Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken iPhone 12 ska du välja?

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Detta året fick vi fyra nya iPhone-modeller och vi har försökt att plocka ut det viktigaste som skiljer dem åt.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-10-16 08:32

Ni kanske bör lägga till att där är en skillnad på kameran mellan 12 Pro och 12 Pro Max vad det gäller brännvidden. Teleobjektivet (fast det egentligen är ett normalobjektiv och inte ett tele) på 12 Pro ligger på 52mm medan motsvarande på 12 Pro Max ligger på 65mm.

Ursprungligen av zinned:

Ni kanske bör lägga till att där är en skillnad på kameran mellan 12 Pro och 12 Pro Max vad det gäller brännvidden. Teleobjektivet (fast det egentligen är ett normalobjektiv och inte ett tele) på 12 Pro ligger på 52mm medan motsvarande på 12 Pro Max ligger på 65mm.

Fixat! ?

Pro-modellen blir det för mig. Men jag är fortfarande osäker på färg; Grå, Blå eller Röd...? ?

Ursprungligen av carlsson:

Pro-modellen blir det för mig. Men jag är fortfarande osäker på färg; Grå, Blå eller Röd...? ?

Skriv lappar och dra lott.

Ursprungligen av Laserturken:

Skriv lappar och dra lott.

Bra idé. Men jag tänker så här:
De flesta verkar välja den blåa. Tråkigt.
Grå är klassiskt och tidlöst, men också ganska tråkigt.
Den röda är snygg, men färgen försvinner ju ändå när man sätter på fodral och skit. Och frågan är hur fort man tröttnar...?

Som vanligt övertänker jag, så en lott kanske inte är så dum ändå...? ?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-10-16 12:18
Ursprungligen av carlsson:

Bra idé. Men jag tänker så här:
De flesta verkar välja den blåa. Tråkigt.
Grå är klassiskt och tidlöst, men också ganska tråkigt.
Den röda är snygg, men färgen försvinner ju ändå när man sätter på fodral och skit. Och frågan är hur fort man tröttnar...?

Som vanligt övertänker jag, så en lott kanske inte är så dum ändå...? ?

Om man nu ska gå in på det riktigt petiga när det gäller estetik och färgval så kanske man det kan vara en faktor tillsammans med skal ändå Då skalen inte längre verkar ha någon kant som griper tag längs sidorna längre utan är "raka" så kan man ju tänka sig att färgen på telefonens kanter syns igenom lite grann på den ytan.

Mest en tanke

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-10-16 13:36

Pro Max grafit 256. Max för maximal batteritid, något jag kämpar med dagligen, 256 för att jag inte lyckas hushålla med 128GB för mina +400 appar.
Cry once lixom.

17 795 kr för en iPhone...... Priset är nästan jämförbart med en hel datorn. Det kanske är värt priset med tanke på all teknologi som ryms i den?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-10-16 17:13
Ursprungligen av Laserturken:

Skriv lappar och dra lott.

Själv var jag helt inställd på en svart men färgen finns ju inte att välja! :-/ Jag äger "gagatsvart" nu. För de som inte är insatta i Apples färgbenämningar är det svart-svart med blank yta.

Förstår inte varför Apple har valt att exkludera svart färg från pro modellerna. Det är ju mer exklusivt jämfört med grå färg.? För att inte tala om de övriga barnfärger.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-10-16 20:05
Ursprungligen av calinou:

17 795 kr för en iPhone...... Priset är nästan jämförbart med en hel datorn. Det kanske är värt priset med tanke på all teknologi som ryms i den?

Jag motiverar kostnaden med vad mobilen låter mig att göra både privat, för studier och i arbetet.

Med beräknad livslängd på 2-3 år är timpriset för denna bärbara dator/spelmaskin/musikspelare/stillbild&videokamera/GPS/kalender/anteckningsblock/ficklampa/mobila bredband till datorn/e-bokläsare/plånbok/väckarklocka/fjärrkontroll till musikspelare/USB-kamera/ljudinspelare riktigt billig.

Dessutom kan man ringa med den.

Edit: Blir nog en 512:a när den ändå har ett så lågt pris, 600kr/mån i 2år.
Edit nr 2: Att man kan delbetala sin telefon via en operatör ser jag som ett stort plus och påverkar helt klart.

Senast redigerat 2020-10-16 20:42
Ursprungligen av calinou:

17 795 kr för en iPhone...... Priset är nästan jämförbart med en hel datorn. Det kanske är värt priset med tanke på all teknologi som ryms i den?

håller med dyrt som tusan men lägg också in i beräkningarna hur mycket man använder telefonen i det stora hela.

