Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Långsam Home-app

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En gång i tiden, när jag började köpa smarta lampor, så fungerade Home-appen på alla familjens enheter perfekt. Man öppnade appen och mer eller mindre omedelbart hade man status på alla lampor och kunde tända/släcka efter behov.

Någon gång (otaliga timmar av Googlande har fått mig att misstänka antingen iOS 13 eller ett byte av router) slutade detta fungera. Numera tar det alltid 5-15 sekunder innan jag ser vilka lampor som är på och av. Innan dess står det bara ”Uppdaterar...” vid varenda lampa.

I och med detta är appen oanvändbar eftersom ingen har tid att vänta upp till 15 sekunder på att tända en lampa som behöver tändas nu.

Häromdagen bytte jag återigen router (av andra skäl) och denna gång blev det ett Linksys Velop-system (2xMX5300). Linksys är Apple-vänner och har HomeKit-stöd på gång. Men, min Home-app är fortfarande lika slö. Jag kan då utesluta routerproblem.

Nu till min fråga:

Hur fungerar Home-appen för er 99-användare? Är den omedelbart redo eller måste ni också vänta upp till 15 sekunder innan den är användbar?

Extra intressant vore att höra ifrån IKEA Trådfri-användare eftersom alla mina 63 enheter tyvärr kommer därifrån.

Nästa steg är att radera hela hemmet och börja om från början men med så många enheter så kommer rumsplanering och scenario-programmering att ta ett tag, så det är ett skrämmande prospekt.

Senast redigerat 2020-11-17 14:41
  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-11-17 14:52

Jag upplever inte några 5-15 sekunders fördröjning när jag sitter lokalt, dock kan den uppstå när jag sitter remote.

En sak som jag börjat uppleva är att om man har haft Hem-appen framme och sedan hoppar ur den (och den hamnar då i freeze state) så blir det inte alltid en korrekt refresh när man går in i den igen. I de fallen behöver man då döda appen för att sedan starta den igen.

Jag har inte en enda Trådfri-produkt i min HomeKit-miljö.

Ursprungligen av zinned:

Jag upplever inte några 5-15 sekunders fördröjning när jag sitter lokalt, dock kan den uppstå när jag sitter remote.

Ja, och det är ju helt normalt. Så har jag alltid haft det. Det var det som fick mig att misstänka min förra router som tydligen skulle sakna stöd för mDNS eller nåt och därmed inte kunna kommunicera lokalt med HomeKit utan alltid behövde gå omvägen via internet och min home hub (Apple TV). Jag vet inte om den ”inställningen” på något sätt sitter kvar i systemet trots router-byte. Jag har givetvis power cyclat allt.

Vad har du för märke på router?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-11-17 15:44
Ursprungligen av Sperious:

Vad har du för märke på router?

Jag använder Technicolor 799 Xtream.

Jag upplever 15 sekunders laddning i hem appen. Kan starta den och den öppnas på senast använda rum men är helt låst i 10-15 sekunder. Det händer hela tiden.
Har 7 Plus, min sambo en 7:a och där existerar inte problemet.

Ursprungligen av jockethebastard:

Jag upplever 15 sekunders laddning i hem appen. Kan starta den och den öppnas på senast använda rum men är helt låst i 10-15 sekunder. Det händer hela tiden.
Har 7 Plus, min sambo en 7:a och där existerar inte problemet.

Det var intressant. Menar du att din sambo, hemma på samma nätverk lokalt, har en fullt fungerande hem-app medan du, likt mig, alltid får vänta på att enheterna ”uppdaterar”?

Ursprungligen av Sperious:

Det var intressant. Menar du att din sambo, hemma på samma nätverk lokalt, har en fullt fungerande hem-app medan du, likt mig, alltid får vänta på att enheterna ”uppdaterar”?

Exakt så, flyter på fint på vår gamla iPad Air också.

Kan lägga till att jag återställde min telefon när iOS 14 kom, ställde in som ny.
Har även testat radera och installera om Hem appen, tagit bort behörighet för alla tredje-parts appar. Har även nyligen bytt router men det gjorde inget heller. Får 12:an imorgon, kanske det löser problemet..?

