Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

M1 tappar ungefär 20 procent av prestandan med Rosetta 2

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Enligt senaste siffror från Geekbench verkar M1 tappa en femtedel av prestandan när man kör program genom Rosetta 2.

Läs hela artikeln här

Det här är helt galet!

De närmaste åren kommer att vända upp och ner på datorbranschen, as we know it.

Så jäkla roligt!

  • Medlem
  • International user
  • 2020-11-16 17:48
Ursprungligen av carlsson:

Det här är helt galet!

De närmaste åren kommer att vända upp och ner på datorbranschen, as we know it.

Så jäkla roligt!

Vi får se hur länge det tar tills de andra lyckas kopiera konceptet. Qualcom och de andra ARM producenterna lär väl vara först jämfört med AMD och Intel.

Kanske detta blir nådastöten för x86.

Ursprungligen av juanito:

Vi får se hur länge det tar tills de andra lyckas kopiera konceptet. Qualcom och de andra ARM producenterna lär väl vara först jämfört med AMD och Intel.

Det är inte bara att kopiera konceptet. De måste hitta processorer som inte utvecklar så mycket värme, så att de kan bygga komponenterna närmare varandra, bland annat. Jag vet inte hur länge Apple har byggt på M1:an, men det är ingen simpel lösning som bara är att kopiera. Jag tror att Intel & Co tappade hakan när de såg presentationen, och insåg vad som håller på att hända.

Jag ger mig på en vild gissning här: Minst 5 år innan någon av de andra aktörerna lyckas att bygga samma processorarkitektur!

Kanske någon ger upp på vägen, för att man inser att det är fysiskt omöjigt (vilket det är med t ex x86) och kostar för mycket pengar.

Oavsett så är det underbart med konkurrens!

  • Medlem
  • International user
  • 2020-11-17 10:12
Ursprungligen av carlsson:

Det är inte bara att kopiera konceptet. De måste hitta processorer som inte utvecklar så mycket värme, så att de kan bygga komponenterna närmare varandra, bland annat. Jag vet inte hur länge Apple har byggt på M1:an, men det är ingen simpel lösning som bara är att kopiera. Jag tror att Intel & Co tappade hakan när de såg presentationen, och insåg vad som håller på att hända.

Jag ger mig på en vild gissning här: Minst 5 år innan någon av de andra aktörerna lyckas att bygga samma processorarkitektur!

Kanske någon ger upp på vägen, för att man inser att det är fysiskt omöjigt (vilket det är med t ex x86) och kostar för mycket pengar.

Oavsett så är det underbart med konkurrens!

Det är ju inte Apple som tillverkar processorerna.

Men jo Intel och AMD blev lite mer svettiga, AMD ligger ju dock före Intel just nu så Intel svettas mest då de är trängda nu från flera håll, speciellt om andra ARM processor tillverkare börjar producera liknande.

Men hur fort de har ut en motsvarande får vi se, du kan ha rätt att det tar 5 år speciellt för x86 arkitekturen, x86 kanske aldrig kommer ikapp mera. Men för Qualcomm kan det kanske gå så fort som 2-3 år om de sätter fart.
Så det lär komma fler Windows datorer som kör på ARM.

En sak som är säkert Processorer blev plötsligt intressanta igen.

Senast redigerat 2020-11-17 13:37
Ursprungligen av juanito:

Vi får se hur länge det tar tills de andra lyckas kopiera konceptet. Qualcom och de andra ARM producenterna lär väl vara först jämfört med AMD och Intel.

Kanske detta blir nådastöten för x86.

Jag är rädd för att det kan bli så. Microsoft måste ju klia sig i huvudet vad de ska hitta på nu... Windows är ju nästan synonymt med x86 med all bakåtkompatibilitet som de måste efterleva. Jag tror Microsoft måste börja på ett "ny" Windows för ARM processorer för att hänga med i framtiden och därmed släppa kompatibiliteten med x86. De behöver göra som Apple, släppa det gamla och ta ett modigt steg framåt...

  • Medlem
  • International user
  • 2020-11-18 09:47
Ursprungligen av C-Carlsson:

Jag är rädd för att det kan bli så. Microsoft måste ju klia sig i huvudet vad de ska hitta på nu... Windows är ju nästan synonymt med x86 med all bakåtkompatibilitet som de måste efterleva. Jag tror Microsoft måste börja på ett "ny" Windows för ARM processorer för att hänga med i framtiden och därmed släppa kompatibiliteten med x86. De behöver göra som Apple, släppa det gamla och ta ett modigt steg framåt...

