Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Det här är nya MacBook Pro 13"

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple fullkomligt pumpar ut nya modeller idag och utöver MacBook Air och Mac Mini så fick vi idag även en MacBook Pro 13".

Läs hela artikeln här

Ouff!

Slår denna maxad 16"?

16 gig Max i ram känns ju lite klent.

Det måste väl utökas i framtiden? Eller är det för den inte ska konkurrera ut iMac just nu?

Ursprungligen av jurassic579:

16 gig Max i ram känns ju lite klent.

Det är samma som innan (på 2-portars MBP 13-tum).

Återstår att se vad som kommer nästa år.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-11-11 14:45
Ursprungligen av jurassic579:

Ouff!

Slår denna maxad 16"?

Nej. Men det kostar och låter!

Ursprungligen av jurassic579:

16 gig Max i ram känns ju lite klent.

Det måste väl utökas i framtiden? Eller är det för den inte ska konkurrera ut iMac just nu?

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Det är samma som innan (på 2-portars MBP 13-tum).

Återstår att se vad som kommer nästa år.

Är ni inte intresserade av om RAM-minnet nu kan utnyttjas mer effektivt.

iPhone har ju länge haft mindre RAM än konkurrenterna men ändå presterat bättre.

Ursprungligen av Ancientdragon:

Är ni inte intresserade av om RAM-minnet nu kan utnyttjas mer effektivt.

iPhone har ju länge haft mindre RAM än konkurrenterna men ändå presterat bättre.

Självklart är jag det. Dock är det rätt långt mellan 16 och 64 gig som 16” erbjuder som max.

Jag tar vad som helst som är snabbare i praktiken.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-11-11 20:02

Har inte behovet av RAM minskat, iom de snabba SSD-diskarna som sitter i?
Om vi för ett par år sedan kunde leva med att cacha data till snurrdisk, så borde dagens maskiner kunna läsa köra växelfil på SSD med riktigt bra prestanda?

Ursprungligen av reboot81:

Har inte behovet av RAM minskat, iom de snabba SSD-diskarna som sitter i?
Om vi för ett par år sedan kunde leva med att cacha data till snurrdisk, så borde dagens maskiner kunna läsa köra växelfil på SSD med riktigt bra prestanda?

Det är det här jag vill läsa mer om. Vi brukade ha riktigt vassa medlemmar här som kunde berätta om detta. En unbox-video eller en vanlig youtube review Nisse tar sällan upp detta.

Och själv kan jag för lite om dagens hårdvara för att kunna gissa.

Säkert lite off topic men tex Playstation 5 som kommer nu har ju väldigt snabb SSD på 8-9 gig i sekunden. Detta har ju gjort möjligheterna större till mycket kortare laddningstider bla. Dock kan jag för lite om hur detta skulle kunna avlasta tex Photoshop när man jobbar med många tunga filer.

Nu börjar testerna ramla in och det ser lovande ut. För mig śom bara använder Apples program kan detta vara en smidig lösning. Prestandan verkar onekligen vara på topp.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-11-18 17:10
Ursprungligen av reboot81:

Har inte behovet av RAM minskat, iom de snabba SSD-diskarna som sitter i?
Om vi för ett par år sedan kunde leva med att cacha data till snurrdisk, så borde dagens maskiner kunna läsa köra växelfil på SSD med riktigt bra prestanda?

Scrolla ner till rubriken Memory...
https://daringfireball.net/2020/11/the_m1_mac...

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-11-18 17:39

Många har mer minne än dom behöver, för att dom tittar på Aktivitetsmätaren på siffrorna och ser att nästan allt används. Det används för att ett modernt OS är byggt för att fylla upp det för att öka hastigheten.

Men det är inte siffrorna som är viktiga. Titta istället på det lilla ”diagrammet” till vänster, det representerar det lite luddiga begreppet minnestryck., men det gör det lite mer lättfattligt. Om det alltid är grönt så har du mer minne än du behöver, håller det sig på grönt och kanske lite gult, då är det lagom med minne för det du gör. Är det ofta uppe på rött så behöver du definitivt mer minne.

Kolla på din Mac du redan har, kanske har du redan mer än du behöver, använd detta som riktmedel när du köper ny dator.

edit: Ja jag har också för mycket minne, 32GB, för att min kollega bestämde att det är "bra att ha" när datorn köptes in. Mitt minnestryck ligger mellan 10-20% under en arbetsdag.

Senast redigerat 2020-11-19 09:54
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-11-18 19:38

Håller med dig @Gäddnos
Säg mig vilka appar du kör på din Intelmaskin så kan jag direkt svara på hur många GB du behöver. På en M1-baserad maskin - ingen aning, och eftersom det är en helt ny arkitektur så är det ingen som vet idag vad som behövs.
M1 är modernt och nytt, att Apple helt plötsligt som mest kan skeppa 16GB till M1 är inte ogenomtänkt eller pga av en extern parts som begränsar. Apple har medvetet tagit det här beslutet, och tills att det är motbevisat så får vi gå på det.

För övrigt anser jag att 16GB räcker åt alla som ens diskuterar RAM. Behöver man mer, ja då är man av den typen att man _vet_ det och köper sig vad man behöver.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-11-19 17:12

Läsvärt ang 16GB RAM: https://daringfireball.net/2020/11/the_m1_mac... som länkar till https://blog.metaobject.com/2020/11/m1-memory...

Citat:

So Apple can afford to live with more "limited" total memory because they need much less memory for the system to be fast. And so they can do a system design that imposes this limitation, but allows them to make that memory wicked fast.

Men är det för mycket data som skall in i minne blir det såklart swappning... men kom ihåg att iPhones/iPads presterar mycket bra trots att de (i många fall) har mindre minne än konkurrenterna.

Jag beställde en MBP med 16GB. Kändes trots allt tryggast

1
Bevaka tråden