Senast redigerat 2020-11-17 18:13
Ursprungligen av jockethebastard:

Exakt så, flyter på fint på vår gamla iPad Air också.

Kan lägga till att jag återställde min telefon när iOS 14 kom, ställde in som ny.
Har även testat radera och installera om Hem appen, tagit bort behörighet för alla tredje-parts appar. Har även nyligen bytt router men det gjorde inget heller. Får 12:an imorgon, kanske det löser problemet..?

Tack för info! Vi verkar vara i samma båt, förutom att alla våra enheter är lika långsamma.

Har du alltid haft problem med din telefon eller har det kommit senare? Kommer du ihåg med vilken enhet du initialt satte upp ditt hem med?

Du hade inte prövat att radera hela ”hemmet” från iCloud? Jag känner att det nog blir mitt nästa steg, men det är ju en jäkla massa jobb med det...

Vilka märken har du haft på de två routrar som inte fungerat? Jag har haft TP-Link och nu Linksys.

Jjj

Ursprungligen av Sperious:

Tack för info! Vi verkar vara i samma båt, förutom att alla våra enheter är lika långsamma.

Har du alltid haft problem med din telefon eller har det kommit senare? Kommer du ihåg med vilken enhet du initialt satte upp ditt hem med?

Du hade inte prövat att radera hela ”hemmet” från iCloud? Jag känner att det nog blir mitt nästa steg, men det är ju en jäkla massa jobb med det...

Vilka märken har du haft på de två routrar som inte fungerat? Jag har haft TP-Link och nu Linksys.

Problemet började efter iOS 13, vet ej om det var i samband med någon speciell version.

Jag har väldigt många Eve produkter, som är bluetooth. Tänkte att det belastade själva hemmet på ett negativt sätt. Köpte en Eve Extend till en Eve Aqua jag nyligen införskaffade. Kopplade då 7/11 termostater till den också, vilket innebär att Extend sköter all BT kommunikation och via wi-fi till hem hubben. Den avlastningen gjorde ingen skillnad.

Mitt nätverk består av Bahnhofs router som huvudrouter, resten är 3st AirPort Express, via Ethernet. Endast min Apple TV går på Bahnhofs router, resten av hemmet via AE. Innan det hade jag en AirPort Extreme som huvudrouter, samma problem då.
Mitt smarta hem består av Hue, Aqara och Eve.

Att radera mitt hem är inte ett alternativ för tillfället, alldeles för många prylar att koppla upp.

Då kan vi ju till 100% utesluta router eftersom du kör på Apple-prylar. Du får hojta till om du hittar en lösning. Jag känner hopplöshet efter att ha googlat i över ett år utan att hitta någon lösning. Numera får jag sköta all interaktion via Siri som oftast svarar direkt, men saknar home-appen.

Ursprungligen av Sperious:

Då kan vi ju till 100% utesluta router eftersom du kör på Apple-prylar. Du får hojta till om du hittar en lösning. Jag känner hopplöshet efter att ha googlat i över ett år utan att hitta någon lösning. Numera får jag sköta all interaktion via Siri som oftast svarar direkt, men saknar home-appen.

Jag använder Eve appen istället, aldrig några problem. Den har ett otroligt bra UI, samt att valmöjligheter för automatiseringar är så mycket bättre.
Jag håller dock med dig, saknar hem appen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-11-18 08:56
Ursprungligen av jockethebastard:

Jag använder Eve appen istället, aldrig några problem. Den har ett otroligt bra UI [...]

Jag är av rakt motsatt åsikt, jag tycker den är lika bedrövlig som t ex Hue-appen.

Men, UI är ju en smaksak

  • Medlem
  • Sävedalen/Partille/Göteborg
  • 2020-11-18 09:23

Kul att denna tråd dök upp!
Jag har haft samma problem senaste tiden med en IKEA Trådfri Gateway.
Samma beteende, anslutna lampor visar "Uppdaterar" under 10-20 sekunder innan de blir aktiva och styrbara. Även Siri klagar på att "enheter inte kan nås".

