Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Grafik för Big Sur skapade spekulationer om en Mac med touchskärm

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Många rykten kring Apple uppstår mer än sällan av att de själva gör ett fel som leder till diskussion och så verkar det vara även denna gång.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2020-11-24 01:00

Intressant!

Jag hade gärna sett touch på min nästa Mac (alltså på skärmen, tangentbord föredrar jag fysiskt). Speciellt nu med stöd för iOS-appar på M1-maskinerna så hade det varit perfekt!

Eller så är det Big Sur för iPad…

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2020-11-24 15:00
Ursprungligen av omartint:

Intressant!

Jag hade gärna sett touch på min nästa Mac (alltså på skärmen, tangentbord föredrar jag fysiskt). Speciellt nu med stöd för iOS-appar på M1-maskinerna så hade det varit perfekt!

Tveksamt om det är perfekt med touch på en iMac/Macbook. Har jobbat med en windowsmaskin som hade touch och där du kunde vända skärmen så det blev som en pekplatta. Som pekplatta var den värdelös på grund av storleken och att sträcka fram armen för trycka på skärmen, när den stod på bordet, var inget alternativ då det gick snabbare att använda tgb eller mus.

Prova själv med att sitta med utsträckt arm och peta på skärmen, inte bekvämt, inte ens i soffan med datorn i knät.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2020-11-26 01:04
Ursprungligen av MatsOlov:

Tveksamt om det är perfekt med touch på en iMac/Macbook. Har jobbat med en windowsmaskin som hade touch och där du kunde vända skärmen så det blev som en pekplatta. Som pekplatta var den värdelös på grund av storleken och att sträcka fram armen för trycka på skärmen, när den stod på bordet, var inget alternativ då det gick snabbare att använda tgb eller mus.

Prova själv med att sitta med utsträckt arm och peta på skärmen, inte bekvämt, inte ens i soffan med datorn i knät.

Normalt använder jag mus + tbd, men tycker det är perfekt på min Surface Book med även touch! Suveränt när man tex. skall zooma och panorera i kartor mm.

Men stöd för iOS-appar på M1 Macar så vore det ett riktigt grymt komplement!

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2020-11-27 11:42
Ursprungligen av omartint:

Normalt använder jag mus + tbd, men tycker det är perfekt på min Surface Book med även touch! Suveränt när man tex. skall zooma och panorera i kartor mm.

Det gör man på touchpaden på en macbook.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-11-27 14:33
Ursprungligen av MatsOlov:

Det gör man på touchpaden på en macbook.

Ja, det har vi gjort i åratal på vår kära trackpad/touchpad - vem kommer inte ihåg iScroll2?

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2020-11-27 19:36
Ursprungligen av MatsOlov:

Det gör man på touchpaden på en macbook.

Bara så mycket enklare och mer direkt på skärmen!

Samma sak med penna; mycket enklare att rita och redigera direkt på en bild/konstruktion på skärmen, jämfört med en separat ritplatta (har länge även haft en sådan från Wacom).

Har kört med Surface i en eller annan form (är ingen bokstavstrogen Appleanvändare) i ca. 5-6 år, och har uppskattat både touchfunktionen, och möjlighet att både anteckna och skissa med penna.

Däremot hatar jag verkligen när touch ersätter riktiga fysiska tangenter. Där är det 100% bara värdelöst och dåligt. Hatade tangentbordet när jag runt 2016 bytte upp min MBP 15 från 2013 års modell, med fantastiskt bra tangentbord, till de nya MBP. Urk vad kass upplevelse (även om jag gillade övergång till USB-C och uppgraderingen i övrigt)!

Hade dessutom underlättat enormt nu när Apple slår samman macOS med iOS. Hade ju varit perfekt när man kör iOS-appar.

Såg lite på YT inför mitt köp av nya M1-maskiner, och håller med the Verge helt:

https://www.youtube.com/watch?v=OEaKQ0pxQsg

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2020-12-02 21:30

Men ser oavsett detta fram emot att kunna köra iOS-appar i desktopmiljö. Fick bli en beställning på en sådan här:

Hade gärna haft en Wacomliknande iMac som går att vinkla ner. Retuschera med en sådan skulle vara grymt! Har/ hade inte microsoft en sådan maskin? Sjukt avis på den och lite sorjsen att den inte är en mac. Tycker inte att innovationerna är på topp.
Fast de nya datorerna verkar nice ändå.

