Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Filemaker Pro och registerprogram

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag sitter med en gammal MacMini och ett gammalt OS. Det börjar vara dags att satsa på en ny burk.
Men ...
Jag sköter medlemsregistret för en förening med sådär runt 2000 medlemmar registrerade, och för det använder jag Filemaker Pro version 11 (från 2011), som fungerar fint med mitt gamla OS.

När jag nu kollar på Filemaker Pro (ver 19) så verkar det vara frågan om en helt annan produkt än ett registerprogram.
Det här gör mig osäker på om mitt gamla filemakerregister på nåt' sätt kan migreras in i en modern dator, nytt OS och ny Filemaker-utgåva.

Vad vet ni andra om Filemakers registerfunktion av idag?

Finns det något annat program som kan ersätta mitt gamla Filemaker 11
(eller Bento, som jag använder för att hålla reda på beställningar på mitt jobb)?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-01-10 23:19
Ursprungligen av dxaren:

...
Finns det något annat program som kan ersätta mitt gamla Filemaker 11
(eller Bento, som jag använder för att hålla reda på beställningar på mitt jobb)?

För ett mindre register så duger Googel Sheets fint.

Tap Forms, enkla gör det själv samlingar:
https://www.tapforms.com/

Bento vs FileMaker
https://support.claris.com/s/article/Compare-...

Kalkylark (Google Sheetsi) blir lite för begränsade om man vill justera layout allt eftersom nya parametrar skall in i posterna, men kanske Tap Forms fungerar.
Måste kolla!

Tack för tipset!

Ursprungligen av dxaren:

Jag sitter med en gammal MacMini och ett gammalt OS. Det börjar vara dags att satsa på en ny burk.
Men ...
Jag sköter medlemsregistret för en förening med sådär runt 2000 medlemmar registrerade, och för det använder jag Filemaker Pro version 11 (från 2011), som fungerar fint med mitt gamla OS.

När jag nu kollar på Filemaker Pro (ver 19) så verkar det vara frågan om en helt annan produkt än ett registerprogram.
Det här gör mig osäker på om mitt gamla filemakerregister på nåt' sätt kan migreras in i en modern dator, nytt OS och ny Filemaker-utgåva.

Vad vet ni andra om Filemakers registerfunktion av idag?

Finns det något annat program som kan ersätta mitt gamla Filemaker 11
(eller Bento, som jag använder för att hålla reda på beställningar på mitt jobb)?

Är ingen expert men mitt gamla Filemaker register (från ver. 9 tror jag) har följt med mig upp till FM 17. Tänker alltid att jag skall bygga något nytt kul, men tiden räcker inte till. Om du har något som fungerar i FM är det nog mer tid och huvuvärk att byta till något annat. Så när du skaffar ny burk, så kan du testa FM i 45 dagar och då kan du se hur det fungerar med ditt nuvarande register.

Instämmer med Snoopy. Jag har gjort samma resa med gammalt register som följt med genom nya FM-versioner. Det bör inte vara några större problem att konvertera ditt gamla FM-register till ny version av FM.

Senast redigerat 2021-01-12 10:55

Jag testar att installera FM 19 på en annan maskin för att inte riskera att nya FM skriver sönder befintliga FM-filer.

FM19 verkade vara en helt ny sorts produkt, men jag kollar!

Tack för råden i tråden!

Det är samma produkt, bara nyare version. Du kan uppdatera den från v11 till v19 utan problem. Om du får problem kan du messa mig.

”Om du får problem kan du messa mig”

Tjusigt.
Jag kontaktar dig om det jäklas!

1
Bevaka tråden