Så på ett sätt är det väl kanske värt..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-10-16 20:34
Ursprungligen av reboot81:

Edit: Blir nog en 512:a när den ändå har ett så lågt pris, 600kr/mån i 2år.

Om du använder telefonen som jag - 3 timmar per dag blir det 7 kronor/timme.

Tycker synd om alla som startar avbetalning på en Max. Det har blivit för dyrt för sådant köp. Bara raka köp känns rimligt om du har den bufferten.

Ursprungligen av carlsson:

Bra idé. Men jag tänker så här:
De flesta verkar välja den blåa. Tråkigt.
Grå är klassiskt och tidlöst, men också ganska tråkigt.
Den röda är snygg, men färgen försvinner ju ändå när man sätter på fodral och skit. Och frågan är hur fort man tröttnar...?

Som vanligt övertänker jag, så en lott kanske inte är så dum ändå...? ?

Tycker du ändå inte att det är ynkligt att dom dyraste iPhone 12 Pro och Max bara erbjuder 4 färgval samtidigt som dom
billiga får 6 att välja bland. Jag funderar skarpt på att ringa Comhem och avbeställa förköpsbokningen om Comhem inte kan garantera att rätt laddare ligger i kartongen och att Comhem ser till så Postnord lämnar paketet till närmaste utlämningsställe i samma kvarter där jag bor, dit jag gått under alla år. Sen bidar jag tiden och skrattar åt alla som har strul med både det ena och annat i forumtrådarna. En märklig sak hände med min 10 år gamla elf-erikssonmobil som är orsaken till varför jag vill köpa en ny mobil som blev nya iPhone 12 Pro Max, är att efter att jag bytt ut gamla simkortet mot det nya, blev en helt ny mobil, med högre volym och världens bästa mobilnummer. Jag kanske inte bryr mig om ny mobil utan kör på med den gamla i tio år till.

Senast redigerat 2020-10-17 09:52
Ursprungligen av Pelle80:

Tycker du ändå inte att det är ynkligt att dom dyraste iPhone 12 Pro och Max bara erbjuder 4 färgval samtidigt som dom billiga
får 6 att välja bland.

Pro-färger är för Pro, vanliga färger är för resten. ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-10-17 09:56
Ursprungligen av Pelle80:

Tycker du ändå inte att det är ynkligt att dom dyraste iPhone 12 Pro och Max bara erbjuder 4 färgval samtidigt som dom billiga
får 6 att välja bland.

Igår var jag väldigt nära att beställa. Men när jag upptäckte att svart inte fanns lade jag en grå i varukorgen men där ligger en 12 Pro fortfarande. Jag är inte helt övertygad av färgen. :-/

Ursprungligen av carlsson:

Pro-färger är för Pro, vanliga färger är för resten. ?

Så är det ju inte om du tittar efter. IPhone 12 har 6 färger. Promodellerna har exakt samma fast två mindre.

Jag har nu varit i kontakt med Comhem som berättade att det finns ingenting som heter "Förköpskö" Vad bra, för jag krävde att eventuella dålda beställningar inte påminner mig om att "Din beställda iPhone 12Pro Max finns nu i betal-korgen.

När vi pratade om dom nya magnetladdarna säger Comhemkillen. Man behöver inte dessa om man har en iMac med laddningskabel till musen och tangentbordet. Dom nya iPhone 12 är visst utrustade med samma ingångar, så det är bara att stoppa in kabeln i mobilen och ladda.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-10-17 14:47

@Pelle80 Ärligt talat, vad yrar du om här o där? Massvis av konstiga frågeställningar och antaganden.

Ett tips i all välmening, ställ raka konkreta frågor här istället för på andra konstiga ställen så garanterar jag att du får bra korrekta svar.

Gällande laddning via kabel som sticks in i din telefon så är det endast Lightning-kontakt som gäller. Ingenting annat.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2020-10-17 14:53

Blir en blå eller guld Pro Max 512. Men det blir nog efter nyår.

Ursprungligen av zinned:

@Pelle80 Ärligt talat, vad yrar du om här o där? Massvis av konstiga frågeställningar och antaganden.

Ett tips i all välmening, ställ raka konkreta frågor här istället för på andra konstiga ställen så garanterar jag att du får bra korrekta svar.

Gällande laddning via kabel som sticks in i din telefon så är det endast Lightning-kontakt som gäller. Ingenting annat.

Jag undrar vem som yrar. I flera av dina inlägg har andra behövt rätta dina påståenden. Du behöver inte visa att du fortfarande tillhör forumets lilla giftiga "Spamgrupp" som förpestat inläggen under alla år med spydiga kommentarer och gliringar, påhejade av de andra töntarna i gruppen.

