Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Mini med M1-processor

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple presenterar en uppdaterad version av Mac mini med det nya chippet, den levererar samma design men ger oss stora förändringar på insidan med det nya chippet.

Läs hela artikeln här

Hur snabb SSD har den?

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-11-10 20:27
Ursprungligen av Zeugma:

Hur snabb SSD har den?

"And with speeds up to 3.4GB/s, apps and files launch and load in an instant."

Ursprungligen av Redaktionen:

Apple presenterar en uppdaterad version av Mac mini med det nya chippet, den levererar samma design men ger oss stora förändringar på insidan med det nya chippet.

Läs hela artikeln här

Verkar lovande, men 16GB RAM-minne är inte så mycket i det långa loppet. Det går inte kompensera på något annat sätt, vad jag kan förstå.
Synd att de nämnde inte med ett ord om när de skulle komma med nya maskiner i desktop-klassen. Min gissning är att det kommer att ske i första kvartal nästa år. Men vi får väl följa våra ’duktiga’ ryktesspridare för att få veta när nya grejer kommer ut … Kontentan för mig är alla fall, att one more thing effekten uteblev.
Visst är de nya burkarna snabbare etc. men man måste använda de också till för de mest krävande uppgifter som finns, för annars tror jag inte att gemene man kommer märka någon himlastormande skillnad.

  • Medlem
  • 2020-11-10 21:18

Tråkigt att den bara finns i silver. Den rymdgrå är betydligt snyggare.

Ja intressant. Fast att gå över till Apple silicon på alla stationära framöver känns lite riskabelt. Visserligen har de varit missnöjda med intel men AMD med mycket nytt skulle kunna vara ett alternativ:
https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.740837/amd-...

Men man för hålla koll på vad de kommer med framöver.

Mac mini med möjlighet till 64 GB ram hade varit pricken över i:et här men bra sugen ändå.
Finns det nån spec på hur snabbt minnet är? Om ssd ligger på över 3 GB/sekund så kan man väl hoppas på snabbt minne också.

Ursprungligen av torbjorneklund:

Mac mini med möjlighet till 64 GB ram hade varit pricken över i:et här men bra sugen ändå.
Finns det nån spec på hur snabbt minnet är? Om ssd ligger på över 3 GB/sekund så kan man väl hoppas på snabbt minne också.

Finns det möjlighet att chippen är så bra konstruerad att man behöver inte mer RAM än bara 16GB? Om detta inte stämmer, så vågar man nästan inte vänta och se hur lite minnen man kommer att kunna ha i en kommande lilla iMacen! Är det där också bara 16GB, så vete sjutton om jag skulle välja en sån. Men där borde man kunna använda alla fall mer RAM om det finns fyra minnesplatser.
P.S. Smart move av Apple att de har sänkt priset en aning. Men så typiskt av de att de tar tre till fyra steg framåt och alltid minst ett steg bakåt också. Än så länge har det aldrig inträffat att nya modeller kommer utan bakslag. Och att ta så hutlöst betalt av RAM-minnen är nästan kriminellt.

Ursprungligen av pick-me-up:

Finns det möjlighet att chippen är så bra konstruerad att man behöver inte mer RAM än bara 16GB? Om detta inte stämmer, så vågar man nästan inte vänta och se hur lite minnen man kommer att kunna ha i en kommande lilla iMacen! Är det där också bara 16GB, så vete sjutton om jag skulle välja en sån. Men där borde man kunna använda alla fall mer RAM om det finns fyra minnesplatser.
P.S. Smart move av Apple att de har sänkt priset en aning. Men så typiskt av de att de tar tre till fyra steg framåt och alltid minst ett steg bakåt också. Än så länge har det aldrig inträffat att nya modeller kommer utan bakslag. Och att ta så hutlöst betalt av RAM-minnen är nästan kriminellt.

