Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Alternativ nedladdningssida för Big Sur?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag vill formatera och installera Big Sur. Problemet är att jag inte har tillräckligt med plats på min primära hårddisk och det är där AppStore vill lägga installationsfilen. Jag vill ladda ner till min externa hårddisk för att sedan göra ett bootbart usb-minne. Hur ska jag lösa detta?

Ursprungligen av Rom Raptor:

Jag vill formatera och installera Big Sur. Problemet är att jag inte har tillräckligt med plats på min primära hårddisk och det är där AppStore vill lägga installationsfilen. Jag vill ladda ner till min externa hårddisk för att sedan göra ett bootbart usb-minne. Hur ska jag lösa detta?

Du kan flytta din hemmapp till en större extern hårddisk. Se guide:

https://www.lifewire.com/move-macs-home-folde...

I hemmappen ingår ditt skrivbord, hämtade filer och så vidare.

Fast jag vet inte var Big Sur hamnar. Är det i programmappen?

Ja, installationsfiler för macos hamnar alltid i programmappen.

Ursprungligen av Rom Raptor:

Ja, installationsfiler för macos hamnar alltid i programmappen.

Via App Store är det säkert så, jag kom på det. Jag brukar göra installationsmedier via Dosdude1:s patcher och då är det lite annorlunda. Men han har inte gjort någon för Big Sur. Det enda är väl att göra plats på startenheten, vad jag vet.

Senast redigerat 2020-11-21 23:07

Blir så himla trött. Jag kan alltså inte ladda ner Big Sur gratis eller mot betalning på hela ***** internet. Måste radera 16 GB program om jag vill kunna ladda ner på min primära hårddisk. Är inte så sugen på att göra det förrän jag vet att jag lyckats göra en bootbar usb som fungerar.

Jag har använt detta skript för att ladda ner tidigare releaser: https://github.com/kholia/OSX-KVM/blob/master...

Tack! Ska kolla.

En workaround är att klona startskivan till en större extern SSD och starta från denna.

Eller bara skapa lite plats genom att flytta ut något till den externa disken en liten stund.

Men om startskivan är så full bör du nog göra något mer permanent. En gammal tumregel är att alltid ha minst 10% ledigt på startskivan. (Letade länkar nu, och hittade då någon som rekommenderar 15%.)

Jespers förslag blir nog enklast. Är mest lack på själva grejen att jag enbart får ladda ner Big Sur till EN specifik mapp på EN specifik disk som jag dessutom inte får välja själv.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-11-22 07:00
Ursprungligen av Rom Raptor:

Blir så himla trött. Jag kan alltså inte ladda ner Big Sur gratis eller mot betalning på hela ***** internet. Måste radera 16 GB program om jag vill kunna ladda ner på min primära hårddisk. Är inte så sugen på att göra det förrän jag vet att jag lyckats göra en bootbar usb som fungerar.

Nej du måste inte radera program. Ta och flytta dem temporärt till extern disk bara.

1
Bevaka tråden