Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Önskvärda brev hamnar i skräppost

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sedan Amazon kom till Sverige har jag handlat en hel del där. Problemet för mig är att precis allt från dem hamnar i skräpposten. Men även mycket av posten från andra säljare på nätet. All post som hamnar där klickar jag på flytta till inkorgen på. Men det hjälper inte. För mig har skräppostlådan näst intill blivit den normala inkorgen. Då tycker inte jag den fyller sin funktion.

Varför är det så här? Vad ska jag göra?

Jag har läst i hjälpen för mail och finner enbart lösning på de motsatta, hur skräp i inkorgen ska förpassas till skräpposten. Den enda lösningen som kan hjälpa mig med mina problem är att nollställa allt, men det hjälpte inte.

Man ska väl inte behöva lägga till allt man vill ha i inkrogen i adressboken eller upprätta regler för?

Jag har för mig att förr så kunde man markera brev som hamnade där med "Ej skräppost" och så kom det rätt nästa gång.

Vad har du för epostleverantör? Har de inställningsbar skräppostnivå? Det kan hända att du måste justera via webben.

Ursprungligen av Zeugma:

Vad har du för epostleverantör? Har de inställningsbar skräppostnivå? Det kan hända att du måste justera via webben.

Jo jag har Outlook men där har jag koll vad som kommer i skräppost och inte. Där läggs posten sällan fel. Jag har även lagt till regler för all post från t ex Amazon att hamna i inkorgen. Men ändå hamnar de i datorns skräppost.

Ursprungligen av Giljan:

Jo jag har Outlook men där har jag koll vad som kommer i skräppost och inte. Där läggs posten sällan fel. Jag har även lagt till regler för all post från t ex Amazon att hamna i inkorgen. Men ändå hamnar de i datorns skräppost.

Det har sagts i många år att Mail aldrig har varit en helt lyckad epostklient, så du kanske skulle testa någon annan? Outlook finns väl för Mac? Tyvärr har jag ingen lösning på problemet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-11-12 12:29
Ursprungligen av Giljan:

Jo jag har Outlook men där har jag koll vad som kommer i skräppost och inte. Där läggs posten sällan fel. Jag har även lagt till regler för all post från t ex Amazon att hamna i inkorgen. Men ändå hamnar de i datorns skräppost.

Menar du att mail-kontot där det sorteras fel i Mail-appen är en Outlook-adress, där sorteringen funkar via webmailen men blir fel i Mail.app? I så fall har du på nåt sätt anslutit Mail.app till microsofts mailserver via POP. Eller talar du om olika mailadresser? Lite oklart.

Lösningen är generellt att inte alls filtrera någon mail lokalt på datorn, mailservern gör det oftast bättre om den tjänsten finns hos mailleverantören. Mailklienten på din dator ansluter du via IMAP (eller gmails och microsofts egna lösningar) så att alla enheter där du läser mailen bara speglar förändringar som görs på mailservern. Använd alltså inte POP på någon enhet, och stäng sedan av all lokal skräppostsortering, om den sköts bra av aktuell mailserver.

Ursprungligen av IngoX:

Menar du att mail-kontot där det sorteras fel i Mail-appen är en Outlook-adress, där sorteringen funkar via webmailen men blir fel i Mail.app? I så fall har du på nåt sätt anslutit Mail.app till microsofts mailserver via POP. Eller talar du om olika mailadresser? Lite oklart.

Lösningen är generellt att inte alls filtrera någon mail lokalt på datorn, mailservern gör det oftast bättre om den tjänsten finns hos mailleverantören. Mailklienten på din dator ansluter du via IMAP (eller gmails och microsofts egna lösningar) så att alla enheter där du läser mailen bara speglar förändringar som görs på mailservern. Använd alltså inte POP på någon enhet, och stäng sedan av all lokal skräppostsortering, om den sköts bra av aktuell mailserver.

Det är en @hotmail.com adress. Värdnamn: imap-mail.outlook.com. Detta gäller bara samma mailadress. Hur vida det är POP eller ej ligger över min kunskapsnivå, så det vet jag inte.

Med de råden du ger, kommer jag ändå se mejlen som kommer till skräppost i datorn eller måste jag logga in mig på webmejlen för att se dessa?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-11-12 14:39
Ursprungligen av Giljan:

Det är en @hotmail.com adress. Värdnamn: imap-mail.outlook.com. Detta gäller bara samma mailadress. Hur vida det är POP eller ej ligger över min kunskapsnivå, så det vet jag inte.

Då är det antagligen inställt som IMAP. Man måste numera nästan aktivt veta vad man gör för att råka ställa in POP för ett epostkonto i nyare OS-versioner. Vilken verion av macOS kör du?
Här är lite allmän info, från Microsoft: Vad är IMAP och POP?

Det syns oftast på serveradressen om det är pop eller imap, som i ditt fall: [imap-mail.outlook.com] Troligen är det en lite äldre serveradress som ändå funkar. Tittar man på Microsofts egen supportdokumentation kör de nu med [outlook.office365.com] för alla sina mailadresser och skilnaden mellan pop och imap är bara portnumret 995 eller 993. Men man måste dessutom aktivera kontot för POP via en inställning på webben.
POP- och IMAP-e-postinställningar för Outlook
Inställningar för POP, IMAP och SMTP för Outlook.com

Ursprungligen av Giljan:

de råden du ger, kommer jag ändå se mejlen som kommer till skräppost i datorn eller måste jag logga in mig på webmejlen för att se dessa?

Ja, via IMAP ska du alltid kunna se alla mappar i webmailen i din epostklient på datorn. Däremot kanske du måste logga in via webmailen när du "lär upp" mailservern när något sorterats fel. Det kan nog variera mellan olika mailtjänster.