Precis detta hoppas jag på. Att det likt iPhone helt enkelt inte krävs mer ram när jag jobbar med video eller stora ljudfiler. Det hade varit något. Kan ingen köpa en och testa så jag vet innan jag spenderar mina surt förvärvade slantar.

Ursprungligen av Ancientdragon:

Precis detta hoppas jag på. Att det likt iPhone helt enkelt inte krävs mer ram när jag jobbar med video eller stora ljudfiler. Det hade varit något. Kan ingen köpa en och testa så jag vet innan jag spenderar mina surt förvärvade slantar.

Det finns en bra video här: https://www.youtube.com/watch?v=S3rd442UeWE
Han är en jätteduktig kille som jag brukar följa. Under kommentarerna hittar du också några otroligt fina kommentarer som rör delvis också om RAM.

Såg att M1 MacMini saknar möjligheten att få 10 Gigabit Ethernet, som man kunde beställa som BTO med senaste Intel MacMini. Kanske var det få få som beställde det, så Apple slopade det på M1 MacMini.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-11-12 08:50
Ursprungligen av The Real Viking:

Såg att M1 MacMini saknar möjligheten att få 10 Gigabit Ethernet, som man kunde beställa som BTO med senaste Intel MacMini. Kanske var det få få som beställde det, så Apple slopade det på M1 MacMini.

Det lägger du själv till enkelt. https://www.dustin.se/product/5011130980/qna-...

Ursprungligen av Gäddnos:

Det lägger du själv till enkelt. https://www.dustin.se/product/5011130980/qna-...

Bra att veta att denna möjlighet finns! Tack, @Gäddnos!

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-11-12 08:59

10 Gbit är "omodernt" nu, ingen som satsar på nya grejer med det, så sätt inte igång bygg 10GB nät nu.
Det som gäller framöver är 25G, 50G och 100G.

Senast redigerat 2020-11-12 13:07
Ursprungligen av pick-me-up:

Verkar lovande, men 16GB RAM-minne är inte så mycket i det långa loppet. Det går inte kompensera på något annat sätt, vad jag kan förstå.

Stämmer detta? Är 16GB RAM max verkligen?

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-11-12 13:08
Ursprungligen av Pathfinder:

Stämmer detta? Är 16GB RAM max verkligen?

Precis lika mycket som i den lilla två-portars modell den ersätter.

Ursprungligen av Pathfinder:

Stämmer detta? Är 16GB RAM max verkligen?

Ja.

Kanske det kommer en Mac Mini Pro som tillåter en att ha mer minne, typ 32 Gb eller 64 Gb. Men Apple kanske tänkte att Mac Pro skall komma i ett mindre format som det ryktas om, så den kanske kommer att heta Mac Pro Mini!

Ursprungligen av Zeugma:

Ja.

Det finns vissa uppgifter på nätet som tyder på att kanske det inte behövs mer för de allra flesta användare då den nya chippen är konstruerad på lite annat sätt än den gamla och är inte lika minneskrävande.
P.S. Jag kan inte särskilt mycket om tekniken, så ni får ta min tes med en nypa salt. Jag bara upprepar vad jag har läst. Men onekligen låter 16GB max RAM som ett hån mot oss användare.
Först tar man bort två Thunderbolt-kontakter och sen går det inte uppdatera minnet heller ens i början till mer än futtiga 16GB. Och ingen av de nya burkarna hade ny design heller.
Spännande att se när kommer den första nya Macen som har någonting att komma med i sammanhanget? Med både ny design och specs som är förbättrade på alla fronter. Jag tror inte att det kommer att existera en sån grej över huvud taget. Det har aldrig hänt hittills, vad jag vet.

Ursprungligen av Gäddnos:

10 Gbit är "omodernt" nu, ingen som satsar på nya grejer med det, så sätt inte igång bygg 10GB nät nu.
Det som gäller framöver är 25G, 50G och 100G.

Själv satsar jag på 1 Tbit.

1
Bevaka tråden