Microsoft har sin strategi klar, och Windows är inte del av den. Windows har ingen prio kvar hos Microsoft så har det redan varit i flera år. Men det betyder inte att inte Windows kan få en comeback hos Microsoft. Windows för ARM finns redan på så vis var de kvickare än Apple med macOS. Men som du säger x86 kompatibiliteten blir intressant.
Tror framtiden kommer att behöva en hel del VBA utvecklare som moderniserar alla Excel macron ute i företagen så de kommer bort från alla gamla x86 bibliotek.

Microsoft har inte visat sig Modiga förr, men kanske de blir det nu när Windows inte är deras huvudföda mera. Jag hoppas på det, själv tyckte jag att Windows 8 var rätt steg framåt, men sen fegade de ur igen. Samma tyckte jag om deras Windows 8 för mobiler. Gillade konceptet långt mer än vad Apple hade, men återigen fegade de ur och gav upp. De är så rädda att stöta sig med utvecklarna i industrin. Men det är just vad de inte borde vara. Ingen orsak att fortfarande stöda i386.
Window hade kunnat vara lika trevligt som macOS med 32 bit och 64 bit, men 32 bit stöder ännu stenålders arkitekturer medans 64bit versionen kapade en aning med det gamla framför allt minneshanteringen.

Microsoft flörtar med Linux tillsammans med Windows nu, så vem vet vad det kan leda till. Det blir intressant vad Microsoft gör, för de är riktigt innovativa just nu då det gäller moln tjänster och "office" tjänster. Kanske rentav windows blir en del av deras 365 tjänster.

Det verkar som Apple just dödat Mac Pro... Åtminstone för videoredigerare. Här kör han 8K och 12K i Final Cut Pro och Resolve _samtidigt_!

Nu måste väl priserna på begagnade "papperskorgar" äntligen droppa ner till anständiga nivåer? Typ max 3-4000 för en basmodell?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-11-19 00:20

Och vilka program är anpassade för nya processorn?
Jo det kan man se i Go64. (gratis, brew install go64)

Ursprungligen av C-Carlsson:

Jag är rädd för att det kan bli så. Microsoft måste ju klia sig i huvudet vad de ska hitta på nu... Windows är ju nästan synonymt med x86 med all bakåtkompatibilitet som de måste efterleva. Jag tror Microsoft måste börja på ett "ny" Windows för ARM processorer för att hänga med i framtiden och därmed släppa kompatibiliteten med x86. De behöver göra som Apple, släppa det gamla och ta ett modigt steg framåt...

Microsoft håller på med en ”moln” version av Windows 10:
https://www.windowscentral.com/microsoft-laun...

De är i en liten annan situation än Apple. Många organisationer/företag som har komplexa program typ SAP. Så de kan inte utan vidare släppa det gamla på ett bra sätt.
Men oavsett så är det bra med konkurrens och Apple har lyckats bra med sitt nya M1 chip.

  • Medlem
  • International user
  • 2020-11-19 11:27
Ursprungligen av johnh3:

Microsoft håller på med en ”moln” version av Windows 10:
https://www.windowscentral.com/microsoft-laun...

De är i en liten annan situation än Apple. Många organisationer/företag som har komplexa program typ SAP. Så de kan inte utan vidare släppa det gamla på ett bra sätt.
Men oavsett så är det bra med konkurrens och Apple har lyckats bra med sitt nya M1 chip.

Jag kör ju SAP klienten på min jobb mac

Edit: Men jag förstår vad du menar.

Senast redigerat 2020-11-19 11:38
Ursprungligen av johan_tanying:

Det verkar som Apple just dödat Mac Pro... Åtminstone för videoredigerare. Här kör han 8K och 12K i Final Cut Pro och Resolve _samtidigt_!

Nu måste väl priserna på begagnade "papperskorgar" äntligen droppa ner till anständiga nivåer? Typ max 3-4000 för en basmodell?

