Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Överföring av inställningar i FireFox vid byte av dator

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-11-23 19:49

Jag vill överföra mina inställningar i FireFox från gamla Macminin (OS 10.7.5) till nyare mini (OS 10.12.6). För det har jag exporterat bokmärken mm till en fil som jag överfört till den nya datorn:

Nu har jag då en fil som jag fått fram som heter <bookmarks.html>. Vad jag inte vet är var jag ska lägga in denna fil eller vad jag ska göra med den. Hur jag än letar finns inte någon mapp som heter Firefox att stoppa in den i som det påstås i anvisningarna. Om det nu är det jag ska göra... Jag vill gärna ha det i nya datorn som i gamla även om Mozilla ändrat så mycket i FireFox.

Finns det någon räddning för en okunnig? Kan någon hjälpa mig?

Jag hade använt Firefox Sync: https://support.mozilla.org/sv/kb/how-do-i-se...

Jag använder motsvarande tjänst i Chrome och Opera.

Ursprungligen av Fierro:

...Vad jag inte vet är var jag ska lägga in denna fil eller vad jag ska göra med den...

På samma ställe i Firefox där du hittade export-funktionen, finns även en motsvarande import-funktion.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-11-24 20:54
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

På samma ställe i Firefox där du hittade export-funktionen, finns även en motsvarande import-funktion.

Ack, jag minns inte var det fanns. Hittar inte tillbaka.

Problemet är att nya FF inte tycks godkänna ett så gammalt OS utan uppmanar mig att uppdatera, och det går ju inte med en mini som endast klarar OS 10.7.5. Till råga på eländet så klarar min e-postleverantör spray.se inte att skriva å,ä,ö så det blir en rappakalja när man ska tyda den text som skickas till mig. Jag har 2 datorer intill varandra men den äldre syns inte i uppställningarna. Jag vill inte lägga in intenet och mail i mobilen.

Min önskan vore att få en uppställning som i bifogade bild. Men det som finns i <bookmarks.html> är inte alls lika (se den andra bilden).

Hur gör jag? (Jag är inte bra på engelska tekniska anvisningar så supporten hjälper mig inte, tyvärr. Vad är t.ex. proxy?). Är det möjligt att anpassa till det gamla? Tacksam för allt stöd.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-11-24 23:39

Välj visa alla bokmärken i menyn, ett nytt fönster öppnas och där erbjuds du de valen du söker

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-11-25 20:01
Ursprungligen av reboot81:

Välj visa alla bokmärken i menyn, ett nytt fönster öppnas och där erbjuds du de valen du söker

Tack reboot81! Det fungerade naturligtvis perfekt.

Det enda problemet är än så länge att jag har fått två lägen som heter "Bokmärkesfältet", en med en stjärna i sig och en vanlig mapp. Går det att ta bort någon av dem, t.ex. den vanliga mappen som ligger under den med stjärnan när jag tömt den? Och kan jag flytta över en del till andra lägen, "Kom igång" behöver ju inte sitta först? Är väl bara aktuell i ett första skede.

Det artar sig!! Tack alla, väldigt skönt att få all er expertishjälp.

1
Bevaka tråden