Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Orimligt stor TimeMachine backup, hur kolla?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ett par gånger i rad har jag nu haft orimligt stora TimeMachine-backuper (ca. 10 ggr större än förväntat) och jag behöver ta reda på vad det är som gör dem så stora. Finns det något enkelt sätt att se vad som backats upp, kanske sortera i storleksordning?

Vad är förväntad storlek? TM tar mer plats för varje backup (vilket är bra). Du kan montera image-filen på skrivbordet och titta på innehållet.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-11-24 23:37
Ursprungligen av hummel:

Vad är förväntad storlek? TM tar mer plats för varje backup (vilket är bra). Du kan montera image-filen på skrivbordet och titta på innehållet.

Det jag gjort, laddat ner m.m sedan förra gången jag gjorde backup kanske låg runt en handfull GB, men när backuppen startade sade systemet att 33 GB backades upp. Jag hade behövt se vad dessa 33 GB bestod av, det verkar på tok för mycket...

...och detta verkar ju vara sättet att kolla det.
Tack, får kolla i helgen.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-11-25 11:28

Men googlar jag själv och klickar på svaret i träfflistan så får jag

Ursprungligen av frazze:

Men googlar jag själv och klickar på svaret i träfflistan så får jag

Om man googlar får man antagligen svar på det mesta. Förr eller senare.

En annan variant är att fråga trevliga medmänniskor på ett forum. Synd att det skall drälla av sådana som du här på 99mac. Det är ta mig tusan mer regel än undantag med sådana här totalt meningslösa kommentarer just på 99mac. Undrar vad det beror på?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-11-25 21:47
Ursprungligen av torsig1967:

Synd att det skall drälla av sådana som du här på 99mac. Det är ta mig tusan mer regel än undantag med sådana här totalt meningslösa kommentarer just på 99mac. Undrar vad det beror på?

@frazzes kommentar är inte meningslös. Om jag klickar på länken i inlägg #3 för den mig till adressen
https://online.adservicemedia.dk/cgi-bin/clic...
och jag hamnar vidare hos One.com, som frazzes bild. (Safari, iOS 13.7) Adressen som syns i länkbeskrivningen är dock korrekt, men inte klickbar.

Kan det vara något med forumets länkannons-system? Eller har @reboor81 råkat klistra in en felaktig länk men skrivit rätt länkbeskrivning i länk-koden?

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-11-25 21:52
Ursprungligen av IngoX:

Kan det vara något med forumets länkannons-system? Eller har @reboor81 råkat klistra in en felaktig länk men skrivit rätt länkbeskrivning i länk-koden?

Länken är inte trasig, jag kommer rätt, direkt. Någon DNS som är trasig kanske.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-11-25 22:00
Ursprungligen av Gäddnos:

Länken är inte trasig, jag kommer rätt, direkt. Någon DNS som är trasig kanske.

Min första tanke vara att då får nog både frazze och jag kolla så att vi inte fått samma brower-malware...

Men kollade nu och jag får samma betende med Safari både i iOS 13.7 och macOS 10.15.7 (vet jag har inte uppdaterat... ) Ganska osannolikt.

Detta är alltså länkadressen jag får (bara lagt till mellanslag i https: // )

https: //online.adservicemedia.dk/cgi-bin/click.pl?pid=32371&cid=1087&media_id=87134&sub=&deeplink=https%3A%2F%2Fwww.soma-zone.com%2Fbackuploupe%2F
Senast redigerat 2020-11-25 22:11
  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-11-25 22:06
Ursprungligen av IngoX:

Min första tanke vara att då får nog både frazze och jag kolla så att vi inte fått samma brower-malware...

Men kollade nu och jag får samma betende med Safari både i iOS 13.7 och macOS 10.15.7 (vet jag har inte uppdaterat... ) Ganska osannolikt.

Provade iPhone (14.2) också nu, blir rätt där med.

(macOS 11.0.1 med Safari 14.0.1)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-11-25 22:47

Jag får samma länk-fel med Edge, Chrome, och Firefox i macOS Catalina 10.15.7. Skannat datorn för malware. Oberoende om jag surfar via wifi (comhem) eller delar ut mobilens uppkoppling (telia). Även samma fel i Edge, Chrome och Firefox på iOS 13.7.

Kan det ha något att göra med forumets affiliate-länkar? Ping @Marcus Attefors

Ursprungligen av IngoX:

Jag får samma länk-fel med Edge, Chrome, och Firefox i macOS Catalina 10.15.7. Skannat datorn för malware. Oberoende om jag surfar via wifi (comhem) eller delar ut mobilens uppkoppling (telia). Även samma fel i Edge, Chrome och Firefox på iOS 13.7.

Kan det ha något att göra med forumets affiliate-länkar? Ping @Marcus Attefors

Jag kollar med vår IT-kille och återkommer!

Ursprungligen av Marcus Attefors:

Jag kollar med vår IT-kille och återkommer!

Japp, verkar vara ett av affiliate systemen vi använder, väldigt udda.
Ska kika och se vad det handlar om!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-11-26 13:03
Ursprungligen av frazze:

Men googlar jag själv och klickar på svaret i träfflistan så får jag

Jag ber att få komplettera mitt fynd. Jag satt alltså med macOS 11.0.1 via Bredband2 och har inställd DNS-forwarding till 1.1.1.1, 8.8.8.8, 9.9.9.9. Kan det möjligen påverka? Å andra sidan så har en iOS 14.2 via Tele2 samma problem - hur får jag fram DNS för min mobiloperatör? Hittar samtidigt inget kring cookies för one.com och adservicemedia.dk i min browser. Stök med cachad browser-data?

Dags att bryta ut detta och flytta tråden till 99mac?

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-11-26 13:07
Ursprungligen av frazze:

Jag ber att få komplettera mitt fynd. Jag satt alltså med macOS 11.0.1 via Bredband2 och har inställd DNS-forwarding till 1.1.1.1, 8.8.8.8, 9.9.9.9. Kan det möjligen påverka?

Samma DNSer här med tillägg för 1.0.0.1. Bahnhoft hemma och Aardnet på jobbet, och det fungerar.
Det ska väl isåfall vara om det är nåt med Bredband2, men inte så troligt.

Jag provade att stänga av alla tillägg (StopTheMadness och Wipr) här också för att se om det är nån adblock eller annat som gör att det fungerar för mig, men det blir ingen skillnad.

Ursprungligen av IngoX:

@frazzes kommentar är inte meningslös. Om jag klickar på länken i inlägg #3 för den mig till adressen
https://online.adservicemedia.dk/cgi-bin/clic...
och jag hamnar vidare hos One.com, som frazzes bild. (Safari, iOS 13.7) Adressen som syns i länkbeskrivningen är dock korrekt, men inte klickbar.

Kan det vara något med forumets länkannons-system? Eller har @reboor81 råkat klistra in en felaktig länk men skrivit rätt länkbeskrivning i länk-koden?

OK, då ber jag om ursäkt. Jag har haft rätt många dryga svar tidigare just på detta forum så jag var extra triggerhappy.

1
Bevaka tråden