-I...

  • Medlem
  • 2021-01-22 10:15

Varför inte köra via en extern SSD? Kanske inte den smidigaste lösningen, men enkel och billig.
Låna en annan dator och skapa ett boot-bart USB-minne och installera på den externa hårddisken.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2021-01-22 13:41

Och jag missade igen att den har SSD.... sorry!

Bevaka tråden