Googlat mycket, inte hittat någon specifik lösning.
Har haft samma problem med två olika routers.

Testade igår att ge en ny och "fast" IP-adress, via DHCP-låsning i routern, och detta verkar fungera!
Tidigare fick gatewayen IP X.X.X.247, istället låste jag den till IP X.X.X.100 (första adressen i mitt inställda intervall 100-250).

Andra enheter (bl.a. 5 st kameror) har alltid varit online direkt i Home-Appen. Det gäller alltså bara enheter kopplade till IKEA Trådfri.

Testade även "remote", via mobildata, och där fungerar det också perfekt. Appen visar "Uppdaterar" under endast någon sekund, innan alla enheter kommer online.

Haft problemet under både iOS 13 och 14.
Både med en Synology router och nuvarande UniFi Dream Machine (där det nu funkar).

Minns även att Trådfri GW hade problem att komma igång på mitt LAN när jag först installerade den.

Jag ser ingen logisk förklaring till varför det fungerar nu, det borde inte spela någon roll vilken IP-adress den får... kanske bytet "fixade" något i IKEA-burken?

Jag har inte UPnP aktiverat i mitt LAN.
Routern har inga inställningar för mDNS, vad jag kan se.

Jag har tidigare misstänkt att det kunde handla om vilken enhet som agerar Hem-hubb (i mitt fall är det just nu en HomePod), men det verkar inte spela någon roll.

Hoppas det kan hjälpa någon.

Kan tillägga att jag har alltid haft 2 hemhubbar, en ATV 4 och en ATV 4K. Sen jag införskaffade Eve Extend stängde jag av min ATV 4:a som hubb. Så det kan uteslutas tycker jag, har ändå läst genom åren att problem kan uppstå med flera hemhubbar. Egentligen bara spekulationer.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-11-18 11:21

Kan tillägga att jag nog överdrev en smula gällande tiden det tar för mig när jag sitter remote. Den verkliga tiden är nog mer 3-5 sekunder än något annat.

Jag har fasta IP-adresser satta på alla mina hubbar och enheter.

Ursprungligen av jonkro:

Testade igår att ge en ny och "fast" IP-adress, via DHCP-låsning i routern, och detta verkar fungera!

...

Jag har tidigare misstänkt att det kunde handla om vilken enhet som agerar Hem-hubb (i mitt fall är det just nu en HomePod), men det verkar inte spela någon roll.

Tack för info! Jag har redan dedikerad IP till min Trådfri Gateway men jag ska absolut se om jag lyckas ändra till den första IP-adressen i intervallet istället.

Gällande hemhubbar så har jag testat i alla möjliga kombinationer med allt från samtliga fyra Apple TVs på nätverket till varenda en enskilt. Har till och med prövat med en iPad. Ingen skillnad för mig heller.

Edit: Verkar tyvärr inte ha hjälpt för mig. Ändrade till 192.168.1.10 (första IPt i intervallet), powercyklat gateway, router, hemhubb (Apple TV) och till och med en inblandad switch ett par gånger men fortfarande lika segt. ?

Gjorde du måhända någonting annat till synes oväsentligt strax innan eller efter som du bytte IP-adress på din gateway?

Senast redigerat 2020-11-18 14:19
  • Medlem
  • Sävedalen/Partille/Göteborg
  • 2020-11-18 15:53
Ursprungligen av Sperious:

Gjorde du måhända någonting annat till synes oväsentligt strax innan eller efter som du bytte IP-adress på din gateway?

Nej, tyvärr fattar jag inte varför det funkade, som sagt. Det är ju egentligen lite för enkelt.... Men nu har det varit snabbt och stabilt hos mig senaste dygnet. Kanske IP-uppdateringen i GW triggade något annat i den? Jag tror fortsatt att det är något mysko med IKEA's burk.

Ursprungligen av jonkro:

Nej, tyvärr fattar jag inte varför det funkade, som sagt. Det är ju egentligen lite för enkelt.... Men nu har det varit snabbt och stabilt hos mig senaste dygnet. Kanske IP-uppdateringen i GW triggade något annat i den? Jag tror fortsatt att det är något mysko med IKEA's burk.

