Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min iMac är för gammal för Big Sur

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Upptäcker nu att Big Sur gäller för iMac 2014 o nyare. Min är från 2013 och går därför inte. Surt, datorn som är maxad har fortfarande ok prestanda. Väntar på ny iMac innan jag byter den.

Men, nu fick jag en ide om att göra två flugor på smällen samtidigt: Om jag köper en ny Mac mini med M1 processor och använder min iMac som skärm, då får jag både nya Big Sur och även känna på M1:an...

Är det någon som vet om man kan använda iMac:en late 2013 som slav-skärm? Jag har för mig att jag sett något om det. Vilken kabel skulle jag behöva i så fall?

Tack på förhand för tips!

  • Medlem
  • 2020-11-12 15:20
Ursprungligen av C-Carlsson:

Upptäcker nu att Big Sur gäller för iMac 2014 o nyare. Min är från 2013 och går därför inte. Surt, datorn som är maxad har fortfarande ok prestanda. Väntar på ny iMac innan jag byter den.

Men, nu fick jag en ide om att göra två flugor på smällen samtidigt: Om jag köper en ny Mac mini med M1 processor och använder min iMac som skärm, då får jag både nya Big Sur och även känna på M1:an...

Är det någon som vet om man kan använda iMac:en late 2013 som slav-skärm? Jag har för mig att jag sett något om det. Vilken kabel skulle jag behöva i så fall?

Tack på förhand för tips!

Ska gå på den modellen och det borde funka med en Thunderbolt 3 (USB-C) till Thunderbolt 2-adapter. Sök på "Target Display Mode".

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-11-12 15:46
Ursprungligen av C-Carlsson:

Är det någon som vet om man kan använda iMac:en late 2013 som slav-skärm? Jag har för mig att jag sett något om det. Vilken kabel skulle jag behöva i så fall?

Du såg det nog här på 99mac
Guide: Gör din gamla iMac till en extra skärm med Target Display Mode

Gammal sida på Apples support: https://support.apple.com/sv-se/HT204592

Sen går det nog att knöla in Big Sur på din imac, med nästan all funktionalitet i behåll. Kräver lite manuell handpåläggning, men nu när Big Sur släppts skarpt kanske någon kommer ta sig tid och skriva en app som förenklar processen för de hugade.

Tack för tipsen!

När jag läser apple suportdokument stor det något märkligt: "Målbildskärmsläge kräver macOS High Sierra eller tidigare på den iMac som används som extern bildskärm. Det fungerar inte med macOS Mojave eller senare."

Jag har Catalina på den idag, då kommer det alltså inte att fungera? Typiskt...

Men då Attefors skrev artikeln på 99mac om detta i år så antar jag att han hade senaste OS. Kan man få Attefors till att kommentera detta?

Ursprungligen av IngoX:

Du såg det nog här på 99mac
Guide: Gör din gamla iMac till en extra skärm med Target Display Mode

Gammal sida på Apples support: https://support.apple.com/sv-se/HT204592

Sen går det nog att knöla in Big Sur på din imac, med nästan all funktionalitet i behåll. Kräver lite manuell handpåläggning, men nu när Big Sur släppts skarpt kanske någon kommer ta sig tid och skriva en app som förenklar processen för de hugade.

Det sista finns redan:

https://github.com/barrykn/big-sur-micropatch...

Kanske Dosdude1 också kommer med ett program.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2020-11-13 21:38

Även min iMac "Late 2012" får nöja sig med Catalina som sista OS även om jag har modellen med i7(Ivy bridge) och Nvidia GTX 680MX som var det bästa som gick att bygga en iMac med vid köptillfället.