Lightningkabeln har i alla fall i alla år jag haft den stått för elförsörjningen till både musen och tangentbordet. Den är Macdatorenas räddningsplanka när det strular med elförsörjningen.. Innan var det Alutangentbordet med kabel man använde för att kunna använda datorn när strömmen krånglade på de batteridrivna prylarna som då fanns. Lightningurtagen och kablarna är här för att stanna. Om ett år har Apple gått tillbaks till det gamla systemet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-10-17 15:44
Ursprungligen av Pelle80:

Jag undrar vem som yrar. I flera av dina inlägg har andra behövt rätta dina påståenden. Du behöver inte visa att du fortfarande tillhör forumets lilla giftiga "Spamgrupp" som förpestat inläggen under alla år med spydiga kommentarer och gliringar, påhejade av de andra töntarna i gruppen.

Haha, nu yrar du igen...ta inte i så du spricker Du slänger ur sig den ena konstigheten efter den andra och som jag skrev, ställ konkreta frågor här så kommer du att få bra svar då det finns mycket kunskap hos många här.

Ursprungligen av Pelle80:

Lightningurtagen och kablarna är här för att stanna. Om ett år har Apple gått tillbaks till det gamla systemet.

Not.

Ursprungligen av Pelle80:

Dom nya iPhone 12 är visst utrustade med samma ingångar, så det är bara att stoppa in kabeln i mobilen och ladda.

...precis som vi upplyste dig om för några inlägg sen.

Ursprungligen av Pelle80:

Så är det ju inte om du tittar efter. IPhone 12 har 6 färger. Promodellerna har exakt samma fast två mindre.

Det är olika finish på dem (borstad aluminum på 12:an vs polerad på Pro).

Du får köpa vilken modell du vill, och gillar du inte färgen kan du välja att inte köpa den, eller spraymåla den i egen färg. Over and out.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-10-19 12:10
Ursprungligen av D_Odell:

Tycker synd om alla som startar avbetalning på en Max. Det har blivit för dyrt för sådant köp. Bara raka köp känns rimligt om du har den bufferten.

Ja om man är korkad och väljer en dålig deal.

Tag tex 12 Pro 256*: 695×24 blir 16680, och då är 120kr i dessa 695 för 10GB surf.
Det är en bra deal.** Samtidigt kan jag placera ~15000 på något kortsiktigt som ger mig avkastning.

Liknande deal på Telia, men med 12GB surf blir 297kr/mån vilket är 4200kr mer totalt. Den som väljer denna lösning, ja den får stå sitt kast för att man gör affärer med dinosaurier.

*Här utgår jag från Apples pris 13795.
**10GB surf går i dagsläget inte att få för mindre än 100kr/mån.

Beställde en 256 GB Pro blå från Apple direkt till firman. Sen fick jag en deal med Telia på en förlängning av mitt jobbabonnemang. 36 månader med 250:- rabatt per månad. Ovanpå det 190:- per månad i 36 månader för ytterligare en blå Pro 256 GB. Blir 6840:- för den andra luren. Den kommer dock inte förrän mitten november. Visste att det skulle bli så, så därav min beställning direkt av Apple.
Alla priser är utan moms så lägg på 25%. Har dock redan sålt ena luren till en affärsbekant för 9600:- + moms. Tycker det blev ganska hyfsat. Visst, blir några hundralappar extra bara för att få den 2-3 veckor tidigare men det är det värt. Plus att dottern har en ramponerad iPhone X som hon dagligen påminner mig om att den behöver bytas ut. På fredag får hon min 11 Pro, och sen slipper jag tjatet i något år framåt. Bara det är värt en förmögenhet.

iPhone 12 Pro Max 256, men vet inte vilken färg.. ??

Var på Elgiganten och jag å jämförde Samsung med 120hz och en 12 PRO, satan i gatan vad daterad PRO såg ut i handen med den displayen! Rätta mig om jag har fel men började tro att anledningen till att Max dröjer till början av nov är inte att den inte kan skeppas utan den kommer ha PRO motion och den jämfört med 12 PRO, skulle göra sistnämnda oerhört blek i jämförelse! Haha vi får se....

  • Medlem
  • 2020-10-31 15:37
Ursprungligen av D_Odell:

Var på Elgiganten och jag å jämförde Samsung med 120hz och en 12 PRO, satan i gatan vad daterad PRO såg ut i handen med den displayen! Rätta mig om jag har fel men började tro att anledningen till att Max dröjer till början av nov är inte att den inte kan skeppas utan den kommer ha PRO motion och den jämfört med 12 PRO, skulle göra sistnämnda oerhört blek i jämförelse! Haha vi får se....

Pro Max kommer inte att ha 120 Hz refresh. Du får vänta åtminstone ett år.

Bevaka tråden