Om du inte i datorn ser innehållet i serverns skräppostmapp kan det bero på att det på servern skapats flera mappar med liknande namn. Olika mailklienter som anslutit genom åren kan ha skapat nya mappar för skräppost på servern med lite olika namn, t.ex "spam", "junk" mm. Men det är bara en av dem som mailservern själv sorterar skräppost till.

Du får via webmailen kolla vilken mapp som är den aktiva skräppostmappen. Sedan kan du i Mail.app koppla mappen med det svenska namnet "Skräp" med rätt mapp på servern. Menyn Mail > Inställningar > Konton > välj mailkonto i vänsterkolumnen > välj flik Brevlådefunktioner. Där kan du koppla ihop rätt mapp för Utkast, Skickat, Skräp, Papperskorg och Arkiv, så att mailklienten och mailservern använder samma mapp för samma funktion.

Senast redigerat 2020-11-12 14:55
Ursprungligen av IngoX:

Då är det antagligen inställt som IMAP. Man måste numera nästan aktivt veta vad man gör för att råka ställa in POP för ett epostkonto i nyare OS-versioner. Vilken verion av macOS kör du?
Här är lite allmän info, från Microsoft: Vad är IMAP och POP?

Det syns oftast på serveradressen om det är pop eller imap, som i ditt fall: [imap-mail.outlook.com] Troligen är det en lite äldre serveradress som ändå funkar. Tittar man på Microsofts egen supportdokumentation kör de nu med [outlook.office365.com] för alla sina mailadresser och skilnaden mellan pop och imap är bara portnumret 995 eller 993. Men man måste dessutom aktivera kontot för POP via en inställning på webben.
POP- och IMAP-e-postinställningar för Outlook
Inställningar för POP, IMAP och SMTP för Outlook.com

Ja, via IMAP ska du alltid kunna se alla mappar i webmailen i din epostklient på datorn. Däremot kanske du måste logga in via webmailen när du "lär upp" mailservern när något sorterats fel. Det kan nog variera mellan olika mailtjänster.

Om du inte i datorn ser innehållet i serverns skräppostmapp kan det bero på att det på servern skapats flera mappar med liknande namn. Olika mailklienter som anslutit genom åren kan ha skapat nya mappar för skräppost på servern med lite olika namn, t.ex "spam", "junk" mm. Men det är bara en av dem som mailservern själv sorterar skräppost till.

Du får via webmailen kolla vilken mapp som är den aktiva skräppostmappen. Sedan kan du i Mail.app koppla mappen med det svenska namnet "Skräp" med rätt mapp på servern. Menyn Mail > Inställningar > Konton > välj mailkonto i vänsterkolumnen > välj flik Brevlådefunktioner. Där kan du koppla ihop rätt mapp för Utkast, Skickat, Skräp, Papperskorg och Arkiv, så att mailklienten och mailservern använder samma mapp för samma funktion.

Tack!

Jag ska kolla upp detta under dagen. Just nu sliter jag mitt hår efter att ha uppdaterat datorn till Big Sur, trodde jag. När installationen var klar efter ca 40 min visar det sig att den uppdaterat Catalina till samma version som jag hade innan installationen, alltså från 10.15.7 till 10.15.7!!! Sjukt, det har aldrig hänt tidigare.

Det var mycket matnyttigt och lärorikt. Nu har jag följt dina råd och ska se hur det går när inkrogen lär sig att sortera posten rätt. Tack så jättemycket för hjälpen!

Ursprungligen av Giljan:

...visar det sig att den uppdaterat Catalina till samma version som jag hade innan installationen, alltså från 10.15.7 till 10.15.7!!! Sjukt, det har aldrig hänt tidigare.

Det släpptes en "supplemental update" till 10.15.7 för ett par dagar sedan:
https://support.apple.com/kb/DL2060?locale=sv...

Det var säkert den du installerade. Vilket du borde ha sett om du läste vad som stod i "Programuppdatering".

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-11-13 20:29
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det släpptes en "supplemental update" till 10.15.7 för ett par dagar sedan:
https://support.apple.com/kb/DL2060?locale=sv...

Det var säkert den du installerade. Vilket du borde ha sett om du läste vad som stod i "Programuppdatering".

Bra iakttaget! Den var ju på hela 1,22GB - men inte de dryga 12GB som Big Sur vägde in på. Dessutom hade ju Apple problem mellan 19-02 den natten med att tillhandahålla uppdateringen...

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det släpptes en "supplemental update" till 10.15.7 för ett par dagar sedan:
https://support.apple.com/kb/DL2060?locale=sv...

Det var säkert den du installerade. Vilket du borde ha sett om du läste vad som stod i "Programuppdatering".

Tack för den förklaringen! Så måste det varit. Jag kände inte till att den kommit. Det kom in en flik från notiser och frågade om jag vill uppdatera nu eller senare. Jag klickade på nu och tog för givet att det var Big Sur. Det jag reagerade över var jag inte godkände något avtal innan uppdateringen.

[quote name="IngoX" postid="2394157"]

Tror faktiskt jag kommit till bukt med problemet nu. Det var i webmejlen breven sorterades fel. Jag undrar hur känslig den är när brev som till och med Outlook själva skickat till mig hamnade i skräpposten.

Tänkte fråga en sak till som är lite lustigt med mejlen. När jag skickar ett brev, till vem som helst, så blir det alltid två ex av det jag skickat i skickat-lådan. Varför är det så och var stänger man av det. Jag förstår inte vitsen med dessa dubletter. Att mottagaren skulle få två ex av samma mejl har jag inte hört något om, så det är nog bara i min dator det sker.

1
Bevaka tråden