Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur få in mp3-fil till appen "Böcker"

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-11-13 10:22

Jag köpte en ljudbok på författarens hemsida och fick ladda ner en mp3-fil. (11h lång, 277 MB) Den hamnade i Filer /iCloud Drive /Hämtningar.

Försökte på alla sätt få in e-boken i iphone-appen "Böcker" men hittade inget sätt.

På datorn gick det utmärkt att bara dra mp3-filen till Mac-programmet "Böcker" och lyssna där (hamnade i biblioteket "ljudböcker") men jag vill förstås kunna lyssna från telefonen.
Kontrollerade datorns (10.15.7) och telefonens (14.1) icloud-inställningar att synkning av "Böcker" var förbockat men den synkar ändå inte från datorn till telefonen.

Kopplade telefonen med sladd till datorn, den dyker då i Musik-appen upp som en enhet, klickade sen på knappen "synkroniseringsinställningar" och klickar på "Böcker". Där var visserligen inte "synkronisera böcker" förbockat men jag bockade i, synkade, men den dök inte upp på telefonen. Dock: I rutan där kan man välja vilka böcker man vill synkronisera syns inte boken.

Testade importera den i Musik - då synkas den precis som vanliga mp3-låtar men det är opraktiskt att använda den spelaren på en 11h lång fil - det saknas t.ex. funktion att hoppa 15sek framåt/bakåt.

Beror allt detta på att jag köpt en ljudbok utanför apples "system"?
Borde inte åtminstone synkningen från datorns "Böcker"fungera?
Vad är annars lösningen?

Gör om mp3-filen till "riktig" ljudboksfil. Jag brukar använda AudioBook Builder:

https://apps.apple.com/se/app/audiobook-build...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-11-13 19:45

Eller lyssna med VLC.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-11-16 20:26

Audiobook Builder kostar men jag hittade en gratisapp i MacOS appstore:
AudioBookBinder

Med den kunde jag göra om mp3-filen till m4b (ljudboksformatet). Drog sen in den nya filen i Böcker på macen och då gick det sen att synka till Böcker på iphonen!

(provade appen "VLC for mobile" men fick inte till det.)

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-11-17 12:05
Ursprungligen av RobertK:

Audiobook Builder kostar men jag hittade en gratisapp i MacOS appstore:
AudioBookBinder

Med den kunde jag göra om mp3-filen till m4b (ljudboksformatet). Drog sen in den nya filen i Böcker på macen och då gick det sen att synka till Böcker på iphonen!

Ja, den har jag också använt med stor framgång. Enkel, men med de funktioner som behövs.

1
Bevaka tråden