Well, det är ju bara att njuta! Önskar jag kunde göra detsamma.

Efter ett dygn med ny telefon så har jag inte stött på någon väntetid alls, hem appen öppnar på ett ögonblick och jag kan byta rum och bläddra runt som man borde.

Läste tidigare inlägg om fast ip adress till hubbar och liknande. Det hade jag också när jag körde enbart Apple produkter, hade ändå samma problem. Har inte orkat ställa in fast ip på min nya router.

Uppdateringen: Efter ytterliga några dagar med mer vanligt användande av telefonen så har jag ännu inte stött på att appen låser sig eller något av problemen från tidigare.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2020-11-23 15:25

Jag har en enda LEDslinga i Hemappen. Den ska tändas vid solnedgång och släckas vid midnatt. Ibland funkar det, ibland inte. Och ibland när jag kommer hem mitt på dagen är den tänd.
Jag har lagt in scenarior i min iPhone 12 Pro, och har även en HomePod med samma AppleID.

Ursprungligen av jockethebastard:

Jag upplever 15 sekunders laddning i hem appen. Kan starta den och den öppnas på senast använda rum men är helt låst i 10-15 sekunder. Det händer hela tiden.
Har 7 Plus, min sambo en 7:a och där existerar inte problemet.

Väcker liv i denna tråd igen då jag av en slump märkte att min dotters telefon fungerar helt utan fördröjning i hem-appen, så som din sambos gjorde. Alla andra enheter (3 iPhones och 2 iPads) är långsamma.

Jag har nu till och med raderat hela HomeKit-hemmet och börjat om från början. Blev ingen skillnad. Fortfarande långsame överallt utom på min dotters telefon... blir galen på detta.

Edit: Glömde själva frågan; Går din nya iPhone 12 fortfarande lika snabbt eller har problemet kommit tillbaka.

Edit #2: Satte du upp din iPhone 12 som ny eller återställde du från iCloud backup av din förra iPhone?

Senast redigerat 2021-01-20 16:10
  • Medlem
  • Malmö
  • 2021-01-20 19:39
Ursprungligen av Sperious:

Glömde själva frågan; Går din nya iPhone 12 fortfarande lika snabbt eller har problemet kommit tillbaka.

Problemet du beskriver har ingenting med telefonmodellen att göra.

Ursprungligen av Sperious:

Väcker liv i denna tråd igen då jag av en slump märkte att min dotters telefon fungerar helt utan fördröjning i hem-appen, så som din sambos gjorde. Alla andra enheter (3 iPhones och 2 iPads) är långsamma.

Jag har nu till och med raderat hela HomeKit-hemmet och börjat om från början. Blev ingen skillnad. Fortfarande långsame överallt utom på min dotters telefon... blir galen på detta.

Edit: Glömde själva frågan; Går din nya iPhone 12 fortfarande lika snabbt eller har problemet kommit tillbaka.

Edit #2: Satte du upp din iPhone 12 som ny eller återställde du från iCloud backup av din förra iPhone?

Tråkigt att höra!

Jag har inga som helst problem längre. Ingen enhet i mitt hem har problem.
Jag återställde från säkerhetskopia, ett par veckor senare som ny (av helt annan anledning).
Jag provade allt utom återställa hemmet, hade inte pallat det.

Ursprungligen av zinned:

Problemet du beskriver har ingenting med telefonmodellen att göra.

Nej, men däremot verkar många ha hittat/stött på tillfälliga lösningar där allt plötsligt fungerar bara för att återgå till samma problem igen efter x antal tidsenheter. Därav min fråga.

Ursprungligen av jockethebastard:

Tråkigt att höra!

Jag har inga som helst problem längre. Ingen enhet i mitt hem har problem.
Jag återställde från säkerhetskopia, ett par veckor senare som ny (av helt annan anledning).
Jag provade allt utom återställa hemmet, hade inte pallat det.

Ok, tack för svar! Jag får hoppas på att det bara löser sig för mig med. Är dock väldigt mycket emot min princip att gå och vänta på ett mirakel och inte själv ordna en lösning.

1
Bevaka tråden