Han är också oerhört belåten med nya Mac Mini.
https://www.youtube.com/watch?v=vjTkClZn_08

  • Medlem
  • International user
  • 2020-11-23 15:52
Ursprungligen av pick-me-up:

Han är också oerhört belåten med nya Mac Mini.
https://www.youtube.com/watch?v=vjTkClZn_08

Finns gränser dock inte alla har samma upplevelse.
https://www.youtube.com/watch?v=rhQzGZ-n6Qo

Men kanske det ändrar sig när de optimerar för M1

Senast redigerat 2020-11-23 16:06
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-11-23 19:32
Ursprungligen av juanito:

Finns gränser dock inte alla har samma upplevelse.
https://www.youtube.com/watch?v=rhQzGZ-n6Qo

Men kanske det ändrar sig när de optimerar för M1

Ett exempel på fördelen när man kan ha full kontroll över samspelet mjuk- och hårdvara.
Hoppas det inte i framtiden blir på bekostnad av kompatibilitet med olika filformat, som ju oftare var bökigare förr i tiden med PowerPC-processorerna.

  • Medlem
  • International user
  • 2020-11-24 09:28
Ursprungligen av IngoX:

Ett exempel på fördelen när man kan ha full kontroll över samspelet mjuk- och hårdvara.
Hoppas det inte i framtiden blir på bekostnad av kompatibilitet med olika filformat, som ju oftare var bökigare förr i tiden med PowerPC-processorerna.

Jo detta påminner mig om tiderna då Amiga 500 klådde Pentium maskinen på 64k Demos. Pentium med 90 Mhz 5te generationen av x86. Mot en första generations 68k på hela 7Mhz. Ah det var tider det när man ogillade allt som hette PC. Men samtidigt var detta tidpunkten då PC började för första gången springa cirklar runt Macan med grafiken och Macarna har inte repat sig sen dess. Efter att PCI grafikkorten blev vardag var det över med macens överlägsenhet över PC.

Ursprungligen av juanito:

Finns gränser dock inte alla har samma upplevelse.
https://www.youtube.com/watch?v=rhQzGZ-n6Qo

Men kanske det ändrar sig när de optimerar för M1

Som helhet lovordar han Mac Mini M1 något helt enormt! Det är ju klart att den kan inte klara jobbet lika snabbt som en maxad PC tillsammans med work flow som är inte optimala för Macen.
Hur mycket har man rätt att ens kräva av en maskin i den här prisklassen? Kostar bara 699 dollar i USA. Och som alltid, kostar mycket mer än det borde här i Fennoskandia. Och det kan ju inte vara särskild många som skulle köpa den här datorn för mycket krävande jobb inom videoediting och liknande, då är man helt fel ute.

  • Medlem
  • International user
  • 2020-11-25 09:29
Ursprungligen av pick-me-up:

Som helhet lovordar han Mac Mini M1 något helt enormt! Det är ju klart att den kan inte klara jobbet lika snabbt som en maxad PC tillsammans med work flow som är inte optimala för Macen.
Hur mycket har man rätt att ens kräva av en maskin i den här prisklassen? Kostar bara 699 dollar i USA. Och som alltid, kostar mycket mer än det borde här i Fennoskandia. Och det kan ju inte vara särskild många som skulle köpa den här datorn för mycket krävande jobb inom videoediting och liknande, då är man helt fel ute.

Jo men något man bör vara medveten om, att den kan ha problem med att hantera vissa format med vissa program. Allt det kan ju ändras beror väl på program tillverkaren om de optimerar sina format/program.

Ursprungligen av juanito:

Det är ju inte Apple som tillverkar processorerna.

Men jo Intel och AMD blev lite mer svettiga, AMD ligger ju dock före Intel just nu så Intel svettas mest då de är trängda nu från flera håll, speciellt om andra ARM processor tillverkare börjar producera liknande.

Men hur fort de har ut en motsvarande får vi se, du kan ha rätt att det tar 5 år speciellt för x86 arkitekturen, x86 kanske aldrig kommer ikapp mera. Men för Qualcomm kan det kanske gå så fort som 2-3 år om de sätter fart.
Så det lär komma fler Windows datorer som kör på ARM.

En sak som är säkert Processorer blev plötsligt intressanta igen.

Samtidigt så utvecklas ju även Intel, de har just lanserat sin Tiger Lake processor:
https://feber.se/pc/intel-presenterar-elfte-g...

Såg att Dell nu har släppt några laptops med det. Med rätt bra priser. Så det är nog inte så att M1 chippet per automatik dödar konkurrensen. Men det lär väl göra att såväl AMD, Intel och i viss mån Qualcomm sätter mer fart.

1
Bevaka tråden