Ett litet tag till är jag nöjd med datorn, men ser gärna att det kommer en ny iMac inom det närmaste året som får ersätta min nuvarande dator. Ser gärna att Big sur och Apple Silicon mognar något
innan jag byter ut min snart pensionerade iMac.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2020-11-13 21:50

Jag gick lite i liknande tankar, har även jag en iMac late 2013. I mitt fall ville jag använda den som extraskärm till min jobbdator som är en Lenovo Thinkpad som kör Linux.
Började med att testa att driva den med min ännu äldre Macbook, det gick mycket riktigt inte att göra det med Catalina så jag fick installera Yosemite (eller om det var Sierra) på ett USB-minne och boota från det, då funkade det fint med Macbooken, dock fick jag det inte att lira med Thinkpaden och jag kände att jag inte orkade lägga flera dagar på att fixa med det.
Summa summarum, med en Mac mini bör det funka fint, men lite omständigt att behöva boota iMacen med ett gammalt OS.

Ursprungligen av nillon:

Jag gick lite i liknande tankar, har även jag en iMac late 2013. I mitt fall ville jag använda den som extraskärm till min jobbdator som är en Lenovo Thinkpad som kör Linux.
Började med att testa att driva den med min ännu äldre Macbook, det gick mycket riktigt inte att göra det med Catalina så jag fick installera Yosemite (eller om det var Sierra) på ett USB-minne och boota från det, då funkade det fint med Macbooken, dock fick jag det inte att lira med Thinkpaden och jag kände att jag inte orkade lägga flera dagar på att fixa med det.
Summa summarum, med en Mac mini bör det funka fint, men lite omständigt att behöva boota iMacen med ett gammalt OS.

Tack för bra info! Ja det låter lite omständigt att behöva starta datorn för att kunna använda den som skärm. Får avvakta ett tag o se hur det blir.

De mer avancerade förslaget att installera ändå som föreslagits kanske blir aktuellt lite senare...

Om man kan tänka sig att modda lite är stödet för Big Sur på Imacar från Late 2013 mycket bra, bortsett från dem som har FD:

”Late 2013 iMac: Everything should work (and, after step 14, you're finished -- no need for step 15 and later). Note that there have been some reports of very poor performance with Fusion Drives on this model when running Big Sur, which may be why Apple does not support Big Sur on this model.” /Källa.

Early 2013 kräver en patchad Wi-Fi, men fungerar annars. Alla macar som stöder Catalina kan fås att fungera med Big Sur med ganska lite handpåläggning, i alla fall om man är avancerad användare.

Macrumors har en tråd där man kan djupdyka i ämnet.

Kollade bifogade screenshots. Mao, min iMac 2013 27" som har Mac OS på extern SSD anser Mac App Store är kompatibel? Vågar man prova att installera?

Ursprungligen av Anders Båth:

Kollade bifogade screenshots. Mao, min iMac 2013 27" som har Mac OS på extern SSD anser Mac App Store är kompatibel? Vågar man prova att installera?

Nej, den dyker upp överallt. Även på min Imac från 2008. Det är lite dumt.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2020-11-23 00:50
Ursprungligen av C-Carlsson:

Upptäcker nu att Big Sur gäller för iMac 2014 o nyare. Min är från 2013 och går därför inte. Surt, datorn som är maxad har fortfarande ok prestanda. Väntar på ny iMac innan jag byter den.

Men, nu fick jag en ide om att göra två flugor på smällen samtidigt: Om jag köper en ny Mac mini med M1 processor och använder min iMac som skärm, då får jag både nya Big Sur och även känna på M1:an...

Är det någon som vet om man kan använda iMac:en late 2013 som slav-skärm? Jag har för mig att jag sett något om det. Vilken kabel skulle jag behöva i så fall?

Tack på förhand för tips!

https://github.com/BenSova/Patched-Sur

Anmärkning: Kunde av ngn anledning inte uppdatera från Catalina utan fick radera HDn för att installera från scratch. Det är dock en gammal iMac som normalt inte används så jag hade inget viktigt på den.

Senast redigerat 2020-11-23 13:32
1
Bevaka tråden