Ursprungligen av mangepetersson:

Hade gärna haft en Wacomliknande iMac som går att vinkla ner. Retuschera med en sådan skulle vara grymt! Har/ hade inte microsoft en sådan maskin? Sjukt avis på den och lite sorjsen att den inte är en mac. Tycker inte att innovationerna är på topp.
Fast de nya datorerna verkar nice ändå.

En sådan maskin skulle kunna fungera om man kombinerar MacOS och iPadOS. Vid uppfällt läge är det MacOS styrning som gäller och vid nedfällt läge får det över till iPadOS styrning med tryckkänslig skärm. Samma OS, alla programmen fungerar i båda lägen. Då blir det en tydlig uppdelning och inte en halvmesyr som Windows har.

Senast redigerat 2020-12-03 16:12
  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2020-12-03 16:20
Ursprungligen av mangepetersson:

Hade gärna haft en Wacomliknande iMac som går att vinkla ner. Retuschera med en sådan skulle vara grymt! Har/ hade inte microsoft en sådan maskin? Sjukt avis på den och lite sorjsen att den inte är en mac. Tycker inte att innovationerna är på topp.
Fast de nya datorerna verkar nice ändå.

Den windowsprodukten blev så sjukt populär att vi har glömt vad den hette. Annars fungerar det att använda en iPad som ritplatta till en Mac, om man nu inte vill ha en Wacom.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2020-12-03 19:40
Ursprungligen av The Real Viking:

En sådan maskin skulle kunna fungera om man kombinerar MacOS och iPadOS. Vid uppfällt läge är det MacOS styrning som gäller och vid nedfällt läge får det över till iPadOS styrning med tryckkänslig skärm. Samma OS, alla programmen fungerar i båda lägen. Då blir det en tydlig uppdelning och inte en halvmesyr som Windows har.

Fast Windows har ju just exakt en sådan uppdelning?

Därav att du har just Tablet Mode och även Dekstop Mode.

Eller hur tänkte du (inte helt med på det annars)?

Annars så håller jag med; touch är framtiden på alla skärmar, mer eller mindre (TV som är på långt håll är väl ett av undantagen). Rikigt smidigt med penna när man skall redigera foton på datorn.

Är som i nyheten ganska övertygad tills att detta kommer även till mac som tillval i framtiden. Så kan alla bli nöjda, både vi som vill ha det, och de andra som är så negativa till det kan skippa.

Alla blir glada!

Jag kan erkänna att det finns tillfällen då jag sträcker fram min hand mot skärmen på min nya Air. Det händer då och då när jag vill klicka bort en notis eller dialogruta. Sällan för att skrolla och aldrig för att editera något.

Så även om det händer så är det för väldigt begränsade användningsfall. Ungefär samma fall som jag sett kollegor med touchskärm på sina PC göra. Klicka bort dialogrutor eller möjligen välja en cell i Excel...

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2020-12-04 08:24
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag kan erkänna att det finns tillfällen då jag sträcker fram min hand mot skärmen på min nya Air. Det händer då och då när jag vill klicka bort en notis eller dialogruta. Sällan för att skrolla och aldrig för att editera något.

Det är en vana från iPhoneanvändande. Jag gör det i bland då något är svårläst i papperstidningen. Men den funktionen har jag ju på styrplattan på den bärbara eller på min Magic Trackpad som är kopplad till iMacen.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2020-12-12 00:36
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag kan erkänna att det finns tillfällen då jag sträcker fram min hand mot skärmen på min nya Air. Det händer då och då när jag vill klicka bort en notis eller dialogruta. Sällan för att skrolla och aldrig för att editera något.

Så även om det händer så är det för väldigt begränsade användningsfall. Ungefär samma fall som jag sett kollegor med touchskärm på sina PC göra. Klicka bort dialogrutor eller möjligen välja en cell i Excel...

Samma sak för mig. Installerade nu ikväll min nya Air 13" M1:a (16/256) och sträckte mig flera gånger fram för att klicka i vissa dialogrutor, och ibland bara för att kunna scrolla snabbt ner, eller åt sidan. Är lite skadad av min Microsoft Surface Book och andra jobbdatorer som klarar touch, och även mina iPads, klocka och telefoner. Men gick ju inte!

Har använt den i 3-4 timmar nu ikväll (hann inte packa upp före middagen då jag var kocken hemma idag), och har just nu 83% batteri kvar. Helt grymt!

Älskar denna nya maskinen och M1!

1
Bevaka tråden